کد خبر: ۲۳۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
«تجارت آنلاین» جدیدترین آرایش نیروهای سیاسی در آستانه انتخابات مجلس را بررسی کرد؛
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات 11 اسفند مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، جناح‌بندی جریان‌های سیاسی برای حضور قدرتمند در انتخابات تشدید شده است. در یک سوی این میدان جریان‌های اصول‌گرا در پی ایجاد ائتلاف و پیروزی بر رقبای هم جناح هستند و در سوی دیگر، اصلاح‌طلبان چندان موضع شفافی تا کنون اتخاذ نکرده‌اند.

اصولگرایان در آستانه ائتلاف و‌اصلاح‌طلبان همچنان سرگردان

گروه سیاسی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات 11 اسفند مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، جناح‌بندی جریان‌های سیاسی برای حضور قدرتمند در انتخابات تشدید شده است. در یک سوی این میدان جریان‌های اصول‌گرا در پی ایجاد ائتلاف و پیروزی بر رقبای هم جناح هستند و در سوی دیگر، اصلاح‌طلبان چندان موضع شفافی تا کنون اتخاذ نکرده‌اند. به گزارش «تجارت»، وضعیت دو جناح سیاسی اصلی کشور در شرایطی است که احمد وحیدی، وزیر کشور با تاکید بر حضور ۱۵ هزار داوطلب فرهیخته و توانمند برای انتخابات یازدهم اسفند دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: زمینه برای یک رقابت واقعی میان سلایق و گروههای مختلف سیاسی فراهم شده است.

اعلام لیست صدای ملت به سرلیستی مطهری
رییس ستاد انتخابات صدای ملت با بیان اینکه سرلیست صدای ملت در تهران علی مطهری است گفت که لیست صدای ملت در حوزه انتخابیه تهران امشب نهایی و منتشر می شود. اسماعیل دوستی در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین جمع بندی ها درباره لیست صدای ملت گفت: امشب ما جلسه ای خواهیم داشت و لیست صدای ملت در حوزه انتخابیه تهران به سرلیستی آقای علی مطهری نهایی می شود. وی ادامه داد: صدای ملت برای حوزه های انتخابیه‌ای که کاندیدا دارد، لیست خواهد داد. دوستی درباره ترکیب و گرایش های سیاسی لیست صدای ملت گفت: لیست صدای ملت ترکیبی از اصولگرایان معتدل، اصلاح طلبان و افراد مختلف است؛ در این لیست ۷ خانم و نمایندگان ادوار و برخی از استانداران و معاون وزیر و اساتید دانشگاه حضور دارند.

تلاش جبهۀ انقلابی برای رسیدن به فهرست واحد در تهران
عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: هرچقدر مشارکتِ انتخابات بیشتر باشد، بهتر است و اگر بتوانیم به وحدت برسی و همۀ گروه‌های حزب‌اللهی در تهران یک فهرست بدهیم. حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی عضو جبهه پایداری با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس دوازدهم گفت: در انتخابات فارغ از اینکه به چه نامزدی رای می‌دهیم، ایجاد شور انتخاباتی اهمیت دارد و این شور مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی خواهد بود. به نحوی که در تهران یک لیست ۳۰ نفره مشتمل بر همه گروه‌های حزب‌اللهی و اصولگرا تهیه شود بسیار مطلوب است. ممکن است در این لیست یک یا ۱۰ نفر از پایداری وجود داشته باشد، مهم نیست و اهمیتی ندارد. علاوه بر آقا تهرانی، حمیدرضا فولادگر فعال سیاسی اصولگرا درباره علت عدم انتشار لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی امروز با وجود اعلام قبلی، گفت: من عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف نیستم اما تا جایی که اطلاع دارم دوستان در حال مذاکره درباره فراگیرتر شدن فهرست‌ و همچنین ترکیب لیست هستند و لیست تا روز جمعه منتشر می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا شورای ائتلاف به جبهه پایداری به توافق خواهد رسید؟ اظهار کرد: در راستای گفت‌وگو با سایر تشکل‌ها، با دوستان جبهه پایداری نیز گفت‌وگوهایی انجام شده و ظاهراً توافق اولیه‌ای صورت گرفته تا لیستی مشترک منتشر شود.

سرگردانی اصلاح‌طلبان در ارائه لیست و ایجاد ائتلاف
بر خلاف اصول‌گرایان، موضع اصلاح‌طلبان هنوز مبهم به نظر می‌رسد. جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به تصمیمات این جبهه درباره انتخابات پیش رو گفت: تکلیفی برای چهره‌های اصلاح طلب تعیین نکردیم اما احزاب یا شخصیت‌های عضو، مجاز به ارائه لیست یا حمایت از کاندیداهای غیر اصلاح طلب نیستند. جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات صبح چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ در نشستی که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در غرفه پایگاه خبری جماران برگزار شد، با بیان اینکه «بر اساس مصوبه جبهه اصلاحات، این جبهه در تهران امکان ارائه لیست ندارد»، اظهار کرد: با توجه به پیش بینی قبلی جبهه‌های استانی در برخی استان‌ها از جمله قم، مرکزی، اصفهان، گیلان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد فاقد امکان برای ارائه لیست هستند و علت نیز آن است که در این استان‌ها کاندیداهای شناسنامه دار اصلاح طلب حضور ندارند. وی همچنین اعلام کرد: جبهه اصلاحات تصمیمی گرفته که در راستای آیین نامه و مقررات خودش است و تکلیفی برای چهره‌های اصلاح طلب تعیین نکردیم اما احزاب یا شخصیت‌های عضو مجاز به ارائه لیست یا حمایت از کاندیداهای غیر اصلاح طلب نیستند. وی مدعی شد: الان ۳۱ حزب شناسنامه دار در جریان اصلاحات حضور دارند اما امروز می‌بینیم که به تعداد احزاب مان افراد تایید صلاحیت شده نداریم. علاوه بر مواضع اخیر جواد امام، «محمود صادقی» دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده ادوار مجلس در مناظره با مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: دچار لکنت زبان شده ایم باید در جبهه اصلاحات بازنگری کنیم و در عین حال مصطفی کواکبیان نیز اظهار داشت: وقتی قادر به تاثیرگذاری نیستیم لااقل همان حداقلی را اثرگذار کنیم، باید قانون اساسی بازنگری شود. دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده ادوار مجلس از جناح اصلاح‌طلب در این مناظره گفت: مجموعه تشکیلاتی که اصلاح طلبان شکل داده اند افراد با تجربه و حسن نیت هستند و در همه ادوار مشارکت داشته اند اما الان فضا را به گونه ای می بینند که انتخاباتی نیست. صادقی افزود: اساسا حتی اگر مردم بیایند و آدم های خوبی هم انتخاب شوند اما دیگر مجلس معنا ندارد و از حیض انتفاع خارج شده است.
در سوی مقابل کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: مگر دفعه قبل ۶۰ درصد رأی‌دهندگان در انتخابات غایب نبودند؟ چه تلنگری برای حاکمیت بود؟ نیامدن مردم تلنگری برای حاکمیت نمی شود. کواکبیان ادامه داد: به محض اینکه از مشارکت پایین انتقاد می کنیم، بلافاصله می گویند در خارج هم ۴۰ درصد آمده اند در حالی که در آنجا نظامشان حزبی است الان درست است به مردم می گویند به خاطر خون شهدا بیایید ولی می بینند که با مشارکت ۴۰ درصدی هم می شود مجلس داشت، وقتی نمی توانیم تاثیرگذار باشیم لااقل همان حداقلی را اثرگذار کنیم باید قانون اساسی بازنگری شود.

حمایت شورای ائتلاف از فهرست جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تمام حوزه‌های انتخابیه کشور برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمایت می‌کند. امیرابراهیم رسولی با اشاره به تصمیم تشکیلاتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره انتخابات مجلس خبرگان گفت: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده، ضمن احترام به تمام نامزدهای شرکت کننده در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، به استحضار ملت متدین ایران اسلامی می رساند که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تمام حوزه های انتخابیه سراسر کشور در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمایت می‌کند.

رقابت ۱۲ نماینده اقلیت دینی برای ۵ کرسی بهارستان
نماینده مسیحیان ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی از تایید صلاحیت ۱۲ داوطلب اقلیت‌های مذهبی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. آرا شاوردیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت مشارکت در انتخابات، اظهار کرد: توصیه من به همه هموطنان این است که در انتخابات شرکت کنند چون با عدم مشارکت هیچ اتفاقی نمی افتد. نماینده مسیحیان ارامنه تهران و شمال کشور با اشاره به اینکه مشارکت جامعه ارامنه در انتخابات قبلی ۶۰ درصد بوده است، گفت: در این دوره از انتخابات، ۱۲ داوطلب از جامعه اقلیت‌های مذهبی برای ۵ کرسی مجلس رقابت خواهند کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار