کد خبر: ۲۳۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
نیروی کار حاضر نیست توان خود را بر اساس مزد مصوب شورای عالی کار در اختیار کارفرما قرار دهد و این موضوع باعث شده تا اکثر کارفرمایان مشکل تامین و حفظ کارگر داشته باشند.

درجلسات مزد معمولا بنا بر نرخ تورمی که مرکز آمارایران ارائه می دهد بعلاوه گزارشات مراکز مختلفی که قانون پیش بینی کرده است تصمیم گیری می شود .نظر گروه کارگری بر این است که طی دو سال اخیر مقداری عقب افتادگی بر اساس نرخ تورم ایجاد شده است،اعتقاد ما این است که بایستی بر اساس نرخ تورم این عقب افتادگی جبران شود بعلاوه اینکه با توجه به سیاست های اقتصادی وتصمیماتی که دولت و مجلس گرفته اند بنظر می رسد سال آینده نیز یک تورم انتظاری بسیار بالایی در پیش داشته باشیم که باید مد نظر قرار گیرد و دولت نیز باید برای کنترل آن برنامه ریزی کند .سال قبل دولت وعده داد که قطعا تورم را کنترل می کنیم و اجازه نمی دهیم تورم بالاتر از 20 درصد باشد که امسال این اتفاق نیفتاد و دو برابر ادعای دولت شد .

همین الان اگر دوستان رصد کنند خواهند دید که اکثر مراکز کاری ،شرکت ها و موسسات با کمبود نیروی کار مواجه هستند ،نیروی کار حاضر نیست توان خود را بر اساس مزد مصوب شورای عالی کار در اختیار کارفرما قرار دهد و این موضوع باعث شده تا اکثر کارفرمایان مشکل تامین و حفظ کارگر داشته باشند. اگر واقعا بناست بر این موضوع غلبه کنند که کارگر توجیه شود و سرکار برود می بایست اولا نرخ دستمزد را واقعی کنند. نکته دوم اینکه در حال حاضر نیروهای کار خارجی به ایران آمده اند و نیروهای کار ماهر ایران به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

در این راستا باید دولت و مجلس سیاست هایی اتخاذ کنند که به نوعی بتوانند نیروی کار را مجاب و توجیه کنند تا حاضر باشد در داخل کشور کار کند،مهمتر از همه اینها آن چیزی که رهبری نیز هر ساله بر آن تاکید دارند بحث تولید و بهره وری است .اگر نیروی کار نیروی ماهری نباشد همانطور که تا الان به مشکل برخورده ایم قطعا بهره وری به مشکل خواهد خورد .

برخی معتقدند دولت به لحاظ اینکه اکثر کارکنانش مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند ، بنابراین، رغبتی به افزایش حقوق و دستمزد ندارد، نکته ای قابل تامل است ،اگر چه در جلسات رسمی نیز چنین موضوعی توسط دولت عنوان نشده است ولی اگر چنین نظری داشته باشد اشتباه است . ما انتظار داریم که افراد متعصب و مراکز علمی و مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه کمک فکری دهند .

چنانچه دولت نتواند امسال تورم را کنترل کند ما انتظار داریم که بر اساس نرخ تورم امسال افزایش حقوق داشته باشیم ضمن اینکه دولت می بایست فاصله دستمزد و نرخ تورم سال قبل را نیز جبران کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار

212

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار