کد خبر: ۲۳۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
کمترین قیمت کت و شلوار در باب همایون مربوط به پاساژهای اطراف راسته اصلی است. در این پاساژها با یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توان کت و شلوار خرید. اما قیمت یک کار خوب در این راسته ۴ تا ۶ میلیون تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، معبر تاریخی باب همایون، بورس مغازه‌های کت و شلوار مردانه است که در آن همه جور کت و شلواری برای هر سلیقه‌ای به خصوص جوانانی که در شرف داماد شدن هستند، یافت می‌شود. نکته مهم آنکه قیمت کت و شلوار در این بازار نسبت به مغازه‌های سطح شهر پایین‌تر است و برای کسانی که می‌خواهند خرید ارزان‌تری داشته باشند بازار مناسبی به حساب می‌آید. اما با اینکه کمتر از ۲۰ روز تا شب عید بیشتر نمانده و سر خیلی از مردم گرم خانه‌تکانی و خرید برای عید است این راسته را کمتر از انتظار شلوغ می‌بینیم.

یک دست کت و شلوار در باب همایون چند؟

ساعت حدود ظهر را نشان می‌دهد؛ نگاهی به مغازه‌های کت و شلوارفروشی در باب همایون می‌اندازیم. وسط روز است اما جنب و جوشی در بازار دیده نمی‌شود و بیشتر مغازه‌داران یا مشغول گپ و گفت با هم هستند یا جلوی مغازه چشم انتظار مشتری ایستاده‌اند. در حال تماشای ویترین‌ها از پرسیدن قیمت‌ها نیز غافل نمی‌شویم. کمترین قیمت کت و شلوار در باب همایون مربوط به پاساژهای اطراف راسته اصلی است.

در این پاساژها با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توان کت و شلوار خرید. اما قیمت یک کار خوب در این راسته ۴ تا ۶ میلیون تومان است. این متوسط قیمت کت و شلوار در باب همایون است و کت و شلوارهای ۸ میلیونی و ۱۰ میلیونی هم در این بازار فروخته می‌شود.

قیمت کت و شلوار دامادی هم در همین حدود است و به گفته فروشندگان قیمت‌ها فقط به جنس پارچه و هزینه دوخت بستگی دارد. البته اگر هم تولیدکننده واقعا از ترکیه پارچه وارد کرده باشد و کار کاملا ترک باشد قیمت آن بالاتر می‌رود ولی نکته مهم آن است که طبق گفته تولیدکنندگان باسابقه، پارچه تُرک در بازار ایران زیاد نیست.

 

دوخت کت و شلوار با پارچه‌های کیلویی

یکی از فروشندگان درباره تفاوت قیمت کت و شلوار به ما می‌گوید: قیمت کت و شلوار به جنس پارچه و هزینه دوخت بستگی دارد. چون الان مردم به خاطر گرانی‌ها پول کمتری برای خرید اقلامی مانند کت و شلوار کنار می‌گذارند در بازار کت و شلوارهای اقتصادی‌دوز هم وجود دارد که البته بی‌کیفیت هستند و تولیدکننده پارچه آن را کیلویی خریداری می‌کند.

وی البته از برخی برندها هم انتفاد می‌کند و می‌گوید: برخی از برندها برای دوخت کت و شلوارهای خود از با پارچه بی‌کیفیت وارداتی استفاده می‌کنند، اما چون با دستگاه صنعتی دوخت خوب می‌زنند بعضا آنها را به قیمت هنگفت بالای ۲۰ میلیون تومان هم می‌فروشند درحالی‌که محصولشان یک سال هم دوام ندارد اما خریدار به اسم اینکه برند است آن را می‌خرد این در حالی است که کسانی که می‌خواهند برای کت و شلوار هزینه کنند کارهای با کیفیت ما که کمتر از ۶ میلیون تومان قیمت دارند، نمی‌خرند چون در مقایسه با برندها، قیمت ما ارزان است.

خرید طبقه مرفه از بالاشهر

وارد یکی دیگر از مغازه‌ها می‌شویم تا درباره وضعیت بازار شب عید پرس‌وجو کنیم. آقای جلیل‌وند با روی گشاده از ما استقبال می‌کند اما از وضع بازار آن هم نزدیک عید راضی به نظر نمی‌رسد: فروشمان نسبت به تولیدی که برای شب عید کرده‌ایم بسیار کم است. علتش هم این است که طبقه متوسط و پایین که باید بازار را راه بیندازند پول کافی برای خرید کت و شلوار ندارد و اصلا آن را جزو کالاهای لازم خود نمی‌داند، طبقه مرفه هم اصلا به این بازارها سر نمی‌زنند و از همان مغازه‌های بالاشهر خرید می‌کنند.

او البته به گرانی مواد اولیه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: به خاطر گرانی مواد اولیه از جمله پارچه، کت و شلوار هم گران‌تر از قبل شده است. این فروشنده که به گفته خودش چند دهه است در کار تولید و فروش کت و شلوار است، به تغییر سلیقه و مدل خرید مردم هم اشاره می‌کند: یک زمان بود که مردم ۱۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتند و ۲۰ هزار تومان از آن را کت و شلوار می‌خریدند اما حالا سلیقه مردم هم تغییر کرده و دیگر در مواقع خاص کت و شلوار می‌پوشند. فروشندگان هم به همین دلایل بعضا تخفیف‌های عجیب و غریبی به مشریان می‌دهند تا مشتری را رد نکنند.

استقبال از پارچه‌های چینی

آقای قیصری هم ۵۰ سال است در این شغل فعالیت می‌کند. او می‌گوید: بهترین دوره فروش ما دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بود. اما این روزها نحوه خرید مردم خیلی تغییر کرده و چون کت و شلوار گران شده و وضعیت اقتصادی مردم هم افت کرده است، شاهد افت تقاضا هستیم. البته به جز گرانی، سلیقه مردم هم تغییر کرده و جوانان کمتر کلاسیک می‌پوشند. ضمن آنکه الان مراسمات و مهمانی‌ها کمتر و همه اینها باعث شده است بازار ما رونق گذشته خود را از دست بدهد.

از او می‌پرسیم مُد کت و شلوار نسبت به گذشته تغییر کرده است؟ می‌گوید: نسبت به قبل مد تغییر کرده اما مدل دکمه‌ها و رنگ پارچه زیاد تغییر نکرده است. درباره جنس پارچه کت و شلوار هم از او می‌پرسیم؛ این فروشنده باسابقه در این باره می‌گوید: در حال حاضر بیشتر پارچه‌ها، ایرانی است که کیفیت خوبی هم دارند به ‌طوری که به اسم پارچه خارجی (ترک) فروخته می‌شود منتها مشتری‌ها بعضی طرح‌ها را نمی‌خرند و می‌گویند تکراری است برای همین پارچه‌های چینی که طرح‌های مختلفی هم دارند، پرکاربرد است ضمن آنکه کیفیت آن هم خوب است. اما همه کارها دوخت ایران است.

کت و شلوار بچگانه چند؟

در بازار مردانه باب همایون، می‌توان برای بچه‌ها هم کت و شلوار خرید. قیمت کت و شلوار بچگانه در این بازار یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان است. قربانی، فروشنده کت و شلوار بچگانه در این باره می‌گوید: قیمت‌ها با توجه به سایز و اندازه بچه متفاوت است اما با این حال کمترین سن یک سال است و ما کت تک برای بچه یک سال از ۵۰۰ هزارتومان داریم. کارهای تک سایز هم زیر یک میلیون تومان است اما به طور متوسط کت و شلوار برای رده سنی کودک تا نوجوان ۱۵ سال بین یک میلیون تا ۳ میلیون تومان است.

او درباره کیفیت پارچه‌ها هم می‌گوید: برخی‌ تولیدکنندگان پارچه‌های کشباف پلی استر یا ملانژ استفاده می‌کنند که اصلا کیفیت خوبی ندارد و تقریبایکبار مصرف است و با اینکه پول پارچه آنها ۲۲۰ هزار تومان نمی‌شود اما به اسم کار ترک تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر آن را می‌فروشند. با این حال، پارچه فاستونی برای کت و شلوار بچگانه خوب است که مانند کتان است.

از این فروشنده که ۲۰ سال در این شغل مشغول است، می‌پرسیم حالا که عید نزدیک است چقدر پدر و مادرها برای فرزندانشان خرید می‌کنند؟ او در پاسخ می‌گوید: با اینکه قیمت ما یک‌سوم بازارهایی مانند بهار و سنایی است اما به خاطر وضعیت اقتصادی، الان مردم تا لباس‌های قبل برای بچه‌هایشان کوچک نشود خرید نمی‌کنند. به هر حال ما در انتظار گرم شدن بازار در روزهای منتهی به سال نو هستیم و امیدواریم بازارمان با نزدیک تر شدن به عید نوروز شلوغ‌تر شود.

کفش و پیراهن هم می‌توان خرید

اگر کسی با جیب پُرپول به باب همایون برود، به جز کت و شلوار می‌تواند پالتو، کت تک، پیراهن، کراوات و پاپیون، دکمه سر آستین، کمربند و کفش هم بخرد تا ست خرید او کامل شود. برای خرید کفش از باب همایون اگر کفش چرم بخرید میانگین قیمت از ۹۰۰ هزار تا بالای ۲ میلیون تومان است.

کفش فوم ارزان‌تر است و با ۴۰۰ هزار تومان هم می‌توان کفش خرید. پیراهن مردانه هم به قیمت ۴۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان موجود است. قیمت کمربند هم از ۲۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان است. کمربند ۲۰۰ هزار تومانی از جنس فوم است و قیمت کمربند چرم از ۴۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان است.

دکمه سرآستین‌ هم در برندهای مختلف هابلوت، کارتیر، رولکس، پولو و غیره فروخته می‌شود. قیمت گران‌ترین سرآستین با جنس تیتانیوم حدود ۵۰۰ هزار تومان و ارزان‌ترین آن از جنس استیل است که ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت کراوات هم ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

منبع : خبر آنلاین
برچسب ها: قیمت کالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار