کد خبر: ۲۳۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
«تجارت آنلاین» جزئیات و ابعاد ماجرای کلاهبرداری «کوروش کمپانی» را بررسی کرد:
این روزها ماجرای کلاهبرداری مجموعه کوروش کمپانی که با عنوان فروش آیفون‌های 20 میلیون تومانی شناخته می‌شد، به موضوع اصلی روز اجتماعی – حقوقی کشور تبدیل شده است.

پایان تلخ رویای آیفون‌های 20 میلیون تومانی

«تجارت»: این روزها ماجرای کلاهبرداری مجموعه کوروش کمپانی که با عنوان فروش آیفون‌های 20 میلیون تومانی شناخته می‌شد، به موضوع اصلی روز اجتماعی – حقوقی کشور تبدیل شده است. ماجرای فروش تضمینی آیفون 13 با 20 میلیون تومان یعنی قیمتی نزدیک به نصف بازار و حتی قیمت فروش شرکت اپل (حدود 700 دلار) یک فعالیت فریب‌کارانه است. اوایل ماه جاری (بهمن) بود که اخباری مبنی بر پلمپ کمپانی کوروش در رسانه‌ها منتشر شد که البته مدیران این مجموعه هر گونه کلاهبرداری و وجود شاکی خصوصی را رد کردند. در ادامه چند روز قبل وبسایت کوروش کمپانی به‌طور کامل از دسترس خارج و نهایتا اخیرا دفتر این مجموعه به‌صورت شبانه تخلیه شد. در نهایت عکسی از امیرحسین شریفیان مالک کوروش کمپانی منتشر شد که او را روی یک قایق تفریحی بر روی دریا نشان می‌داد تا موضوع متواری شدن او بیش از بیش نمایان و برجسته شود.
به گزارش «تجارت»، براساس آخرین گزارش‌ها، پرونده «کوروش کمپانی» با ورود پلیس و قوه قضائیه وارد فاز جدیدی شده است. مالک شرکت تحت تعقیب قضایی است و شریک مالک شرکت نیز دستگیر شده است. سردار رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب می باشند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.

ماجرای عجیب مالک کوروش کمپانی
یکی از جنجالی‌ترین خبرهای دیروز که مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت، درباره هویت مالک کوروش کمپانی بود. در این زمینه، خبرگزاری تسنیم، «امیرحسین شریفیان» متولد ۱۳۷۵ مالک اصلی مجموعه «کوروش کمپانی» است که با ۱۸۰ روز غیبت اولیه اقدام به تکمیل دفترچه سربازی می‌کند اما از رفتن به سربازی خودداری کرده و از سال ۱۴۰۰ تا به امروز سرباز فراری است. حال سوال اصلی از نهادهای نظارتی این است که چگونه یک سرباز فراری می‌تواند یک شرکت تاسیس کند و به راحتی با کمک تبلیغات گسترده سلبریتی‌ها بتواند سرمایه مردم را بالا بکشد؟!این در شرایطی است که بر اساس قانون ثبت شرکت‌ها، اگر فردی بخواهد مدیرعامل، عضو هیئت مدیره یا بازرس یک شرکت باشد باید حتما کارت پایان خدمت داشته باشد. در ارتباط با همین موضوع، مهدی اسدی - رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی - در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ماجرای فروش موبایل آیفون توسط شرکت کوروش کمپانی با قیمت بسیار کمتر از قیمت جهانی گفت: این شرکت اصلا دارای مجوز واردات آیفون نبوده و موبایل‌های آیفون را از طریق واردکنندگان داخلی تهیه کرده و در گذشته نیز دو مرتبه دفتر آن‌ها پلمب شد که متاسفانه بنا بر دلایلی که مطلع نیستیم، مجددا بازگشایی شد. وی در رابطه با تبلیغات صورت گرفته از سوی برخی هنرمندان سینما و همچنین ورزشکاران برای این شرکت، گفت: بسیاری از کلاهبرداری‌ها و مشکلاتی که برای مردم و مالباختگان ایجاد می‌شود به خاطر تبلیغاتی است که با دریافت پول از سوی برخی از سلبریتی‌ها برای این شرکت‌ها صورت می‌گیرد و متاسفانه با اعتمادسازی که از سوی سلبریتی‌ها برای این شرکت‌ها انجام می‌شود، بسیاری از مردم به سادگی این گونه تبلیغات را باور می‌کنند. رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در رابطه با واکنش این انجمن به موضوع کوروش کمپانی گفت: پیگیری این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و از امروز نیز با باشگاه استقلال، خانه سینما، انجمن صنفی بازیگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت ورزش برای جلوگیری از این گونه تبلیغات رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌ایم. اسدی در پایان با اشاره به انجام تبلیغات از سوی برخی از باشگاه‌های ورزشی برای شرکت‌های مشابه فروش موبایل و کلاهبرداری از مردم گفت: اگر جلوی برخی از باشگاه‌ها در تبلیغات برای یک شرکت دیگر گرفته نشود، بی شک مجددا شاهد تکرار ماجرایی به مراتب بدتر از کوروش کمپانی خواهیم بود.

سلبریتی‌هایی که تبلیغ برای کوروش کمپانی برایشان گران تمام شد
مالک کوروش برای جلب رضایت مردم و تهییج آن‌ها به اعتماد کردن به کمپانی خود نقشه‌راه حساب شده‌ای داشت. او با صرف هزینه‌های بزرگ چهره‌های مشهور هنری، ورزشی و اجتماعی را مرکز فروش خود کشاند تا همه را مطمئن کند که دغل و تقلبی در کار او نیست. چهره‌های مشهور هنری همچون الهام حمیدی، محمد رضا شریفی، یوسف صیادی، یوسف تیموری و بسیاری دیگر از هنرمندان مشهور سینما آمدند از اطمینان برای خرید گفتند. ورزشکاران بسیاری نیز به این مرکز آمدند که شاید مهم‌ترین آن‌ها هادی چوپان و علیرضا بیرانوند بودند. حتی مالک این مجموعه کلاهبرداری به صادق بوقی، چهره جنجالی اینستاگرام نیز رحم نکرد او را نیز برای تبلیغ به کمپانی‌اش دعوت کرد. تردیدی وجود ندارد که بسیاری از شهروندان با ضمانت و به دلیل حضور این افراد مشهور، سرمایه و دارایی خود را در اختیار کوروش کمپانی قرار دادند. از همان ابتدای خبر پلمپ شدن این مجموعه فروش آیفون 13 بسیاری از مردم و مالباختگان علاوه بر درخواست پی‌گیری قانونی ماجرا، خواستار توضیح سلبریتی‌ها شدند. حالا که موضوع نیز جدی شده بسیاری مردم خواستار توضیح و شکایت حقوقی و قانونی از آن‌ها هستند. جریان اصلی مورد اتهام در ماجرای سلبریتی‌ها بدون شک سلبریتی‌ها هستند اما اخیرا برخی‌ها دایره مورد اتهام قرار گرفتگان را به شهرداری و وزارت ارشاد نیز گسترش داده‌ند. اخیرا محمد کشوری نویسنده و «مدیر اندیشکده طیف» در ایکس نوشت: لطفا به اتهام شهرداری و وزارت ارشاد که مکان و مجوز بیلبورد شهری دادند هم رسیدگی شود.»

بررسی حقوقی ماجرای کوروش کمپانی؛ از مسئولیت سلبریتی‌ها تا شکایت مردمی
در ارتباط با موضوع پی‌گیری شکایت از کوروش کمپانی، سردار رحیمی تاکید می‌کند: افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کرده‌اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند.
امید سلیمی بنی، حقوق‌دان نیز به خبرآنلاین می‌گوید: به‌نظر می‌رسد راه نهایی، شکایت حقوقی است. بسته به‌ قراردادی که مردم با این شرکت دارند، باید از دادگاه بخواهند شرکت مجبور شود به‌تعهداتش عمل کند. اگر فروشنده تعهد کرده موبایل خاصی را به‌قیمت مشخصی به‌خریداران بدهد، باید از او بخواهند تعهدش را انجام دهد یا جنس را تحویل دهد. اگر مشخص شود فروشنده توانایی دادن جنس خریداری شده را ندارد، خریداران می‌توانند ابطال معامله و مطالبه وجه پرداختی‌شان را از دادگاه بخواهند که با توجه به‌گستردگی پرونده و از دسترس خارج شدن مدیران شرکت، احتمالا این ماجرا بسیار طولانی خواهد شد.
امید سلیمی بنی، حقوق‌دان نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد: قطعا مال باختگان اول باید یقه کسی یا شرکتی را بگیرند که پول به‌حسابش ریخته‌اند. حالا چطور بگیرند؟ چه نوع شکایتی طرح کنند؟ ادعای حقوقی مطرح کنند یا سراغ مسیر کیفری بروند؟ به‌اعتقاد من با توجه به‌رویه‌ای که از قوه قضاییه سراغ داریم، ماجرای تعقیب کیفری مدیرعامل شرکت کوروش منتفی است.
ظاهرا او با خریداران قراردادی دارد و پولی گرفته تا ظرف چند روز یا چند ماه کالایی (موبایل آیفون) را به‌خریداران تحویل بدهد. اینطور که از شواهد برمی آید، به‌برخی از افراد هم گوشی تلفن را داده است و به‌تعهد خود عمل کرده. آیا می‌شود اگر هر فروشنده‌ای به‌تعهد خود عمل نکرد، بگوییم او کلاهبردار است؟ قطعا خیر. به‌نظر می‌رسد عمل او، «عدم انجام تعهد» باشد و نه آنکه مانور متقلبانه کرده است. عدم انجام تعهد هم موضوعی حقوقی است و کیفری نیست. لذا وقتی شما متهم ردیف یک را نمی‌توانید تعقیب کیفری کنید، پرونده‌ای وجود ندارد که از همدستان یا تبلیغات‌کنندگان او به‌عنوان معاونت در جرم کلاهبرداری از طریق حضور در مانور متقلبانه (تبلیغات) شکایت کیفری کنید.
این حقوق‌دان تاکید کرد: «واقعیت این است که همه کسانی که تبلیغات کرده‌اند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی می‌شود به‌طرفیت آنها هم دادخواست داد و یک راه آن است که می‌توان سلبریتی‌ها یا صداوسیما را به‌علت وارد کردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد.» شایان ذکر است در ارتباط با سلبریتی‌ها، سردار رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده‌اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار