کد خبر: ۲۲۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
قیمت دلار امروز با کاهش محدودی به پله‌های نخست کانال ۵۱ هزار تومانی برگشت. به نظر می‌رسد اخبار سیاسی و حضور نخست‌ وزیر عراق در تهران برخی از فروشندگان بازار ارز را در موقعیت فروش قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز با کاهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومانی به کف کانال ۵۱ هزار تومانی نزدیک شد. این اسکناس که از ابتدای هفته جاری با نوسانات محدود، در نیمه ابتدایی کانال ۵۱ هزار تومانی در گردش است، امروز با قیمت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان معامله شد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در حال حاضر اخبار سیاسی همانند مسکنی موقتی بازار ارز را در کنترل دارد. آنها معتقدند روابط مساعد سیاسی، موثرترین پالس‌ را به بازار برای فریز قیمت دلار می‌دهند. تحلیلگران بازار، محدوده ۵۱ هزار تومانی را به‌عنوان کف قیمت دلار در نظر می‌گیرند. آنها معتقدند دلار فعلا توانایی بالا رفتن از کانال ۵۲ هزار تومانی را ندارد. کارشناسان اقتصادی بر اساس داده‌های اقتصادی ارزش ذاتی دلار در پایان مهر را محدوده ۵۹ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می‌دانند و معتقدند ارزش ذاتی دلار کمی بالاتر رفته است.

ایران از مسیر درست فاصله گرفته است؟

در همین راستا سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی با تاکید بر جنگ میان حماس و اسرائیل و تاثیر بازارهای مالی بر رخدادهای منطقه به تجارت‌نیوز گفت: «درایوری به نام جنگ باعث می‌شود ما از مسیر تصمیمات درست دور شویم. باید توجه داشت پیش از این اخباری منوط به تفاهم نانوشته و حداقلی در خصوص مذاکرات برجام منتشر می‌شد. متعاقب روابط مساعد سیاسی شرایط برای ایران مقداری تسهیل شده بود.»

وی افزود: «جامعه جهانی نگاه ویژه‌ای به اسرائیل دارد و ما چه بخواهیم و چه نه، بخشی از ماجرای خاورمیانه هستیم. با وجود اینکه بارها تاکید شده که سمت هیچکدام از طرفین جنگ نیستیم، اما وقتی برای این اتفاق شادی می‌کنیم و شربت پخش می‌کنیم، تبریک می‌فرستیم یا اظهار تاسف می‌کنیم عملا ما قسمتی از جنگ می‌شویم.»

بوربور با تاکید بر اینکه هر گونه جانبداری باعث می‌شود ما از مسیر برجام دور شویم، خاطرنشان کرد: «ما همچنان به این باور هستیم که سه ماه آخر سال، دلار رشد خواهد کرد؛ اما به اعتقاد من میزان رشد دلار بستگی به برجام دارد و در راستای آن هر اتفاقی رخ دهد، اثرش را در قیمت دلار خواهیم دید.»

درآمدهای ارزی در خطر است

وی روند اسکناس آمریکایی را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «اگر جنگ ادامه‌دار باشد، باز هم دلار بالاتر خواهد رفت. زیرا فاصله از برجام به معنای فروش سخت نفت است. در صورت خوش‌بینانه اگر از ایران نفت بخرند، راحت پول آن را نمی‌دهند. بنابراین، کسری بودجه بیشتر خود را نشان می‌دهد و رشد پایه پولی اوج می‌گیرد.»

این فعال اقتصادی به رشد ۶۵ درصدی سپرده‌های دیداری اشاره کرد و توضیح داد: «فعلا سوخت لازم برای تورم فراهم است و با وجود جنگ، سد می‌شکند و تورمی بیش از گذشته رخ خواهد داد. این در حالی است که با این رخداد فاصله زیادی نداریم.»

وی قیمت ۶۰ هزار تومان را رقم منصفانه‌ای برای دلار دانست و اظهار داشت: «فعلا قیمت و ارزش دلار به هم چسبیده است. اگر امیدوار باشیم برجامی رخ دهد یا به تفاهمی در برجام برسیم دلار تا حوالی ۶۰ هزار تومان هم می‌رسد؛ یعنی قیمت به ارزش نزدیک می‌شود.»

السودانی، حامل پیام آمریکا برای تهران؟

در حالی که اخبار مربوط به سفر آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا به کرانه باختری و عراق مهمترین سیگنال دو روز اخیر در بازارهای مالی بود، امروز سفر نخست‌وزیر عراق به تهران مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفت.

صبح امروز محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق وارد تهران شد. وی پیش از این سفر، در عراق با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. در این دیدار آنتونی بلینکن در سفرش به عراق در واکنش به حملات اخیر به مواضع نیروهای کشورش گفت: «من خیلی واضح گفتم که حملات یا تهدیدهای شبه نظامیان متحد با ایران کاملا غیرقابل قبول است.» او در دیدار با نخست‌وزیر عراق گفت: «ما هر اقدام لازمی را برای محافظت از مردم خود انجام خواهیم داد.»

بعد از این دیدار نخست وزیر عراق عازم تهران شد. به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز، وی حامل پیغامی برای ایران است. رئیس‌جمهوری ایران صبح امروز به صورت رسمی از نخست‌وزیر عراق در مجموعه فرهنگی سعدآباد استقبال کرد. بلافاصله مذاکرات دو جانبه روسای جمهوری دو کشور آغاز شد. رسانه‌های وابسته به دولت موضع دو کشور نسبت به مسئله فلسطین را مشترک اعلام کردند. در این دیدار رئیسی تاکید کرد که هر چه سریع‌تر باید بمباران، نسل‌کشی و کودک‌کشی در غزه متوقف شود و آتش‌بس اجرایی شود.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه هم کاهش داشت. در بازار هرات، دلار کاهش ۱۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه کاهش ۴۰ تومانی داشت و با رقم ۵۱ هزار و ۳۶۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با کاهش ۶۰ تومانی با رقم ۱۴ هزار و ۴۰ تومانی معامله شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار