کد خبر: ۲۲۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
قیمت طلا و سکه، در هفته جاری تحت تاثیر جهش و در ادامه ریزش قیمت طلای جهانی در کنار نوسانات در بازار ارز، تغییراتی را تجربه کرده است اما در نهایت سکه امامی و سکه بهار آزادی تا کنون در محدوده 29 و 25 میلیون تومانی باقی مانده‌اند. روز گذشته راه طلا از سکه جدا و افزایشی شد. در ادامه ۴ پیش بینی قیمت طلا و سکه را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه روز گذشته روند متفاوتی داشت. قیمت طلا روند افزایشی را تجربه کرد و از نیمه کانال دو میلیون تومانی رد شد اما قیمت سکه کاهشی بود. به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالان بازار طلا، دلیل این تفاوت این است که طلا بعضا دیرتر از سکه از تحولات بازار ارز تاثیر می‌پذیرد. قیمت دلار در میانه هفته روند افزایشی را تجربه کرد اما روز گذشته کاهشی شد. سکه در همان مقطع که روند بازار ارز صعودی بود، از این شرایط تاثیر پذیرفت اما اثرپذیری طلای 18 عیار با تاخیر انجام شد. به همین دلیل، روز گذشته این دو مسیر جداگانه‌ای را رفتند.

در ادامه ۴ پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه را بخوانید.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

دیبا: ساختار فعلی انس صعودی است

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با تاکید بر شیفت قیمت دلار در کریدور جدید متعاقب رخدادهای خاورمیانه به تجارت‌نیوز گفت:‌ «موضوع درگیری میان حماس و اسرائیل باعث شده دلار منطقه معاملاتی جدیدی را برای خود تثبیت کند؛ این موضوع اثر پررنگ‌تری بر بازار طلا داشت. زیرا از یک سو ارزش دلار بالا رفت و از سوی دیگر انس جهانی افزایش قیمت داشت.»

وی با تاکید بر مفروضات فعلی، سقف قیمت سکه امامی را محدوده ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: «کف ۲۸ میلیون و ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی را برای سکه امامی باید به‌عنوان منطقه تعادلی در نظر گرفت. این در حالی است که کاهش قیمت دلار در نخستین روز هفته مانع رشد قیمت در خانواده سکه‌ها شد.»

این کارشناس اقتصادی ساختار فعلی انس جهانی طلا را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «منطقه ۱۸۱۴ دلاری محدوده حمایتی انس جهانی قبل از شروع جنگ بود. با شکست محدوده ۱۹۸۳ دلاری طلای جهانی، روند صعودی آن آغاز شد.» دیبا تاکید کرد: «در صورت ادامه جنگ در خاورمیانه شاهد افزایش قیمت انس جهانی طلا، تا محدوده ۲۰۳۶ دلاری نیز خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی اهرم پرفشارتر بر بازار طلا را قیمت دلار دانست و افزود: «خریداران بازار فلز زرد نباید فضا و محدوده قطعی را برای ورود به بازار طلا در نظر بگیرند. در شرایط فعلی خرید‌های پلکانی سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد.»

جیهانی: انتظار جهش در قیمت طلا و سکه وجود ندارد

همچنین حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای اخیر با وجود بالا بودن حباب طلا و سکه در بازارهای داخلی، اما رشد انس جهانی باعث کاهش حباب سکه شد.»

وی افزود: «باید توجه داشت کاهش قیمت دلار نیز مقداری بر افت بازار طلا در داخل کشور تاثیر گذاشت. با این وجود رشد قیمتی بالایی در بازار طلا نداشتیم.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اثر بحران غزه بر بازارهای مالی گفت: «به لحاظ مدل‌های تکنیکالی و پیش‌بینی‌ کارشناسان اقتصادی اگر بحران غزه به زودی خاتمه پیدا کند، به طور مقطعی شاهد افت قیمت در بازار طلا و انس جهانی خواهیم بود.»

جیهانی بیان کرد: «روند کاهشی قیمت در بازار طلای جهانی مستلزم ایجاد فضاهای روانی و امنیتی مساعد در خاورمیانه، حوزه لبنان، فلسطین و اسرائیل است.»

محمدولی: حباب سکه همچنان بالاست

ابراهیم محمدولی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با اشاره به روند نزولی قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «اخبار مربوط به تنش و درگیری میان حماس و اسرائیل به بازارهای جهانی شوک قیمتی داد و بازارهای داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. باید توجه داشت در مواقع بحرانی روند قیمت‌ها از ثبات برخوردار نیستند.»

وی به خریداران طلا و سکه توصیه کرد که برای هر گونه معامله‌ای در این بازار صبوری کنند و افزود: «همین عدم ورود تقاضا باعث افت حباب شده است و نشان‌دهنده این است که روند قیمت‌ها در هفته‌های گذشته، متاثر از بحران‌های سیاسی، افزایش شارپی داشته است.»

محمدولی با تاکید بر اینکه نوسانات بازار طلا و سکه در روزهای آینده یک تا دو درصدی خواهد بود، گفت: «حباب سکه همچنان بالاست. زمانی که عرضه نتواند تقاضا را تامین کند، حباب ایجاد می‌شود. قدرت خرید مردم برای سکه‌های سبک بیشتر است اما وقتی عرضه نباشد قیمت این سکه‌ها حباب می‌گیرد.»

کشتی‌آرا: تقاضا در بازار طلا رشد نداشته است

همچنین محمد کشتی‌آرا فعال اقتصادی و کارشناس بازار طلا و جواهر با اشاره به عدم رشد تقاضا در بازار طلا به تجارت‌نیوز گفت: ‌«روند رشد انس جهانی طلا متعاقب رخدادهای منطقه خاورمیانه شدت گرفته است. این در حالی است که در هفته گذشته افزایش قیمت دلار و نوسانات انس جهانی موجب شد تا حدودی قیمت انواع سکه و طلا رشد داشته باشد.»

وی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در نیمه نخست هفته گذشته افزود: «این موضوع به کاهش تقاضا در بازار طلا منجر شد اما افزایش بهای انس جهانی و نوسانات قیمت دلار موجب شد تا حدودی قیمت طلا و سکه رشد کند.»

این مقام صنفی سابق با اشاره به روزهای آرام بازار در هفته نخست آبان بیان کرد: «اگر نوسانی هم بر بازار حاکم بود به دلیل تغییر نرخ ارز و بهای انس جهانی بوده است.»

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار