کد خبر: ۲۲۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
گزارش «تجارت آنلاین» از آمارهای جدید انجمن جهانی فولاد؛
جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد حاکی از این است که میزان تولید فولاد ایران از ابتدای ژانویه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی با کاهش (۰.۶) کمتر از یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید.

کاهش تولید فولاد ایران در گزارش نه ماهه

گروه صنعت و تجارت: انجمن جهانی فولاد جدیدترین گزارش خود از وضعیت تولید فولاد جهانی و به تبع آن تولید فولاد ایران را منتشر کرد که بر اساس رتبه‌بندی تولید ایران همچنان در رده دهم تولیدکنندگان فولاد خام جهان قرار دارد. جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید فولاد خام در حالیست که فولادسازان جهان طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیارد و ۴۰۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد تولید کردند که نشان از افت ۰.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی است.

داده‌ها چه می‌گویند؟!
گزارش انجمن جهانی فولاد حاکی از این است میزان تولید فولاد ایران از ابتدای ژانویه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی با کاهش (۰.۶) کمتر از یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۲میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید. این در حالیست که اواسط مهرماه همین انجمن در گزارش خود از تولید هشت ماه ابتدایی سال از افزایش بیش از 1 درصدی تولید فولاد ایران خبر داده بود. 63 فولادساز بزرگ جهان طی سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی ۱۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی۱.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین طی مدت یاد شده، ایران توانست ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کند که با این میزان تولید همچنان در جایگاه دهم تولید جهانی فولاد قرار دارد. طی ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی، چین با تولید ۷۹۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام همچنان صدرنشین تولید این محصول در جهان است. پس از آن، هند با تولید ۱۰۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، ژاپن با تولید ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و ایالات متحده آمریکا با تولید ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و روسیه با تولید ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام توانستند به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم بایستند. طی مدت یاد شده، کره جنوبی با تولید ۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، آلمان با تولید ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برزیل با تولید ۲۴ میلیون تن و ایران با تولید ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ترتیب در جایگاه‌های ششم تا دهم قرار گرفتند. نکته این گزارش این است که انجمن جهانی در گزاش هشت ماهه خود که اواسط مهرماه منتشر شد اعلام کرد که ایران با تولید 19 میلیون و 700 هزار تن فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 1.1 درصدی را تجربه کرده است و این در حالیست که جدیدترین گزارش نه ماهه حکایت از کاهش 6/0 درصدی تولید فولاد ایران در نه ماهه دارد. این موضوع نشان می‌دهد که در یک ماه اخیر تولید فولاد با کاهش شدیدی همراه بوده است اما در هر صورت در رتبه‌بندی ده فولادساز برتر دنیا تغییری حاصل نشده و همان ده کشور اول تولید فولاد در گزارش هشت ماهه اکنون همان رتبه‌بندی را حفظ کرده‌اند.

گزارش‌های داخلی از تولید فولاد در ایران
آمارهای شش ماهه از تولید فولاد میانی در شش ماه اول سال حکایت از رشد داشت. بر اساس گزارش‌ها میزان تولید فولاد میانی در شش ماهه اول سال 1402 حدود 15 میلیون و 422 هزار تن بوده که نسبت به 15 میلیون و 396 هزار تن در شش ماهه اول سال 1401 افزایش 2/0 درصدی را تجربه کرده است. فولاد میانی شامل بیلت و بلوم و همچنین اسلب است که ایران در تولید این محصولات در رده دهم دنیا قرار دارد. این در حالیست که ریز آمارها نشان می‌دهد تولید اسلب معادل 5 میلیون و 608 هزار تن بوده در حالی که در در مدت مشابه سال گذشته تولید اسلب 6 میلیون و 34 هزار تن اعلام شده که کاهش بیش از 7 درصدی را نشان می‌دهد در حالی که در تولید بیلت و بلوم ایران با رشد 4.8 درصدی در تولید مواجه شده است. از طرف دیگر میزان تولید محصولات فولادی در شش ماهه اول سال نیز رشد 3 درصدی در تولید اتفاق افتاده که در این میان سهم تیرآهن با رشد 25 درصدی تولید بیش از همه بوده است. محصولات فولادی شامل مقاطع فولادی تخت از جمله ورق پوشش‌دار، سرد و گرم و نیز مقاطع طویل از قبیل نبشی و ناودان و میلگرد و تیرآهن بوده است. میزان تولید میلگرد ایران در شش ماهه اول سال 5 میلیون و 157 هزار تن بوده در حالی که در همین مدت سال گذشته تولید 5 میلیون و 268 هزار تن میلگرد رقم خورده که حکایت از کاهش بیش از 2 درصدی تولید دارد. ایران در شش ماهه اول سال حدود 754 هزار تن تیرآهن تولید کرده در حالی که آمار سال گذشته 600 هزار تن بوده و رشد 25 درصدی تولید در این بخش رقم خورده است. آمار دیگر تولید مربوط به آهن اسفنجی است که محصول اولیه تولید فولاد است. بر اساس آمار در شش ماهه اول سال 18 میلیون و 857 هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که نزدیک به 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. آمار امیدوار کننده صنعت فولاد مربوط به رشد صادرات در نیمه اول سال است. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران صادرات محصولات میانی فولاد کشور در نیمه اول امسال، سه میلیون و ۶۹۰ هزار تُن بود که این رقم افزایش ۲۵.۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. مجموع صادرات فولادی ایران شامل محصولات فولاد میانی و محصولات فولادی تولیدی در ۶ ماه نخست سال جاری، ۵ میلیون و ۲۲۸ هزار تُن بود که با احتساب صادرات ۸۷۴ هزار تُن آهن اسفنجی، مجموع صادرات صنعت آهن و فولاد کشورمان به بیش از ۶ میلیون تُن رسید. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: کل صادرات محصولات فولادی تولیدی بدون احتساب صادرات محصولات میانی فولاد کشور در نیمه نخست امسال به یک میلیون ۵۳۸ هزار تُن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.
واردات کل محصولات فولادی به ایران نیز در نیمه اول امسال ۶۷۰ هزار تُن بود که افزایش ۹۰.۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، یک میلیون و ۳۰۷ هزار تُن بود و صادرات این مقاطع در نیمه اول امسال ۳.۸ درصد افزایش یافت و صادرات میلگرد نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد کاهش داشت و به یک میلیون و ۱۲۳ هزار تُن رسید. صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با افزایش ۴۰.۹ درصدی به ۲۳۱ هزار تن رسیده که عُمده آن ورق گرم بوده است و همچنین واردات مقاطع طویل فولادی در ۶ ماه اول امسال به ۴۳ هزار تُن رسید که رشد ۴.۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین صادرات آهن اسفنجی نیز در ۶ ماه اول امسال ۸۷۴ تُن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۸۰.۱ درصدی را نشان می‌دهد. سهم صادرات بیلت و بلوم که در زمره صادرات محصولات فولاد میانی هستند بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ۶ ماه نخست امسال، ۲ میلیون و ۵۹۲ هزار تُن و سهم صادرات اسلب، یک میلیون و ۹۸ هزار تُن بود و در این مدت صادرات بیلت و بلوم ۱۸.۲ درصد افزایش یافت و صادرات اسلب افزایش ۴۷.۶ درصدی را تجربه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار