کد خبر: ۲۳۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسما تمام نشده است، اما با توجه به این که نیکی هیلی راهی برای پیروزی در پیش ندارد، تصویر دو رقیب اصلی در مرحله نهایی انتخابات روشن‌تر شده است. تیم انتخاباتی ترامپ برای حمله تمام‌عیار به جو بایدن دلیل و انگیزه کافی دارد. یکی از این دلایل این است که توجه عموم را از نقاط ضعف خودش دور کند، از جمله دردسر‌های حقوقی، لحن و ادبیاتی که باعث ایجاد شکاف شده است و همین طور تلاش‌هایش برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ که در حمله شش ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا موثر بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسما تمام نشده است اما با توجه به این که نیکی هیلی راهی برای پیروزی در پیش ندارد، تصویر دو رقیب اصلی در مرحله نهایی انتخابات روشن‌تر شده است.
 
هنوز چند ماه تا برگزاری همایش ملی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مانده است، جایی که هر دو حزب رسما نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کنند.
 
اما به نظر می‌آید از همین الان تکلیف نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ روشن است.
 
رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ در تاریخ معاصر بی‌سابقه خواهد بود، چون برای اولین بار رئیس جمهور فعلی با رئیس جمهوری رقابت خواهد کرد که در انتخابات قبلی جای او را گرفت.
 
تاد بلت، استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: «وقتی دو رئیس جمهور نامزد می‌شوند، رقابت‌ شکل دیگری به خود می‌گیرد. دیگر تنها یک همه‌پرسی درباره رئیس جمهور فعلی نیست، بلکه پای مقایسه دو رئیس جمهور در میان است. کسی با دیکته ننوشته وارد این انتخابات نمی‌شود.»
 
شان اسپایسر، سخنگوی پیشین کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و عضو سابق کمیته ملی جمهوری‌خواهان می‌گوید تضاد و تفاوت دو طرف آشکار است.
 
«برای کسانی که می‌گویند 'خب، در دوره ترامپ، سیاست‌های دولت او زندگی مرا بهتر و امن‌‌تر کرد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی را هم بهتر کرد' جای تردیدی وجود ندارد.»
 
تیم انتخاباتی ترامپ برای حمله تمام‌عیار به جو بایدن دلیل و انگیزه کافی دارد. یکی از این دلایل این است که توجه عموم را از نقاط ضعف خودش دور کند، از جمله دردسرهای حقوقی، لحن و ادبیاتی که باعث ایجاد شکاف شده است و همین طور تلاش‌هایش برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ که در حمله شش ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا موثر بود.
 
در مقابل آقای بایدن هم نقاط ضعف مهمی دارد. او تلاش می‌کند دستاوردهای دوره اول ریاست جمهوری‌اش را به رای‌دهندگان بفروشد و آنها را متقاعد کند که توان و انرژی لازم برای مبارزات انتخاباتی و یک دوره دیگر ریاست جمهوری را دارد.
 
او از همین الان در جریان رقابت‌ها و تبلیغات انتخاباتی، رقیب احتمالی خود را فردی خارج از کنترل و تهدیدی برای آمریکا و دموکراسی توصیف می‌کند.
 
سوزان استریچ، نویسنده و تحلیلگر حزب دموکرات که سال ۱۹۸۸ مدیر کارزار انتخاباتی مایکل دوکاکیس بود،‌ می‌گوید: «معمولا وقتی این کار را می‌کنید که رقیب شما در دنیای سیاست فردی کمتر شناخته‌شده باشد. اما این بار با کسی طرف هستید که همه به خوبی او را می‌شناسند، و تلاش می‌کنید ثابت کنید که او یک تهدید بزرگ است.»
 
این انتخابات مسابقه‌ای است که خیلی از آمریکایی‌ها خواهان تکرار آن نیستند؛ کارزاری بی‌پرده و دعوایی تلخ که به نظر می‌رسد گریزی هم از آن نیست.
 
رقابت نزدیک روی نقشه‌ای کوچک
 
میزان محبوبیت آقای بایدن در سال انتخابات، به عنوان رئیس جمهور در مسند قدرت، در حال پایین آمدن به سوی محدوده‌ای خطرناک است. هر چند که احساسات عمومی نسبت به آقای ترامپ هم منفی است.
 
همه نشانه‌ها حاکی از آن است که انتخابات ماه نوامبر، بسیار نزدیک خواهد بود. نظرسنجی‌های سراسری نشان می‌دهد که دو نامزد شانه‌به‌شانه هم پیش می‌روند، هر چند که وضع آقای ترامپ کمی بهتر است.
 
اما باید توجه داشت که این نظرسنجی‌ها با فاصله‌ای که تا انتخابات مانده و با در نظر گرفتن نقشه سیاسی آمریکا، تصویر روشنی ارا‌‌ئه نمی‌دهد. در حالی که آمریکایی‌ها در سراسر این کشور در رای‌گیری نوامبر شرکت خواهند کرد،‌ اما رای تنها چند ایالت است که در نهایت نتیجه انتخابات را تعیین می‌کند.
 
دلیل آن سیستم انتخاباتی آمریکا است که با عنوان «کالج انتخاباتی» شناخته می‌شود و بر اساس آن برنده در هر ایالت تعیین می‌شود و بعد از آن تمام آرای کالج انتخاباتی یا در واقع امتیاز آن ایالت به برنده تعلق می‌گیرید. تکلیف بیشتر ایالت‌ها از قبل معلوم است چون یا به شدت دموکرات یا کاملا جمهوری‌خواه هستند.
 
ایالت‌های تعیین‌کننده در انتخابات امسال ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان هستند که روی به اصطلاح «کمربند زنگار» قرار دارند، و همین طور آریزونا و جورجیا، دو ایالتی که در انتخابات سال ۲۰۲۰ به سوی حزب دموکرات برگشتند و آقای بایدن را انتخاب کردند.
 
نوادا هم یک ایالت بلاتکلیف است اما جمعیت کم آن که به معنای کمتر بودن آرای کالج انتخاباتی‌‌اش است، باعث می‌شود اهمیت نسبتا کمتری هم داشته باشد.
 
چند ایالت دیگر هم بودند که در انتخابات قبلی جزو ایالات تعیین‌کننده به حساب می‌آمدند اما الان از این حالت خارج شده‌اند: فلوریدا و کارولینای شمالی به سوی جمهوری‌خواهان رفته‌اند و ویرجینیا و کلرادو بیشتر به سمت دموکرات‌ها متمایل شده‌اند.
 
در حالی که نظرسنجی‌های ملی و سراسری خوراک تحلیل‌های کارشناسان سیاسی را فراهم می‌کند،‌ اما در واقع تعداد کسانی که در نهایت رای آنها تعیین‌کننده خواهد بود، بسیار کمتر است.
 
وقتی در ماه نوامبر گذشته نظرسنجی‌ها نشان داد که آقای ترامپ در حال پیشی گرفتن در ایالت‌های کلیدی است، زنگ خطر برای دموکرات‌ها به صدا در آمد. اما نتایج نظرسنجی‌های یک سال مانده به انتخابات لزوما تصویر روشنی از نتیجه واقعی ارائه نمی‌دهد.
 
اقتصاد و باز هم اقتصاد
 
وقتی زمان انتخاب واقعی فرا می‌رسد، آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که بیش از هر چیز به جیبشان نگاه می‌کنند؛ اگر اوضاع خوب باشد شانس حزب حاکم بیشتر است و اگر بد، حزب مقابل.
 
شعار انتخاباتی مبارزات انتخاباتی موفق بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ این بود که «ابله، پای اقتصاد در میان است»، شعاری که از آن زمان‌ به ترجیع‌بند صحنه سیاسی در آمریکا تبدیل شده است.
 
یکی از عواملی که پیش‌بینی نتایج انتخابات ۲۰۲۴ را دشوار می‌کند این است که شاخص‌های اقتصادی در آمریکا در مجموع مثبت است.
 
اقتصاد با ضرب‌آهنگی پیوسته در حال رشد است. آمار بیکاری به رکورد پایین‌ترین میزان آن نزدیک شده و شاخص‌های بازار سهام در حال افزایش است. اما رای‌دهندگان آمریکایی همچنان تصویری تیره و تار از وضعیت اقتصادی خود دارند.
 
بخشی از این وضعیت ممکن است به چند سالی مربوط باشد که تورم به شدت افزایش یافت و قیمت خانه هم در بسیاری از بخش‌های آمریکا بالا رفت. آمار فروش خانه در آمریکا به پایین‌ترین حد خود در حدود ۳۰ سال گذشته رسیده است.
 
در جریان جشن پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی آیووا، روی دو صفحه نمایش بزرگ نمودارهایی پخش می‌شد که روند بالا رفتن نرخ بهره برای بازپرداخت وام مسکن در دوره بایدن را نشان می‌داد.
 
اما به تازگی نشانه‌هایی از امید برای آقای بایدن پدیدار شده است.
 
نتایج نظرسنجی دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که اعتماد مصرف‌کنندگان به بالاترین میزان از ژوئیه سال ۲۰۲۱ رسیده است. تورم و قیمت سوخت هم کاهش یافته است. رای‌دهندگان هنوز وقت زیادی برای تغییر نظر خود درباره وضعیت اقتصادی آمریکا دارند.
 
آقای ترامپ خواهد گفت که وضعیت این شاخص‌ها در زمان ریاست جمهوری او بهتر بوده است.
 
به گفته شان اسپایسر وضعیت اقتصادی -مانند میزان جرم و جنایت- یک مسئله اساسی است و بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز باور ندارند که وضع روزمره زندگی آنها بهبود یافته است.
 
او می‌گوید: «تا زمانی که با تمام وجود آن را احساس نکنید، مهم نیست که آمار و ارقام چه می‌گویند.»
 
آقای بایدن در مقابل خواهد گفت که آمریکا بهتر از بسیاری از کشورهای جهان از پس طوفان اقتصادی بعد از دوره همه‌گیری کرونا برآمده و استدلال خواهد کرد که «بایدنومیک» یا اقتصاد بایدنی که ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی،‌ کاهش مالیات و اختصاص مخارج بیشتر برای رفاه اجتماعی، وضعیت زندگی بسیاری از شاغلان آمریکایی را بهتر کرده است.
 
سقط جنین یا مهاجرت؟
تیم بایدن تلاش خواهد کرد رای‌دهندگان را متقاعد کند که آقای ترامپ مسئول غیرقانونی شدن سقط جنین یا محدود شدن شدید آن در ده‌ها ایالت آمریکا بوده، هر چند که دونالد ترامپ تلاش کرده است که لحن و موضع ملایم‌تری در قبال این موضوع در پیش بگیرد.
 
از زمانی که دادگاه عالی آمریکا -با کمک سه قاضی که ترامپ آنها را منصوب کرده بود- حق ۵۰ ساله سقط جنین را سلب کرد، موج حمایت از دموکرات‌ها در این موضوع باعث شد که در رای‌گیری‌ها نتایجی بهتر از پیش‌بینی کسب کنند.
 
آقای بایدن و کامالا هریس، معاون او، اخیرا در مراسمی انتخاباتی در ویرجینیای شمالی شرکت کردند که تمرکز آن روی همین موضوع بود.
 
خانم استریچ می‌گوید: «اتفاقاتی که افتاد نشان داد موضوع سقط جنین بسیار تعیین‌کننده‌تر از آن است که خیلی‌ها تصور می‌کردند. هر جا درباره این موضوع رای‌گیری شد، طرفداران حق انتخاب برنده شدند.»
 
اگر سقط جنین موضوعی باشد که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند آن را در ذهن رای‌دهنگان زنده نگه دارند، اقای ترامپ و محافظه‌کاران همین کار را با مسئله مهاجرت خواهند کرد.
 
عبور از مرز مکزیک به داخل خاک آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۳ با ثبت حدود ۲۵۰ هزار بازداشت، به بالاترین میزان رسید. این تعداد ۳۱ درصد از ماه قبل از آن و ۱۳ درصد از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ بیشتر بود.
 
این جریان عظیم پناهجویان و مهاجرانِ بدون مدرک در مقاطعی باعث شده که دولت آمریکا در مراکز پردازش پناهجویان و ارائه برنامه‌های خدمات اجتماعی در شهرهای بزرگی که هزاران مایل از هم فاصله دارند، دچار مشکل شود.
 
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مهاجرت مهم‌ترین موضوع در میان هواداران اصلی ترامپ است،‌ و هم‌زمان نقطه ضعفی برای رئیس جمهور و نقطه شکافی در میان دموکرات‌ها.
 
تلاش‌ها برای رسیدگی به این موضوع در کنگره آمریکا موفقیت‌آمیز نبوده، و یکی از دلایل اصلی آن فشار آقای ترامپ روی جمهوری‌خواهان بود تا روند قانون‌گذاری درباره این مسئله را تا بعد از انتخابات به تعویق بیندازند.
 
آقای اسپایسر می‌گوید: «کابینه بایدن بحث ایمنی و امنیت در مرزهای جنوبی ما را باخته است. به صورت کامل.»
 
موضوع‌های دیگری که ممکن است در رقابت‌های پیش روی ریاست جمهوری تاثیرگذار باشد،‌ نرخ جرم و جنایت در آمریکا، محیط زیست و تغییرات اقلیمی، و موضوع سیاست خارجی است.
 
جنگ غزه به طور مشخص ممکن است به مشکلی ادامه‌دار برای آقای بایدن تبدیل شود، چون حمایت دولت او از اسرائیل بعضی دموکرات‌ها را خشمگین کرده است، از جمله بخش بزرگی از رای‌دهندگان جوان را که مشارکت آنها در انتخابات ماه نوامبر می‌تواند تعیین‌کننده باشد.
 
متغیرهای نامعلوم
طولانی‌ترین دوره رقابت انتخاباتی در دهه‌های اخیر،‌ باعث می‌شود که زمان زیادی برای رخ دادن اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی وجود داشته باشد.
 
سن بالای آقای بایدن (۸۱)‌ و آقای ترامپ (۷۷) باعث می‌شود رخ دادن اتفاقی که موضوع سلامت و توانایی آنها را مطرح کند، چندان دور از ذهن نباشد.
 
در مناظره‌های انتخاباتی پاییز آینده،‌ انرژی و حفظ تعادل آنها زیر فشار سنگین مبارزات انتخاباتی، مسئله‌ای است که به شدت مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
خانم استریچ می‌گوید: «مسئله سن در حال حاضر به موقعیت بایدن آسیب می‌زند. همه فکر می‌کنند که او پیر شده است. سوال اینجاست که آیا ترامپ نشانه‌هایی از بالا رفتن سن و سالش نشان خواهد داد یا نه؟»
 
از آنجا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از رای‌دهندگان آمریکایی از گزینه‌های دو حزب اصلی در انتخابات آتی راضی نیستند، شرایط برای ظهور نامزدی از حزب سوم یا کاندیدی مستقل از همیشه مهیاتر است.
 
تا الان رابرت کندی جونیور، فعال ضد واکسن نامزدی خود را اعلام کرده است،‌ هر چند که تا این لحظه نام او تنها برای ثبت در برگه‌های رای یک ایالت تایید شده است. گروهی به نام «No Labels» هم که اهداکنندگان مالی ثروتمندی دارد، ممکن است نامزد خودش را برای انتخابات معرفی کند.
 
دردسرهای حقوقی آقای ترامپ هم می‌تواند در این رقابت تاثیرگذار باشد. او با ۹۱ اتهام و چهار دادگاه کیفری روبرو است. با این که به نظر می‌رسد اتهامات او باعث تقویت جایگاهش در میان جمهوری‌خواهان شده، اما یک محکومیت جزایی می‌تواند داستان را تغییر دهد.
 
بر اساس یک نظرسنجی از رای‌دهندگان در ایالت نیوهمشایر -که اخیرا رای‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان با پیروزی آقای ترامپ در آن به پایان رسید- ۴۲ درصد گفته‌اند که اگر آقای ترامپ مجرم شناخته شود شایسته رسیدن به مقام ریاست جمهوری نخواهد بود.
 
زمان‌بندی دادگاه‌های رئیس جمهوری سابق -که بعضی از آنها قرار است در ماه مارس و آوریل برگزار شود- عاملی تاثیرگذار اما در حال تغییر است. صحنه تماشایی حضور آقای ترامپ در جایگاه متهم و انتشار جزئیات اتهامات او می‌تواند تاثیری به مراتب بیشتر از کیفرخواست‌هایی که تا الان منتشر شده، روی افکار عمومی بگذارد.
 
حمله ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا از سوی هواداران‌ آقای ترامپ، در حالی که خود او به تشویق آنها متهم شده، زخمی بر روح آمریکایی‌ به جا گذاشته است.
 
با وجود آن که به نظر می‌آید رای‌دهندگان جمهوری‌خواه می‌خواهند از این ماجرا گذر کنند، دموکرات‌ها -و احتمالا افراد مستقلی که در نتیجه انتخابات تاثیر تعیین‌کننده‌ای دارند- هنوز آن رخداد را به خاطر دارند.
 
هر چه بیشتر آن واقعه تکان‌دهنده و وقایع پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ به آنها یادآوری شود، اقدامات گذشته رئیس جمهوری سابق می‌تواند بیشتر و بیشتر به او برگردد و او را در خود فرو برد، چه از طریق تیم بایدن و دموکرات‌ها، و چه از میان راهروهای دادگاه‌ها.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار