کد خبر: ۲۳۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
«تجارت آنلاین» وقایع و واکنش‌ها به تنش‌ مرزی ایران و پاکستان را بررسی کرد:
ارتش پاکستان یک روز پس از آن‌که ایران مواضع تروریست‌های جیش الظلم را در خاک این کشور هدف گرفته بود، به منطقه شمسر سراوان با موشک و پهپاد حمله کرد.

۴۸ ساعت نفس‌گیر در روابط تهران و اسلام‌آباد

گروه سیاسی: ارتش پاکستان یک روز پس از آن‌که ایران مواضع تروریست‌های جیش الظلم را در خاک این کشور هدف گرفته بود، به منطقه شمسر سراوان با موشک و پهپاد حمله کرد. بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی این حمله در ساعت چهار و پنج دقیقه صبح روز پنج‌شنبه (28 دی) اتفاق افتاد و بر اساس اطلاعیه ارتش پاکستان، پایگاه‌های «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» و «جبهه آزادی‌بخش بلوچ» هدف حملات بوده است.
به گزارش «تجارت»، معاون امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: دو مرد نیز جزو جانباختگان حمله موشکی صبح امروز در یکی از روستاهای مرزی سراوان هستند که این آمار به ۹ نفر رسید. سراوان از توابع سیستان و بلوچستان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز این استان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده است. تنش‌های مرزی بین ایران و پاکستان در ۲ روز گذشته ریشه در گذشته‌ای دارد که به حضور تروریست‌ها و گروه‌هایی بازمی‌گردد که امنیت مردم ایران را نشانه گرفته‌اند. جمهوری اسلامی ایران پس از عملیات‌های متعدد گروهک تروریستی «جیش الظلم» در مناطق مرزی خود با پاکستان که در آخرین مورد آن شماری از نیروهای انتظامی در شهرستان راسک به شهادت رسیدند، مقرهای آن‌ها را در پاکستان هدف قرار داد.

واکنش‌های دیپلماتیک منطقی ایران به حمله پاکستان
وزارت خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «اقدام غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش پاکستان در حمله‌ پهپادی به شهروندان غیرایرانی روستایی در جدار مرزی ۲ کشور را محکوم می‌کند». در بیانیه وزارت خارجه ایران همچنین آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در عین حال که به سیاست حسن هم‌جواری و برادری بین ۲ ملت و ۲ دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان روابط خوب و برادرانه‌ ۲ کشور را تیره کنند؛ امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویاً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد». در سطحی دیگر، بعد از حمله پاکستان به داخل خاک ایران در منطقه سراوان، کاردار سفارت پاکستان در تهران توسط مدیرکل آسیای جنوبی در اعتراض به تجاوز مرزی این کشور به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. مدیرکل آسیای جنوبی با محکوم کردن اقدام نظامی انجام‌شده علیه مناطق مسکونی مرزی که منجر به کشته شدن ۶ کودک، ٢ زن و یک مرد پاکستانی مرزنشین شد، اظهار داشت: آنچه در عملیات ضدتروریستی قرارگاه مرزی استان سیستان و بلوچستان انجام شد، دقیقا علیه تروریست‌های مسلحی بود که آماده عبور از مرز جهت اقدامات جنایتکارانه خود علیه شهروندان بودند. این اعتراض دیپلماتیک ایران در شرایطی بود که قبل‌تر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله پاکستان به نقطه‌ مرزی در سیستان و بلوچستان را محکوم کرد و گفت کاردار سفارت این کشور در تهران در حال احضار به وزارت امور خارجه است.

تاکید پاکستان بر همکاری مشترک با ایران در مبارزه با تروریسم
وزارت خارجه پاکستان متعاقب انجام حملاتی در داخل خاک ایران، در بیانیه‌ای نوشت: «امروز صبح پاکستان حملات دقیق و هماهنگی را علیه مخفیگاه‌های تروریستی در استان سیستان و بلوچستان ایران هدف قرار داد. در حین این عملیات، تعدادی تروریست کشته شدند. پاکستان تماما به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و هدف از این اقدام امروز تامین امنیت و منافع ملی پاکستان بود که اهمیت بالایی دارد و نمی‌توان آن را به خطر انداخت. وزارت امور خارجه پاکستان در پایان این بیانیه نوشت: ایران کشوری برادر است و مردم پاکستان برای مردم ایران احترام و محبت زیادی قائل هستند. ما همواره بر گفت‌وگو و همکاری در مقابله با چالش‌های مشترک از جمله تهدید تروریسم تاکید کرده‌ایم و به تلاش خود برای یافتن راه‌حل‌های مشترک ادامه خواهیم داد. پس از انتشار این بیانیه، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز در یک کنفرانس خبری گفت: «ما خواهان تداوم ارتباط با کشورهای همسایه از جمله ایران برای مقابله با تهدید تروریسم و برقراری صلح هستیم». «ممتاز زهرا بلوچ» تاکید کرد: «ما خواهان تشدید تنش نیستیم و امیدواریم همه این را درک کنند. کانال‌های ارتباطی میان پاکستان و ایران وجود دارد». علاوه بر وزارت خارجه، ارتش پاکستان نیز روز پنجشنبه ضمن اشاره به روابط برادری ایران و پاکستان و تاکید بر گفت‌وگو و همکاری درخصوص مسئله تروریسم، خبر داد حملاتی را علیه گروه‌های «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» و «جبهه آزادی‌بخش بلوچستان» انجام داده است. ارتش پاکستان تاکید کرد: حداکثر اقداماتی برای جلوگیری از تلفات جانبی اتخاذ شده است و در عین حال خواستار گفت‌وگو و همکاری جهت حل‌وفصل مسائل میان ایران و پاکستان این دو کشور برادر هستیم.

پیام‌های مثبت اسلام‌آباد به تهران برای آرام کردن وضعیت
علاوه بر بیانیه‌های ارتش و وزارت خارجه،«عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان روز پنج‌شنبه در واکنش به عملیات این کشور در منطقه‌ای مرزی در ایران اظهار کرد: ما هرگز از امنیت ملی و تمامیت ارضی‌مان دست نخواهیم کشید و تمام اقدامات لازم را برای دفاع از خاک خود در پیش خواهیم گرفت. علوی در ادامه گفت: ما از حرفه‌ای بودن نیروهای مسلح خود در هدف قرار دادن تروریست‌ها و دور نگه داشتن شهروندان ایرانی از تلفات تقدیر می‌کنیم. ارتش پاکستان در این بیانیه آورده است که حملات در نقاط مرزی ایران ۶ پایگاه وابسته به «ارتش آزادی بخش بلوچستان» را با دقت هدف قرار داد. رئیس‌جمهور پاکستان در ادامه گفت: تروریسم چالش مشترکی است و نیاز است اقدامات جهانی برای نابودی آن انجام شود. او همچنین تصریح کرد: ما به حاکمیت تمامی کشورها و تمامیت ارضی آن‌ها کاملا احترام می‌گذاریم و همین را از دیگر کشورها انتظار داریم. علوی در پایان نیز تاکید کرد: پاکستان و ایران ۲ کشور برادر هستند و مسائل باید از راه گفت‌وگو و رایزنی متقابل حل شوند.

دعوت کشورهای مختلف از ایران و پاکستان به خویشتنداری
بازیگران و کشورهای مختلفی در سطح جهانی به تنش مرزی ایران و پاکستان واکنش نشان دادند. در یکی از عجیب‌ترین واکنش‌ها، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی مدعی شد «حملات متقابل میان ایران ‌و پاکستان نشان می‌دهد تهران مورد قبول هیچ‌کس در منطقه نیست». کاخ سفید نیز اعلام کرد که درگیری‌های میان ایران و پاکستان را دنبال می‌کنیم ‌ما خواهان بروز تنش نیستیم. کاخ سفید مدعی شد که حمله ایران نمونه دیگر رفتار بی‌ثبات کننده این کشور در منطقه است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبر خود در روز پنج‌شنبه، در پاسخ به سوالی درباره «تشدید تنش میان ایران و پاکستان» گفت: امیدواریم که تشدید تنش میان ایران و پاکستان کار درباره افغانستان را پیچیده نکند. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت کشورهای ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات و قطر در حلقه داخلی روسیه قرار دارند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه نیز دیروز (جمعه) گفت که مسکو در حال انجام تماس‌های دیپلماتیک درباره تنش میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان است. در سطحی دیگر، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره حوادث اخیر میان ایران و پاکستان گفت: چین صمیمانه امیدوار است که ۲ طرف بتوانند آرامش و خویشتن‌داری داشته باشند و از تشدید تنش جلوگیری کنند. وی افزود: در صورتی که دو طرف (ایران و پاکستان) بخواهند، ما آماده‌ایم نقش سازنده‌ای را در کاهش تنش‌ها ایفا کنیم. در سطحی دیگر، در پی حملات اخیر ایران به مقر تروریست‌ها در عراق و پاکستان و نیز حمله پاکستان به نقطه مرزی در جنوب شرق ایران، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: کشورهای دوست و برادر ایران، عراق و پاکستان را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار