کد خبر: ۲۳۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
«تجارت آنلاین» ضرورت تقویت تجارت الکترونیک با حضور فین تک ها را بررسی می کند
صنعت فناوری مالی یا همان فین تک ها امروزه به عنوان بازوی کمکی برای رشد و توسعه در حوزه های مختف عمل می کند، این مهم به ویژه در نظام بانکداری و رویکردهای جدید مالی مانند رمزارزها کاربرد بسیاری زیادی دارد.

چاقوی درمانگر فین تک ها در نظام بانکی

گروه اقتصاد کلان: صنعت فناوری مالی یا همان فین تک ها امروزه به عنوان بازوی کمکی برای رشد و توسعه در حوزه های مختف عمل می کند، این مهم به ویژه در نظام بانکداری و رویکردهای جدید مالی مانند رمزارزها کاربرد بسیاری زیادی دارد. به عبارتی «فین تک ها» علاوه بر دسترسی به آخرین فناوری ها در حوزه مورد علاقه کاربران موجب پیشرفت، تغییر سبک مدیریت، راحتی مشتریان و تعامل بهتر با دنیای اطراف و ... می شود و از این رو بسیاری از سازمان ها مانند بانک ها و ... ترجیح می دهند با برون سپاری بسیاری از امور خود را به شکل بهینه عملیاتی کنند و به این شکل از فناوری های روز در حوزه فعالیت خود عقب نمانند چرا که بهینه سازی ارائه خدمات مالی به مشتریان در نظام بانکی یکی از اصلی ترین شاخص ها در دایره رقابت بانک ها و جلب مشتری به شمار می آید. پرداخت های انترنتی، تراکنش های موبایلی، کیف پول الکترونیکی، انجام امور به شکل آنلاین و ... از جمله مواردی به شمار می آید که با حضور فین تک ها تسهیل و تسریع شده است و بانک ها نیز با واگذاری انجام این امور علاوه بر بهره مندی خود و مشتریان بانک می توانند با هزینه کمتر و نیروی انسانی ماهر مسلط به این حوزه از خدمات مورد نظر خود بهره مند شوند.

حضور موفق فین تک ها در دوران کرونا
به گزارش «تجارت»، استفاده از خدمات فین تک ها در حوزه بانک ها در دوران کرونا یکی از بارزترین مصادیق به کارگیری خدمات این شرکت هاست که توجه به الزامات امنیتی بانکداری با به کارگیری تجارب فنی خود فناوری های جدید را در بستر بانک ها اجرایی می کنند تغییر نظام سنتی بانکی به سیستم‌های نوین بانکداری در کشور حضور فین تک‌ها و استارتاپ‌ها را در این بازار ضروری ساخته تا با رویکردهای نوآورانه محصولات و خدمات جدیدی را در این صنعت عرضه کنند. فناوری‌های جدید در حال تغییر روش استفاده مردم از خدمات مالی و بانکداری هستند و رقابت در این عرصه در داخل و خارج از مرزهای کشور به‌شدت در حال رشد کمی و کیفی هستند، اما آنچه که اکنون در حال وقوع است توسعه کسب و کارهای گوناگون در جامعه و ضرورت تنوع بخشی به خدمات بانکی در حوزه‌های مختلف است و بانک‌ها در سراسر جهان در بستر فناوری اطلاعات در حال تغییر داده‌ها و خدمات خود هستند.

محدودیت‌های حضور فین‌تک‌ها
فین‌تک‌ به بانک کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را چابک‌تر و سریع‌تر ارائه کند، البته بانک‌ها برای ماندگاری و پایداری در این رقابت باید ساختار خود را بازسازی کرده یا به‌دنبال حوزه‌هایی باشند که با فناوری مالی همکاری می‌کنند که با وجود تمام تفاوت‌ها و مشکلات، شرکت‌های فین‌تک و بانک‌ها می‌توانند از همکاری متقابل بهره ببرند و بانک‌ها در طول سال‌های طولانی فعالیت خود، تجربه فوق‌العاده‌ای در تعامل با مشتریان به دست آورده‌اند که می‌تواند به کمک فین‌تک‌ها ‌آید.اما در این میان فین تک ها به دلیل نبود قوانین جامع هر لحظه امکان مواجهه با موانع قانونی می شوند که ادامه فعالیت آن ها را به یکباره غیرممکن می سازد و به این ترتیب آنچه که برای آن ها باقی می ماند انبوهی از پروژه های نیمه تمام و سرمایه به هدررفته است که امکان انجام در کشور را نمی یابند. احمد ترابی کارشناس فناوری اطلاعات در این باره به «تجارت» گفت: اجرای پروژه های فین تک در اکثر حوزه بر بسستر تجارت الکترونیک اجرایی شده و باعث ایجاد ایده های نوین در حوزه های مختلف شده است که البته این امر همراه با تکنولوژی ها و دستاوردهای نوین است. فین تک ها در سالیان گذشته باعث ارتقای کمی و کیفی بانک ها و ارتقاء سطح امنیت نظام بانکی کشور شده اند. حضور استارتاپ‌ها در حوزه فناوری مالی در دنیای کنونی ضرورتی غیرقابل انکار است که باید با توجه به شاخص‌هایی مانند سابقه کار فین‌تک‌های در ارتباط با بانک‌ها، برخورداری از دانش نوین و تازه کار نبودن در این عرصه گزینش شوند. هر چند شرکت های فین تک نیز با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه هستند که اصلی ترین آن ها فقدان دستورالعمل اجرایی مربوط به حوزه های فعالیت آن ها که معمولاً با نوآوری هایی همراه است و مسئولانی که در این بخش مسئولیت صدور مجوز برای این شرکت ها را دارند، به قوانین و دستورالعمل های مربوطه آشنا نیستند و از اطلاعات به روز دنیا دور هستند، از این رو غالباً صدور مجوز برای این گروه از شرکت ها به قدری با مشکلات و تاخیر مواجه می شود که متقاضیان عطای آن را به لقایش می بخشند و سرمایه خود را به خارج از کشور برای فعالیت و درآمدزایی بهینه هدایت می کنند.

فین تک ها و مشکلات حضور در حوزه رمزارزها
او افزود: فین تک های فعال در حوزه رمزارزها از جمله گروه هایی هستند که به دلیل نبود قوانین جامعه و ناتوانی از پیش بینی در این خصوص نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز با مشکلاتی برای فعالیت مواجه هستند که از نقص قوانین سرچشمه می گیرد و در این زمینه قوانین به عنوان عاملی بازدارنده مانع از رونق فعالیت استارتاپ ها و شرکت های فعال در این زمینه می شوند، این چالش در ایران بیش از سایر کشورهای دیگر به چشم می خورد و در حقیقت می توان گفت که ایران در حوزه رمزارزها و ترید و ... بسیار عقب تر از دیگر کشورهاست، این درحالی است که فعالیت دراین بخش ها بر اقتصاد کشورهایی که در این زمینه فعال هستند تاثیرگذار بوده است، هر چند ایران نیز در سال های گذشته اظهاراتی در خصوص ایجاد پلتفرم هایی در این زمینه کرد که با ایجاد مسائلی چون سرقت پول های مردم و ... اقبال به این حوزه کاهش یافتو به تدریج از بین رفت و به فراموشی سپرده شد، البته در این بین برخی از افراد حقیقی و حقوقی همچنان در سایه همین قوانین ناقص در حال فعالیت هستند، اما اقدامات صورت گرفته برای فعالیت فین تک ها در حوزه های مختلف نه تنها پیشرفتی نکرده بلکه عقب گرد نیز کرده است.

رانت هایی که ناامنی می آفرینند
این کارشناس ادامه داد: هر چند لازم به ذکر است با وجود موانع فراوان در پیش روی شرکت های فین تک و صاحبان فناوری نوین در حوزه های مختلف که در خصوص صدور مجوز یا استفاده از برخی فناوری های نوین وجود دارد، برخی از شرکت ها که از فناوری های جدید بهره ای ندارند با استفاده از رانت دراین عرصه فعالیت می کنند و با ارائه خدمات نامطلوب و ناامن ذهنیت عامه مردم را نسبت به این شرکت ها منفی کرده و در حقیقتی به مانند سدی دفاعی برای حرکت در مسیر تجارت الکترونیک گام بر می دارند و به این ترتیب اعتماد مردم به این گروه از شرکت ها نیز کاهش می یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار