کد خبر: ۲۳۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
مقایسه قیمت خودروهای خارجی در ایران و قطر نشان می دهد که قیمت برخی خودروهای خارجی در تهران ۶ برابر گران تر از قطر است.
اختلاف قیمت عجیب خودروهای خارجی در ایران و قطر

تجارت‌نیوز نوشت: آزادسازی واردات خودرو که به صورت قطره‌چکانی درحال انجام است، منجر به کاهش قیمت چشم‌گیرخودروهای وارداتی شد. اما آیا چنین افت قیمت‌هایی در مقایسه با کشورهای همسایه مانند قطر، کافی است؟

ممنوعیت واردات خودروهای روز خارجی از سال ۱۳۹۷، قیمت این محصولات را تا حد بسیاری بالا برد. چرا که تعداد خودروهای خارجی در داخل کشور محدود بود، اما تقاضا برای آن‌ها همچنان وجود داشت.

حال که واردات خودرو به صورت بسیار محدود و قطره‌چکانی در حال انجام است، خودروهای وارداتی نیز در حال افت قیمت هستند؛ اما آیا افت قیمت‌ها در حدی بود که اختلاف نرخ فروش خودروهای خارجی را در ایران و کشورهای عربی پایین بیاورد؟

کشور قطر در سال‌های اخیر به‌ دلیل انباشت سرمایه بالا و جمعیت پایین، همواره یکی از پرتقاضاترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس بوده است. این امر باعث اختلاف کم قیمت خودرو نسبت به بازار جهانی در قطر می‌شود.

لازم به ذکر است که خودروهای مقایسه شده در ایران و قطر از آگهی‌های موجود در وب‌سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هر دو کشور برداشته شده و نرخ روز ریال قطر به ریال ایران محسوب شده است.

می‌توان مشاهده کرد که قیمت خودروها در تهران، غالباً بیش از ۶ برابر نمونه مشابه آن‌ها در قطر بوده، اما در برخی موارد، این اختلاف قیمتی بسیار پایین است.

برای مثال هیوندای سانتافه ۲۰۲۰ که حدود ۶ برابر اختلاف قیمتی دارد به دلیل ممنوعیت واردات پس از سال ۱۳۹۷، به صورت محدود در داخل کشور وجود دارد و همین عامل، قیمت چنین خودرویی که نسبتاً اقتصادی و ارزان به شمار می‌رود را بسیار بالا می‌برد.

اغلب خودروها چنین شرایطی را دارند اما چری اومودا ۵ که با نام فونیکس Fx در داخل کشور شناخته می‌شود، این‌گونه نیست. نسخه ۱.۵ لیتری فونیکس Fx در قطر به قیمت حدودی یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ اما نسخه مونتاژی با پیشرانه ۱.۶ لیتری همین خودرو در بازار ایران حدود یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین خودروی تویوتا کرولا که اخیراً به صورت محدود توسط معین خودرو وارد کشور شده است، نرخ غیرقطعی یک میلیارد و ۷۳۲ میلیون تومان برای آن اعلام شده که با احتساب مالیات و سود شرکت و... احتمالاً با قیمت حدودی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. نمونه مشابه این خودرو در قطر در محدوده یک میلیارد تومان قابل خریداری است.

با توجه به این مقایسه قیمتی، اغلب محصولات در بازار ایران حدود دو الی ۱۰ برابر بالاتر از بازار قطر به فروش می‌رسند. عمده‌ترین دلایل این اختلاف قیمتی عجیب و غریب، محدودیت واردات خودرو به داخل کشور است؛ اما مالیات‌های سنگین و عجیب و غریب دولت برای واردات خودرو نیز در این امر، بی‌تأثیر نبوده و امید است با آزادسازی گسترده واردات از یک‌سو و کاهش تعرفه‌های گمرکی از سوی دیگر، افت قیمت بیشتری در خودروهای روز جهانی صورت بگیرد.

 

اختلاف قیمت عجیب خودروهای خارجی در ایران و قطر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار