کد خبر: ۲۳۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
با توجه به کاربردهای گسترده لوله استیل در صنایع غذایی، خرید لوله استیل صنایع غذایی به یکی از مهم‌ترین اقدامات برای واحدهای تولیدی این صنایع تبدیل شده است. با توجه به این که در صنایع غذایی، استانداردهای بهداشتی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارند، و استنلس استیل گزینه‌ای منطبق با این الزامات است، کاربردهای لوله استیل صنایع غذایی نیز روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

لوله استیل صنایع غذایی و لبنی چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به کاربردهای گسترده لوله استیل در صنایع غذایی، خرید لوله استیل صنایع غذایی به یکی از مهم‌ترین اقدامات برای واحدهای تولیدی این صنایع تبدیل شده است. با توجه به این که در صنایع غذایی، استانداردهای بهداشتی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارند، و استنلس استیل گزینه‌ای منطبق با این الزامات است، کاربردهای لوله استیل صنایع غذایی نیز روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این مطلب به بررسی کاربردهای لوله استیل در صنایع غذایی و ویژگی لوله استیل صنایع شیر می‌پردازیم. نکات ذکر شده در این مطلب می‌تواند برای شما درخور توجه باشد؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

لوله استیل صنایع غذایی چیست؟

پیش از پرداختن به کاربردهای لوله استیل در صنایع غذایی، ابتدا با استنلس استیل و انواع لوله استیل آشنا شویم. استیل به آلیاژهای پایه آهن گفته می‌شود که در ساختار خود دارای حداقل 10.5 درصد کروم و عناصر آلیاژی دیگر نظیر، منگنز، مولیبدن و نیکل هستند. این عناصر سبب می‌شود که ویژگی‌های متعددی در استیل به وجود بیاید که آن را برای استفاده در صنایع مختلف مناسب می‌سازد. علاوه بر گستردگی کاربردهای لوله استیل در صنایع غذایی، از استیل در صنایع مختلفی مانند ماشین سازی، ساختمان سازی، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی و... استفاده می‌شود. استیل دارای آلیاژها یا گریدهای مختلفی است که هرکدام ویژگی‌های مختلفی را برای صنعتگران مهیا می‌کنند. مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا و طول عمر زیاد، از جمله ویژگی‌های بارز استنلس استیل است.

لوله استیل صنایع غذایی و لبنی چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به گستردگی کاربردهای لوله استیل در صنایع غذایی، از گریدهای مختلفی از استیل در این صنعت استفاده می‌شود. گریدهایی که کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی دارند، دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت به خوردگی خوب و قابلیت تمیز شدن هستند. گریدهای 304، 316، 321 و 201 از گریدهایی هستند که می‌توان از آن‌ها در این صنعت استفاده کرد. خرید لوله استیل صنایع غذایی با توجه به ویژگی‌های مورد نیاز و شرایط کاری و استانداردها انجام می‌شود.

در کاربری‌هایی که با مواد با خورندگی بالا در ارتباط هستند، از لوله‌ استیل 316 و لوله استیل 304 استفاده می‌شود. در مواردی که دارای حساسیت پایین و نیاز به مقاومت در برابر خوردگی کمتر باشد، از گریدهایی مانند 201 استفاده می‌شود. قیمت گریدهای 304 و 316 با توجه به محتوای نیکل بالا از گرید 201 بیشتر است ولی درعوض با استانداردهای صنایع غذایی و متریال اصطلاحاً فودگرید (Food Grade) کاملاً انطباق دارند.

چرا استیل در صنایع لبنی کاربرد دارد؟

یکی از کاربردهای رایج لوله استیل در صنایع غذایی، استفاده از لوله استیل در صنایع لبنی و صنایع شیر است. برای انتقال و نگهداری این مواد از لوله‌ها و مخازن استیل استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی لوله استیل صنایع شیر، قابلیت تمیز شدن آن است. لوله استیل با توجه به سطح صیقلی آن، می‌تواند از تجمع باکتری‌ها و رشد میکروب‌ها جلوگیری کند. این تجهیزات قابلیت شستشو در محل یا CIP را دارند، که از الزامات این صنایع است.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌تواند اهمیت زیادی در این صنعت داشته باشد، قابلیت تعویض و یا تعمیر آسان لوله‌هاست. لوله و اتصالات استیل صنایع غذایی می‌توانند این ویژگی‌ را برای شما فراهم کنند. علاوه بر این قابلیت بازیافت استیل، می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی و صنعتی شود.

موردی که حتما در خرید لوله استیل صنایع غذایی نظر شما را جلب خواهد کرد، کیفیت و زیبایی ظاهری آن‌هاست. ممکن است زیبایی در نگاه اول یه عنوان ویژگی‌ لوله استیل صنایع شیر به حساب نیاید، اما این زیبایی ناشی از صیقلی بودن سطح استیل است. این صیقلی بودن برای رعایت موارد بهداشتی بسیار پراهمیت است. علاوه بر این با استفاده از لوله استیل صنایع غذایی، واحدهای تولید شکل و شمایل پاکیزه و در ضمن صنعتی گرفته و استفاده از این لوله‌ها سبب حس مطلوبی از محیط مورد استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت تیتر وار ویژگی‌های استیل که سبب کاربردهای لوله استیل در صنایع غذایی شده است را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقاومت در برابر انواع خوردگی
  • استحکام بالا نسبت به وزن
  • دوام و طول عمر زیاد
  • بهداشتی و قابل شستشو، استریل و ضدعفونی بودن
  • مقاومت در برابر حرارت و برودت
  • مقاومت در برابر خط و خش
  • مقاومت در برابر ساییدگی
  • قابلیت بازیافت
  • انطباق با روش‌های ساخت مثل ماشین‌کاری، شکل پذیری و جوشکاری آسان
  • ظاهری پاکیزه و زیبا

لوله استیل صنایع غذایی و لبنی چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات لوله استیل صنایع شیر

لوله‌های استیل که در صنایع شیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در شاخه‌های 6 متری و کوتاه‌تر در بازار موجود هستند. ضخامت این لوله‌ها اغلب بین 1 تا 1.5 میلی‌متر است. این ضخامت می‌تواند تاثیر مهمی بر روی تحمل فشار لوله‌ها داشته باشد، لذا قبل از خرید لوله استیل صنایع غذایی باید میزان ضخامت را با توجه به شرایط کاری تعیین کنید تا در ادامه کار دچار مشکل نشوید.

یک ویژگی مهم برای لوله‌های صنایع شیر، داخل پولیش بودن آن است. برای جلوگیری از تجمع رسوبات و چسبیدن مواد غذایی به داخل لوله‌ها، داخل این لوله‌ها را پولیش می‌کنند تا سطحی و صاف و صیقلی داشته باشند. پولیش داخلی سطح لوله استیل می‌تواند در پاکسازی و ضذعفونی کردن آن نیز تاثیر گذار باشد و این امر را بسیار ساده‌تر کند.

سایز لوله استیل صنایع غذایی

برای استفاده و خرید لوله استیل صنایع غذایی، باید به سایز لوله‌ها توجه نمود. منظور از سایز در این لوله‌ها، قطر خارجی این محصولات است. در ایران قطر لوله‌ها بر حسب میلی‌متر بیان می‌شود. این لوله‌ها در قطر‌های 12، 14، 16، 19، 20، 22، 28، 30، 32، 38، 42، 45، 48، 51، 63، 76 و 102 میلی‌متر موجود هستند که بسته به نوع سیال، فشار و دبی آن، قطر مناسب انتخاب می‌شود.

لوله استیل صنایع غذایی و لبنی چه ویژگی هایی دارد؟

سخن آخر

کاربردهای لوله استیل در صنایع غذایی بسیار زیاد است به گونه‌ای که استفاده از آن‌ها به یک امر ضروری در کارخانه‌های صنایع غذایی بدل شده است. ویژگی‌های استیل و لوله‌های تولید شده از استنلس استیل، این امکان را برای صنتعگران فراهم می‌کند تا برای استفاده در قسمت‌های مختلف بتوانند از استیل برای ساخت تجهیزات، دستگاه‌ها، خطوط فراوری و انتقال مواد و وسایل استفاده کنند. گریدهای مختلفی برای این کاربری‌ها وجود دارد که قیمت، مقاومت در برابر خوردگی و طول عمر می‌تواند از عوامل تعیین کننده برای خرید لوله استیل صنایع غذایی باشد.

منبع: مطلب ویژگی لوله استیل صنایع شیر در بلاگ سایت استیل رخ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار