کد خبر: ۲۳۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
وزیر صمت با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، آخرین وضعیت صنعت خودروی کشور را به لحاظ تولید و واردات خودرو تشریح و اعلام کرد که به‌زودی با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، واردات این خودروها را به کشور خواهیم داشت و بر این اساس بازار خودروی کشور به تعادل خواهد رسید.

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در صحن علنی مجلس خبر داده و اعلام کرد که به زودی ابلاغ خواهد شد.

صبح امروز (سه‌شنبه ١٢ دی ماه) عباس علی‌آبادی جهت پاسخ به سوالات جلال رشیدی‌کوچی به‌عنوان نماینده منتخب سوال‌کنندگان و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس پیرامون مسائل صنعت خودرو، تا این لحظه خودرو وارد کشور نشده است؟ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه امروز مجلس، از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در صحن علنی مجلس و ابلاغ آن به و آرت صمت جهت اجرا، خبر داده و اعلام کرد که به‌زودی این آیین‌نامه توسط وزارت صمت جهت استحضار واردکنندگان ابلاغ خواهد شد. 

وی در این رابطه، اظهار کرد: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی آیین‌نامه در موعد مقرر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به دولت ارسال شد؛ این آیین‌نامه پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت در نهایت  با اصلاحاتی تصویب شد و  به زودی ابلاغ می‌شود.

علی‌آبادی تاکید کرد: با ابلاغ آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز نظام پیدا خواهد کرد  و دغدغه نمایندگان  نیز رفع خواهد شد.

تولید خودرو از یک میلیون دستگاه عبور کرد 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عملکرد خودروسازان کشور در تولید خودروهای داخلی در سال جاری، اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که با احتساب چند روز گذشته از دی ماه، میزان تولید از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است.

وی تشریح کرد: طی ٩ ماهه سال جاری ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از ۳۶ درصد رشد برخوردار شده است. همچنین حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین و ۴۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت (با رشد ٣٧ درصدی) در کشور تولید شده است. در مدت مذکور سال جاری، حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ١۴٠١ حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

آمار واردات خودرو مدام روبه رشد است/ ٩ هزار خودرو تاکنون وارد کشور شد

وی ضمن تاکید بر اینکه آمار واردات خودرو به سرعت در حال تغییر و روبه رشد است، اعلام کرد: ٩٣ هزار و ٣۴٣ عدد ثبت سفارش برای واردات خودرو وصول شده است. تاکنون ۹١٧۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده و ۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه در حال حمل و بر روی کشتی است.

علی‌آبادی در رابطه با آمار عرضه خودروهای وارداتی نیز گفت: از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه خودروهای وارداتی (ثبت‌نام‌ مرحله اول در اسفند ماه سال گذشته)، ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر از کل افراد ثبت‌نامی، حائز شرایط دریافت خودروی وارداتی شناخته و نوبت‌دهی شدند که حدود ٣٠ هزار ۴۳۳ نفر در صف انتخاب خودرو و دریافت آن (به نوبت) قرار گرفته و حدود ٣۵٠۵ نفر انصراف دادند. ٧١٢١ نفر هم تاکنون تعیین تکلیف شده است. ٨٢٢٠ دستگاه خودروی وارداتی به افراد ثبت‌نام کننده تحویل و حدود ۴٠٠٠ هزار خودرو پلاک شده است.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس، فرآیند واردات خودروها (نو) از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و... در حال انجام است؛ لذا از مردم میخواهیم که صبور بوده و از طریق طرح‌هایی که طبق روال انجام می‌شوند، اقدام کرده و فریب دلالان را نخورند.

برای صدور مجوز واردات هیچ منعی وجود ندارد

وزیر صمت تصریح کرد: در موضوع واردات خودرو تاکنون ۲۳ شرکت مطابق ضوابط مجوز اخذ کرده‌اند؛ ما برای صدور مجور بیشتر، هیچ منعی نداریم؛ حتی من به شخصه بنده معتقدم که باید به سمتی حرکت کنیم که افراد خود، بتوانند برای واردات خودرو اقدام کنند.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده/ ابلاغ نهایی به‌زودی

وی ضمن اشاره به تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده با  اعمال برخی اصلاحات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، از ابلاغ آیین‌نامه برای اجرایی شدن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی، آیین‌نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شد و پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت، در نهایت با اصلاحاتی تصویب شد؛ به زودی نیز ابلاغ می‌شود؛ با ابلاغ این آیین‌نامه، واردات خودروهای کارکرده نیز بر روی روال خواهد افتاد.

هرچه ارز گرفتیم، خودرو وارد کردیم

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاکنون به هر میزانی که ارز به ما تخصیص داده شد، خودروی مربوطه وارد کردیم، اظهار کرد: بنابراین دو عارضه مزمن کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروی ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالایی کشور که در بازار خودروی کشور طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، در حال حاضر بر اساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است؛ به نحوی که در تولید داخل امسال، همچون سال گذشته، رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت.

علی‌آبادی تاکید کرد: با افزایش تولید، واردات خودروها، عرضه به بازار نیز افزایش قابل توجهی داشته ‌است؛ بنابراین با حذف تلاطم‌های بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجهیم؛ ضمن اینکه بطور متوسط قیمت بازار خودروی تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است؛ پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

به قطع برنامه‌های تحویلی دولت سیزدهم به ثمر نشست  

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: قاطعانه می‌گویم که برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته‌ است. در حوزه واردات خودرو نیز با پیگیری‌های فراوان و تحمل رنج بسیار، پس از چند سال توقف بالاخره در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی‌ها کمی، کیفی و سلیقه‌ای، هدف واردات از سر گرفته شد.

عرضه ۴ خودروی برقی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی در سال ١۴٠٣

وی افزود: وزارت صمت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو، بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی متمرکز شده است؛ حال با استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در صنعت خودرو نظیر برقی‌سازی و انتقال‌پذیری می‌تواند زمینه‌ساز تحول در صنعت خودرو کشور باشیم. سال جاری را با هدف شتاب‌دهی به برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و فرهنگ‌سازی بر روی واردات خودروهای برقی متمرکز کردیم؛ ضمن اینکه تولید داخل را هم در دستور کار قرار دادیم تا در سال آینده چهار نمونه خودروی برقی با کیفیت به نحوی که بتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند، عرضه خواهد شد.

علی آبادی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت خودروی کشور در آستانه تحولی نوین است و صنعتگران ما به مراتب توانی بالاتر از آنچه که گفته می‌شود، را دارند؛ فلذا عاجزانه از نمایندگان مجلس تقاضا دارم کمک کرده تا موانع از پیش پای ما برداشته شوند؛ چراکه ملت ما استحقاق این را دارند که بر خودرویی مطابق شأن خود سوار شوند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار