کد خبر: ۲۳۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر این که امیدوار است ایران همکاری بیشتری با آژانس داشته باشد، گفت که معتقد است مسائل آژانس با ایران به طور دوجانبه قابل حل است.

گروسی: امیدوارم ایران همکاری بیشتری با آژانس داشته باشد

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری که پس از جلسه امروز شورای حکام برگزار شد، گفت: اظهارات علنی ایران درباره توانمندی‌های فنی برای تولید تسلیحات اتمی، فقط موجب افزایش نگرانی‌های من درباره تمامیت و صحت موارد اعلامی ایران در زمینه مسائل پادمانی می‌شود.

گروسی همچنین گفت که از عوض نشدن تصمیم ایران برای به‌کارگیری دوباره برخی از بازرسان خبره آژانس دل‌سرد شده است.

او گفت که تصمیم گرفته است درخواست نشست فوق‌العاده شورای حکام را در این باره ندهد، چراکه فکر می‌کند این مسئله به طور دوجانبه با ایران قابل حل است.

مدیرکل آژانس تاکید کرد که تلاش‌هایش درباره همکاری‌ها با ایران ادامه دارد.

گروسی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری مدعی شد که کشورهای عضو آژانس درباره آنچه عمل‌ نکردن ایران به تعهداتش و همکاری با آژانس خواند، «تا اندازه زیادی نگران هستند.»

او افزود، «ما باید اظهارات مقامات ایران را درباره پیشرفت هسته‌ای، بسیار بسیار جدی بگیریم، به ویژه آنچه از سوی مقامات دولت مطرح می‌شود.»

گروسی با اشاره به اظهارات اخیر «علی‌اکبر صالحی» رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران درباره توانمندی‌های هسته‌ای ایران گفت که می‌داند صالحی دیگر یک مقام دولتی نیست اما به اظهارات «محمد اسلامی» رییس فعلی سازمان انرژی اتمی نیز توجه کرده است که آن را اظهارات مشابهی درباره مقدمات تولید تسلیحات اتمی عنوان کرد.

با این وجود، مدیرکل آژانس گفت که امیدوار است ایران همکاری بیشتری با آژانس داشته باشد.

گروسی همچنین درباره سفر به ایران گفت: امیدوارم، هرچه زودتر، فرصت گفت‌وگوی رو در رو با آن‌ها را داشته باشم. اگر از من دعوت نکنند، نمی‌توانم بروم. بنابراین، هر زمانی که آن‌ها احساس کنند آماده گفت‌وگو با من هستند، از رفتن(به ایران) خوشحال خواهم شد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال دیگری درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: من هیچ اطلاعاتی از ساختن سلاح اتمی توسط ایران ندارم. اما چیزهایی که می‌گویند را می‌شنوم و سوالاتی برایم ایجاد می‌شود. ایران تنها کشوری است که سلاح اتمی ندارد اما اورانیوم را در سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و انباشت اورانیوم غنی‌شده در سطح ۶۰ درصد دارد.

او افزود: در عین حال، آن‌ها باید از یک برنامه بازرسی برخوردار باشند که متناسب با برنامه بلندپروازانه آن‌ها و سطوحی است که به آن دست پیدا می‌کنند.

مدیرکل آژانس درباره میزان دسترسی این نهاد بین‌المللی به تاسیسات اتمی ایران گفت: من درباره توان بازرسانم برای چیدن دوباره این جورچین پیچیده نگرانم. بدون این، رسیدن به یک توافق هسته‌ای دشوار خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار