کد خبر: ۲۳۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
«تجارت آنلاین» روند اجرایی شدن توافق آتش‌بس در غزه را بررسی کرد؛
در شرایطی که بعد از 47 روز جنگ در غزه، روز چهارشنبه (اول آذر) سران رژیم اسرائیل و حماس با میانجی‌گری قطر از توافق برای آتش‌بس چهار روزه خبر دادند و قرار بود این توافق روز پنجشنبه اجرایی شود، اجرایی شدن آتش‌بس به دیروز –جمعه موکول شد. با این وجود تمامی روند موجود از رایزنی‌های فشرده طرف‌های مختلف در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای مدیریت وضعیت در شرایط آتش‌بس و فردای بعد از آتش‌بس حکایت دارد.

چهار روز سرنوشت‌ساز برای تعیین آینده فلسطین

گروه سیاسی: آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح دیروز جمعه (به وقت محلی) اجرایی شد. «ماجد بن محمد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر روز پنجشنبه با بیان اینکه نخستین گروه از اسرا ساعت ۱۶ روز جمعه تبادل خواهند شد، ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس به آتش‌بس دائمی تبدیل شود. توافق آتش‌بس چهار روزه در شرایطی وارد فاز اجرایی شد که بنا بر آخزین گزارش‌های طی 48 روز جنگ غزه، که رژیم صهیونیستی بیش از ۱۴ هزار و ۸۵۴ نفر را به شهادت رسانده که شش هزار و ۱۵۰ نفر آنها کودک و چهار هزار نفر زن بوده‌اند.

جزئیات اجرای توافق آتش‌بس
گردان‌های القسام –شاخه نظامی جنبش حماس- ضمن تأیید اجرای توافق آتش‌بس موقت در نوار غزه از دیروز جمعه، گفت که این آتش‌بس، چهار روزه خواهد بود و در جریان آن، باید تمامی اقدامات نظامی از سوی طرفین متوقف شود. به گفته این گروه، سه اسیر از زنان و کودکان فلسطینی در ازای یک اسیر اسرائیلی آزاد خواهند شد. در این چهار روز، ۵۰ اسیر از زنان و کودکان صهیونیست آزاد می‌شوند.
مقرر شده است که روزانه ۲۰۰ کامیون حامل کمکهای بشردوستانه و پزشکی به همه مناطق غزه وارد شود.در همین راستا، براساس گزارش المیادین، کامیون‌های حامل سوخت پس از هفته‌ها توقیف و محاصره، وارد گذرگاه رفح شده‌اند. از شدت بمباران اسرائیل کاسته شده، اما اشغالگران آتش‌بس را در شرق رفح و شمال غرب غزه نقض کرده‌اند. خبرنگار المیادین افزود: قرار است ۲۰۰ کامیون مواد غذایی و تجهیزات پزشکی امروز از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه شوند؛ روند تخلیه کامیون‌های سوخت در سمت فلسطینی گذرگاه رفح برای توزیع به نوار غزه هم آغاز شده است. وی ادامه داد: تعدادی آمبولانس حامل مجروحان فلسطینی بیمارستان العریش، از گذرگاه رفح به مصر منتقل شدند؛ تعدادی از بیماران و اعضای تیم‌های پزشکی هم در بمباران رژیم صهیونیستی که قبل از آتش‌بس در بیمارستان النجار انجام شد، به شهادت رسیدند.

حرکت شهروندان فلسطینی به سوی جبهه شمال
بکه تلویزیونی الجزیره دیروز جمعه گزارش داد، سربازان رژیم صهیونیستی با وجود آتش بس، به سوی افرادی که قصد بازگشت به خانه‌های خود در شمال نوار غزه را داشتند، آتش گشودند و هفت فلسطینی را مجروح کردند. پیش از این، روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که ارتش این رژیم بر فراز نوار غزه اعلامیه‌هایی انداخته‌اند و از ساکنان خواسته به خانه‌های خود در شمال غزه بازنگردند، زیرا این چهار منطقه هنوز منطقه جنگی است. این در حالی است که مردم شمال غزه بدون توجه به این هشدارها در حال بازگشت به سوی خانه‌های خود هستند.

صهیونیست‌های در سودای ادامه جنگ بعد از پایان آتش‌بس
وزیر جنگ رژیم اسرائیل شامگاه پنجشنبه مدعی شد جنگ در غزه دست‌کم ۲ ماه بعد از آتش‌بس کوتاه مدت ادامه خواهد داشت. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسرائیل شامگاه پنجشنبه گفت ارتش این رژیم دست‌کم دو ماه بعد از «اتمام وقفه کوتاه‌مدت و موقت» جنگ با حماس را «با شدت» ادامه خواهد داد. گالانت گفت: «چیزی که در روزهای آینده خواهید دید مرحله اول آزادی گروگان‌هاست.
این وقفه کوتاه‌مدت خواهد بود.» او از نظامیان اسرائیل خواست در مدت این وقفه تاکتیکی اقدام به «سازمان‌دهی، تحقیق، تجدید قوای تسلیحاتی» کنند و برای ادامه جنگ آماده باشند. وی مدعی شد: «جنگ ادامه خواهد یافت چون لازم خواهد بود ما پیروزی‌مان را تکمیل کنیم و برای گروه بعدی گروگان‌ها که تنها در نتیجه فشار آزاد خواهند شد شرایط را فراهم کنیم.» وزیر جنگ اسرائیل گفت: «دست‌کم دو ماه دیگر درگیری مورد انتظار است.» در سطحی دیگر، «جدعون ساعر» وزیر جنگ‌طلب عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب در سخنانی مدعی شد که «هیچ قصدی برای توقف جنگ قبل از فروپاشی حماس وجود ندارد و زمانی که حماس در قدرت است، امکان پایان دادن به جنگ وجود ندارد». ساعر افزود: «زمانی که حماس توانایی تهدید اسرائیل را داشته باشد، امکان پایان جنگ وجود ندارد، این تصمیم کابینه است و ما به آن پایبند خواهیم بود».

تماس‌های گسترده مصر با تل‌آویو و حماس
منابع خیز دیروز (جمعه) اعلام کردند که مصر تماس‌های فشرده‌ای با رژیم صهیونیستی و جنبش حماس برای تثبیت توافق آتش بس انسانی در غزه برقرار کرد. شبکه القاهرة الإخباریة گزارش داد که بعد از آغاز اجرای آتش بس، حالتی از آسودگی خاطر بین فلسطینی‌ها حکم‌فرما شده و هزاران آواره فلسطینی از پناهگاه‌ها در دو شهر رفح و خان یونس راهی خانه‌هایشان در منطقه جنوبی شده‌اند.

استقبال لندن و ریاض از اجرایی شدن آتش‌بس
وزیر دفاع عربستان در تماس تلفنی با همتای انگلیسی خود بر لزوم توقف فراگیر عملیات نظامی در نوار غزه تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس» گزارش داد که خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع عربستان در این تماس با همتای انگلیسی خود در خصوص آخرین تحولات اوضاع در غزه و اطراف آن و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص گفتگو کردند.
وزیر دفاع عربستان بر اهمیت توقف فراگیر عملیات نظامی و حفاظت از غیرنظامیان و وارد کردن کمک‌های انسانی به غزه تاکید کرد. در این تماس، شراکت استراتژیک دفاعی میان عربستان و انگلیس و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مشترک همکاری و تلاش‌های صورت گرفته در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار