کد خبر: ۲۳۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۶
تجارت نیوز نوشت:پس از روزهای فرسایشی و نوسانات مقطعی مثبت و منفی بازار، جنب و جوش نماگرهای تالار شیشه‌ای از هفته گذشته هیجان را به اهالی این تالار تزریق کرده است. برخی با عجله در سوی خرید هر نمادی ایستاده‌اند و برخی دیگر به ادامه‌دار بودن سنتیمنت مثبت بازار، مشکوک هستند. همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار در حال جبران عقب‌ماندگی ماه‌های گذشته است.

سهامداران و اهالی بازار سرمایه با خوشبینی به استقبال رشد بسیار مطلوب بورس طی دو روز معاملاتی گذشته رفته‌اند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، طی تنها دو روز معاملاتی اخیر ۵۶ هزار و ۱۹۹ واحد رشد کرده است. از سوی دیگر رشد ارزش و حجم معاملات نیز اطمینان بیشتری از سنس مثبت بازار می‌دهند. اما دلیل این صعود چه بوده و آیا می‌توان آن را آغاز یک روند در بازار دانست؟

بازگشت شاخص کل به نقطه مرداد ۱۳۹۹

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام در دو ماه گذشته، به واسطه تنش‌های ژئوپلتیک اخیر، پررنگ شدن شبح درگیری‌های منطقه‌ای و همچنین نگرانی‌های مرتبط با مسائل اقتصادی، دوره‌ای رکودی با چاشنی افت را پشت سر گذاشت.

وی افزود: در حال حاضر بازار از این فضا خارج شده و نگرانی‌ها کاهش یافته و در مقطع فعلی، شاخص کل در ارتفاع دو میلیون و ۸۷ هزار واحدی قرار گرفته است. اگر به ۱۹ مرداد سال ۱۳۹۹ بازگردیم، شاخص را در محدوده همین سطح می‌بینیم.

دارابی عنوان کرد: در این دوره سه ساله، فکر نمی‌کنم هیچ چیز، سر جایش مانده باشد که شاخص کل سر جای خود بماند! این در حالی است که عرضه اولیه شرکت‌های زیادی طی این بازه زمانی در بورس صورت گرفته است.

دارابی اضافه کرد: رشد فعلی بازار سهام بخشی از جبران عقب‌ماندگی‌ها و افت شدید میانه مهرماه است. همچنین طی چند روز اخیر، هم آرامش سیاسی و هم اخبار حول همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه با عربستان و مسائل دیگر باعث شده تا بازار رویکرد مثبت‌تری پیدا کند.

نوسان کوتاه‌مدت یا شروع موج صعودی؟

با وجود رشد بیش از ۵۶ هزار واحدی شاخص کل بورس طی دو روز معاملاتی اخیر (چهارشنبه و شنبه) دغدغه سهامداران و اهالی بازار سرمایه میزان پایداری مسیر تازه تالار شیشه‌ای است. پس از میانه اردیبهشت‌، بازار برای چندین ماه در فازی قرار گرفت که هر بار تنها چند روز مثبت را پشت سر می‌گذاشت و سفارش‌های فروش سنگین بر تابلو معاملات نقش می‌بستد. از این روست که بخش زیادی از اهالی بازار سرمایه به راحتی نمی‌توانند به روزهای مثبت اعتماد کنند.

دارابی در ارزیابی ادامه‌دار بودن روزهای مثبت شاخص کل گفت: هنوز زود است در رابطه با ایجاد یک لگ جنبشی جدید از روند صعودی شاخص صحبت شود. برای اینکه در این رابطه صحبت کنیم باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقاتی برای شاخص کل خواهد افتاد. به ویژه اگر شاخص کل از سطح دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی خود عبور کند، باید دید آیا می‌تواند سطوح پیشین خود را پس گیرد یا خیر. بخش عمده‌ای از تحولات آتی، تابع حفظ آرامش و حفظ انگیزه‌هایی است که باعث رشد بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با فاکتورهای مهم برای تداوم روزهای مثبت بازار گفت: اول اینکه بازار با خبر بدی مواجه نشود و در وهله دوم، نقدینگی موجود در بازار حفظ شود و جذب بازارهای دیگر به ویژه بازار پول نشود.

تجدید ارزیابی‌ شرکت‌ها محرک بازار خواهد شد؟

دارابی همچنین در ارتباط با بحث تجدید ارزیابی‌ها که طی روزهای اخیر اخبار مرتبط به آن به شدت داغ شده است، بیان کرد: هنوز ابعاد این ماجرا مشخص نیست. همچنین هنوز مشخص نیست در چه کلاسی از دارایی‌ها قرار است، تجدید ارزیابی بیشتر صورت گیرد. اگر این فرایند روی دارایی‌های استهلاک‌پذیر لحاظ شود، تاثیر آن پیچیده خواهد بود. در حال حاضر بیش از خبرهای اولیه، چیزی در اختیار بازار قرار نگرفته است.

۲۱۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار