کد خبر: ۲۳۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
مناطق سیل زده جنوب استان سیستان و بلوچستان که چند روزیست بخاطر باران درگیر سیل و آبگرفتگی است با مشکلات زیادی رو به رو شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرهنگ میری فرمانده هنگ مرزی نگور چابهار گفت: در پی بارش‌های شدید چند روز گذشته در شهرستان دشتیاری و چابهار و جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق شهرستان، مرزبانان این فرماندهی با توجه به فروکش کردن سیلاب و بازگشایی راه ها، به محل های سیل زده عزیمت و با توجه به وجود گل و لای شدید در منازل مردم، اقدام به در آوردن وسایل مردم از داخل خانه ها و امدادرسانی به مرزنشینان کردند.

وی افزود: مرزبانان شهرستان دشتیاری در صف امدادرسانی به سیل زدگان حضور فعالیت داشته و همچنین علاوه بر کمک رسانی با پخش غذای گرم و آب معدنی از سیل زدگان نیز پذیرایی خواهند کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه نیروهای امدادی و خدمات رسان با تمام توان در جنوب سیستان و بلوچستان پای کار هستند، گفت: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل زده این استان در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی هستند.

احمد وحیدی در جریان سفر به مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان پیرامون سیل اخیر شهرستان‌های چابهار و دشتیاری اظهار کرد: در چند روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی در این استان بودیم که این بارش‌ها در برخی مناطق به ۱۰۰ تا ۱۴۵ میلی‌متر می‌رسید که البته این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه شد.

وی افزود: برخی از روستاها در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری دچار آبگرفتگی شدند که از ابتدای ساعات بارش، خدمت رسانی در منطقه آغاز شد.

وزیر کشور ادامه داد: در روستای «سند بهرام» از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری آسیب‌هایی به محصولات کشاورزی به ویژه محصول هندوانه وارد شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم، همچنین تخریب کامل منازل نیز صورت نگرفت اما برخی از منازل دچار آبگرفتگی شدند که خدمت رسانی به آنان نیز ادامه دارد.

وحیدی بیان کرد: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی راه‌ها هستند.

وی گفت: با توجه به پیش بینی ادامه بارش‌ها در روز سه‌شنبه تدابیری برای کنترل روان آبها صورت گرفته، خوشبختانه وجود برخی از زیرساخت‌ها از جمله سدها در منطقه موجب شده تا شدت سیلاب به شدت کاهش پیدا کند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان برنامه جامعی برای ذخیره بیشتر بارش‌ها پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان وفادار به انقلاب هستند، افزود: انتخابات شکوهمندی در مناطق سیل زده برگزار شد و مردم توانستند رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی بارندگی های اخیر به راه های شمال سیستان و بلوچستان

ایوب کرد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در گفت وگو با ایسنا افزود: براثر بارش های هفته گذشته و جاری شدن سیلاب ۳۰۰ میلیارد ریال به راه‌های حوزه استحفاظی این اداره کل خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: همزمان با هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان، ۱۸ اکیپ راهداری با ۲۰۰ نفر نیروی راهداری در محورهای مواصلاتی تحت پوشش این اداره کل جهت سفر ایمن کاربران جاده ای مستقر گردیدند ولی شدت بارش ها به حدی بود که به ابنیه فنی راه ها، محورهای مواصلاتی و محورهای روستایی تحت پوشش خسارت وارد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان افزود: در اثر بارندگی های اخیر شاهد خسارت در محورهای مواصلاتی و روستایی شهرستان های سراوان، گلشن‌، سیب و سوران مهرستان و بخشی از محورهای روستایی شهرستان خاش بوده ایم.

کرد گفت: بر اثر بارندگی ریزش کوه در محور گلشن به سراوان سبب مسدودشدن این محور شده بود که با تلاش شبانه روزی راهداران، علاوه بر بازگشایی این محور ‌به بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب این منطقه امدادرسانی شد و جان ۴ نفر نیز که خودروهایشان در سیلاب گیر افتاده بود، نجات پیدا کرد.

خسارات سنگین سیل به بخش کشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت های بخش کشاورزی، باغات و مزارع زیر کشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی های سیل آسای چند روز گذشته در جنوب استان را سنگین ارزیابی کرد و افزود: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان بوده است.

سید محمد رضا سیدحسینی، در نشست ستاد بحران استان که با حضور وزیر کشور، در چابهار برگزار شد، افزود: بیشترین خسارت به ۱۸ هزار ۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی، ۱۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ راس دام سبک و سنگین، ۱۵کلنی زنبورعسل، ۲۷۱حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب در این بارندگی سیل آسا وارد شده است.

وی در این نشست خواستار تامین اعتبار جهت تهیه فوری نهاده دامی برای دامداران، بازسازی منابع آب و خاکی و پرداخت خسارت به زارعین و باغداران آسیب دیده شد.

چهار سد جنوب سیستان و بلوچستان سرریز شد

محمد امین بارانی مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در بازدید از سدهای استان اظهار کرد: بارندگی‌های هفته گذشته باعث شد سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب،سدزیردان در منطقه دستیاری چابهار باحجم مخزن ۲۰۷میلیون متر مکعب، سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون متر مکعب و سدخیر آباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شود.

وی بیان کرد: همچنین این بارش‌ها باعث آبگیری و سرریز سدهای تغذیه‌ای سارادان ایرانشهر وشمس آباد سراوان و افزایش آب سد ماشکید علیا شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: در شمال استان سدهای چاه نیمه دارای کاهش حجم آب نسبت به سال آبی گذشته است.

امداد رسانی به بیش از ۱۰ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم از امدادرسانی به ۱۰ هزار و ۸۰ نفر در حادثه آب گرفتگی جنوب استان در چند روز اخیر خبر داد.

سیدمحمدمهدی سجادی در بازدید از مناطق سیل زده جنوب استان افزود: بر اثر بارش‌های شدید باران در جنوب سیستان و بلوچستان و بروز آسیب در برخی شهرستان‌ها، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی عملیاتی در قالب ۲۸۹ تیم به مناطق حادثه دیده نیکشهر، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، مهرستان و چابهار اعزام شدند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال احمر ضمن ارزیابی روستای‌های آسیب دیده، خانه‌ها را از آب تخلیه و اقدام به توزیع اقلام امدادی کردند و تاکنون نجاتگران هلال احمر برای ۲ هزار و ۱۷۷ نفر امکان اسکان اضطراری را فراهم کرده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با تاکید بر ادامه عملیات امدادرسانی به مردم سیل‌زده خاطر نشان کرد: ۲هزار و ۵۴۴ تخته پتو،۲ هزار و ۲۲۹ تخته موکت و یک‌هزار و ۲۰۱ بسته غذایی۷۲ ساعته، میان خانواده‌های آسیب دیده از سیل توزیع شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای کمک رسانی بهتر و به موقع تیم تخصصی واکنش سریع امداد و نجات استان و تیم‌های استان‌های همجوار به مناطق سیل زده اعزام شده است.

دبیر کل هلال احمر هم در سفر به مناطق سیلزده استان گفت: تیم‌های عملیاتی با پشتیبانی پنج استان همجوار به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعزام شده‌اند.

سلیمانی افزود: دو فروند بالگرد هلال‌احمر در منطقه حضور پیدا کردند و در حال امدادرسانی هستند.

وی بیان کرد: ۷۰ هزار بسته‌غذایی ۱۰ روزه و ۷۲ ساعته پیش‌بینی شده که برخی از آن‌ها توزیع شده است.

دبیر کل هلال احمر گفت: ۷۵ خودروی امدادی در منطقه حضور دارد. بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی در منطقه در حال امدادرسانی هستند و وضعیت رو به عادی شدن است.

تاکید استاندار بر انجام اقدامات مورد نیاز مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان با حضور وزیر کشور در چابهار، اظهار کرد: قبل از شروع بارندگی‌ها در منطقه دشتیاری و چابهار، وقوع سیلاب در شهرستان قصرقند اتفاق افتاد که شاهد قطعی برق در ۶۵ روستا بودیم و راه‌های ارتباطی ۷۵ روستا نیز بسته شد که خوشبختانه با همیاری تمام مجموعه‌ها مشکلات مربوطه برطرف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بارش های رگباری و سنگین در این مناطق بایستی همه ساخت و سازها کارشناسی دقیق و از ساخت منازل در مسیر رودخانه‌ها و آبروها جلوگیری شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که سیلاب برای مردم به وجود آورده، باید اقدامات لازم در شهرستان دشتیاری بلافاصله پس از فروکش کردن آب در این منطقه انجام شود.

آماده باش به گروه های جهادی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز از آماده باش به گروه های جهادی و صدور دستورات لازم درباره ارسال تجهیزات تخصصی و مکانیکی به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

سردار زهرایی، با اشاره به سیل استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به شرایط استان سیستان‌وبلوچستان، سازمان بسیج سازندگی در آمادگی کامل جهت امداد رسانی به مناطق سیل زده قرار دارد.

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص سیل استان سیستان و بلوچستان گفت:با اعلام ماموریت صادر شده کلیه تجهیزات و ماشین آلات مستقر در استان در «چابهار» و شهرستان «دشتیاری» استان سیستان و بلوچستان مستقر شده‌اند.

هشدار هواشناسی سطح زرد جوی، فعالیت سامانه بارشی به همراه وزش باد شدید

رییس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا استان سیستان و بلوچستان گفت: از صبح سه شنبه تا بعدازظهر چهارشنبه (۱۵ تا ۱۶ اسفند) در شهرستان های زاهدان، ایرانشهر ،بمپور، تفتان ، خاش، دلگان ، زابل، زهک، سراوان، سیب و سوران ، گلشن، مهرستان، میرجاوه، نیمروز، هامون، هیرمند رخداد بارش باران ، برخی نقاط رگبار و رعدوبرق و بارش تگرگ رخ خواهد داد و اواسط وقت سه شنبه در مناطق مرکزی استان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

علی ملاشاهی توصیه کرد: از فعالیت های کوهنوردی به ویژه صعود به قله تفتان پرهیز شود و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی در زمان بارندگی خودداری شود، از محصولات کشاورزی محافظت شود. از چرای دام در مناطق مرتفع خودداری و احتیاط در ترددهای جاده ای در نظر گرفته شود و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

باران‌های سیل‌آسا به قلعه تاریخی حیدرآباد خاش خسارت زد

مجتبی سعادتیان اظهار کرد: هر چند باران نعمت الهی و باعث خوشحالی مردم و ساکنان مناطق است اما در زمان‌های بارندگی نیروهای این اداره کل و یگان حفاظت به صورت آماده‌باش قرار می‌گیرند تا نقش مراقبتی خود از آثار و ابنیه های تاریخی که شناسنامه و میراث ماندگار استان هستند را ایفا کنند.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان افزود: طی روزهای اخیر بارندگی‌های سیل‌آسا باعث تخریب زیادی به زیرساخت‌های استان شده که قلعه حیدرآباد در شهرستان خاش نیز جزو این لیست قراردارد و بر اثر باران دچار خسارات زیادی شده است.

وی ادامه داد: این قلعه در ناحیه اندود کاهگل فضای بیرونی در جبهه غربی و جنوبی و ناودان های میان‌سرا دچار آسیب و خسارت جدی شده است که به دلیل مسدود شدن راه‌ها و عدم دسترسی مخابراتی در برخی نقاط دیگر هنوز اطلاعات دقیقی از سایر شهرستان‌ها گزارش نشده است.

به گفته سعادتیان، کارشناسان این معاونت در حال برآورد میزان خسارت وارده شده به این بنا هستند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی نژاد امروز یکشنبه افزود: بنیاد مسکن در بازسازی تجربیات فراوانی در سیل  دارد و همزمان با وقوع سیل  اقدام به برآورد خسارات کرده است.

وی افزود: هم اکنون تیم های ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیل زده حضور دارند و تاکنون ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز افزود: اقدامات پیشگیرانه بنیاد مسکن استان و احداث دایک و سد حفاظتی در برابر سیل در برخی از روستاها از جمله عارف اباد ، نوبندیان و کلانی در سال ۱۴۰۰ ، در بارندگی اخیر ، مانع از پیشروی سیلاب در این روستاها شده است که نشان از اهمیت توجه به توسعه و ساخت سیل بند های مناسب در جنوب استان است.

بیک مداح گفت: پست بودن مناطق جنوب استان و همترازی با سطح دریا ، ریسک وقوع سیل در این مناطق را با هر بارندگی به شدت افزایش داده است و تعریف کدهای ارتفاعی متناسب با این شرایط را برای ساخت و سازهای روستایی ضروری ساخته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته اعتبارات مناسب را در جهت بهسازی و ایمن سازی ۷۰ هوتک در جنوب استان جذب کردیم.

وی افزود: سازماندهی و مدیریت این هوتک ها به عنوان ابزار ذخیره آّ در مقیاس عظیم و برنامه ریزی برای هدایت مناسب آبهای سطحی و بارش هابه هوتک ها ، ضمن جلوگیری از هدر رفت بارش ، امکان هدایت سیلات را به صورت بهینه میسر می سازد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن استان در بهسازی گرگروک های حادث شده از سیل سال ۹۸ و تجربه موفق روستاهای  غلام محمد بازار و بل شمل، گفت:  وقوع بارندگی اخیر به پیشرفت فرایند فرسایش خندقی در دشتیاری منجر شده است.

وی در پایان، مطالعات مکانیک خاک در این مناطق توسط پژوهشکده سوانح طبیعی کشور را بسیار با اهمیت دانست و گفت: این مطالعات باید پیش نیاز هر اقدام عمرانی در جنوب استان باشد.

۸ هزار بسته غذایی در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان توزیع شد

یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور امروز یکشنبه در حاشیه بازدید از مناطق درگیر سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بعد از وقوع سیل در جنوب این استان تیم‌های امدادی هلال احمر با تمام توان برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات به صورت زمینی در حال خدمات رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان هستند و از روز گذشته نیز ۲ بالگرد برای خدمات رسانی فعال شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه خدمات رسانی به مردم درگیر سیل سیستان و بلوچستان به بهترین نحو و بدون هیچ مشکلی در حال انجام است، افزود: ۱۵ سوتی پرواز از روز گذشته تاکنون برای ارسال بسته های غذایی و خدمات مورد نیاز در مناطق سخت گذر این استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر تداوم بارندگی در سیستان و بلوچستان تدابیر لازم برای خدمات رسانی مطلوب و پیشگیری از وقایع احتمالی در منطقه اندیشیده شده است و نگرانی از این حیث وجود ندارد.

منبع : ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار