کد خبر: ۲۳۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۰
آموزش و پرورش در آزمون استخدامی به هیچ عنوان مدرک دیپلم جذب نمی‌کند اما در کنکور فرهنگیان یعنی کنکور تخصصی تعلیم و تربیت، دانشجومعلم با مدرک دیپلم جذب می‌شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، «با مدرک دیپلم در آموزش و پرورش معلم شوید؛ آزمون استخدامی در بهمن یا اسفند»؛ این روزها این خبر در فضای مجازی به طور مداوم در حال انتشار است؛ خبری که برای افرادی که به معلمی علاقه دارند یا شغلی ندارند، بسیار جذابیت دارد.

آموزش و پرروش سال‌هاست که از کمبود معلم در مدارس رنج می‌برد و هر سال در اول مهر تعدادی کلاس درس به دلیل مشکلات ساماندهی نیروی انسانی، معلم ندارند و با معلمان موقت مانند معاونان و مدیر مدرسه اداره می‌شوند.

*روش‌های استخدام در آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش در سال‌های گذشته از چند طریق جذب نیرو داشت؛ اولین روش جذب دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان  و تربیت دبیر شهید رجایی است که از طریق کنکور سراسری با مدرک دیپلم محقق می‌شود؛ البته از امسال کنکور تعلیم و تربیت به طور مجزا برگزار می‌شود.

دومین روش، برگزاری آزمون استخدامی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تحت عنوان ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان است که امسال تاکنون ۳ آزمون برگزار شده است؛ آزمون اول ۸ اردیبهشت برای جذب  ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری در مدارس کشور برگزار شد؛ آزمون دوم، ۱۲ مرداد برای جذب ۲۲ هزار و ۱۸۴ دبیر و هنرآموز برگزار شد و آزمون سوم هم ۲۱ مهر برای جذب یک هزار نفر مربی امور آموزش معلولین جهت به‌کارگیری گفتاردرمان و کاردرمان برگزار شد.

روش سوم هم، مصوباتی است که مجلس شورای اسلامی مبنی بر جذب حق‌التدریس‌ها، مربیان قرآنی، مربیان پیش‌دبستانی و آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی داشته است.

* جذب ۷۲ هزار معلم در آموزش و پرورش

 از مجموع ۳ آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاری، ۵۱ هزار و ۲۰۲ نفر به عنوان آموزگار، دبیر و هنرآموز به دستگاه تعلیم و تربیت وارد شدند و بنا به گفته علی فرهادی که هم معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش است و هم سخنگوی این وزارتخانه، قرار است ۷۲ هزار نفر هم در آزمون‌ استخدامی جدید آموزش و پرورش جذب شوند.

فرهادی در این خصوص گفت: «۱۹ هزار و ۱۰۰ مشاور، مربی امور تربیتی، مربی بهداشت و معلم تربیت بدنی و ۵۳ هزار دبیر و آموزگار استخدام خواهند شد».

وی ادامه داد: «این افراد از طریق آزمون استخدامی اسفند امسال جذب می‌شوند».

* با مدرک دیپلم نمی‌توان در آزمون استخدامی شرکت کرد

آموزش و پرورش در آزمون استخدامی به هیچ عنوان مدرک دیپلم جذب نمی‌کند اما در کنکور فرهنگیان یعنی کنکور تخصصی تعلیم و تربیت، دانشجومعلم با مدرک دیپلم جذب می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مرتبط با حداقل مدرک کارشناسی می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند».

* فراخوان آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش؛ به‌زودی

بنا بر گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، فراخوان آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود.

البته فرهادی ۲۹ مهر امسال(۱۴۰۲) در خصوص استخدام مربی پرورشی در این وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: «اطلاعیه جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در مدارس به‌زودی منتشر خواهد شد؛ البته برای استخدام این تعداد مربی پرورشی با سازمان اداری و استخدامی مکاتبه شده و مذاکرات همچنان ادامه دارد».

میثم لطیفی رئیس سازمان سازمان اداری و استخدامی ۱۳ دی امسال(۱۴۰۲) در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: «آزمون استخدامی آموزش و پرورش اگر تأمین اعتبار شود اسفند و قبل از ماه رمضان برگزار می‌شود. بخشی از جذب نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود که امسال ۳۰ هزار نفر مجوز دادیم».

* جذب مربیان چند مهارتی

قرار است امسال مربیان چند مهارتی در دستگاه تعلیم و تربیت جذب شوند. رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ۹ آبان  امسال(۱۴۰۲) از واژه «مربی چند مهارتی» استفاده کرد و گفت: «متأسفانه مربی تربیت‌بدنی هم مثل مربی پرورشی کم داریم و امسال قرار است ۲۰ هزار نفر جذب شوند».

بر این اساس، به‌زودی فراخوان استخدام آموزش و پرورش اعلام می‌شود اما بنا بر اعلام مسؤولان آموزش و پرورش افراد برای شرکت در آزمون استخدامی باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند. 

بنا بر گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، جزئیات آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اطلاعیه و دفترچه آزمون اعلام می‌شود.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار