کد خبر: ۲۳۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶

دلایل افزایش نرخ ارز در بازار

مسعود توکلی
تحلیلگر مسائل ارزی

به طور معمول در پایان سال شاهد افزایش تقاضای ارز در کف بازار هستیم، چون مردم می‌خواهند به دلایل مختلف به مسافرت بروند و در نتیجه تقاضای ارز برای سفر‌های خارجی بیشتر از روز‌های دیگر خواهد شد. به دلیل اینکه تعداد مسافران خارجی قابل توجه است، نا خودآگاه این حس را ایجاد می‌کند که گویا در پایان سال در بازار ارز خبری است و به نوعی بازار آشفته به نظر می‌آید و تقاضا برای ارز زیاد می‌شود؛ اما در حقیقت خبری در بازار نیست و حجم زیادی از تقاضا به این بازار وارد نشده و تنها احساس می‌شود این میزان افزایش شدیدی داشته است. این مسائل موجب شد که بانک مرکزی تدابیری بیاندیشد تا این نیاز واقعی که در کف بازار شکل می‌گیرد را پاسخ دهد، بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا حجم ارز مسافرتی در زمانی محدود از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یابد. تقریبا همه به این موضوع اذعان دارند که به ازای هر نفر ۵۰۰ یورو عدد قابل توجهی نیست و تامین مورد نیاز کامل مسافر خارج از کشور نمی‌کند، لذا سر ریز نیاز‌های ارزی که تمام مسافران خارجی دارند به کف بازار غیر رسمی ورود می‌کند که تبعات دیگری به دنبال خواهد داشت. لذا افزایش حجم ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو در جهت رسالت بانک مرکزی یعنی رصد و تامین نیاز‌های واقعی مردم بود.
ضمن اینکه این افراد قصد سفته بازی هم ندارند و ارز‌ها را پشت گیت دریافت خواهند کرد. مدیریت موفق بانک مرکزی در قرار دادن نرخ ارز در کانال مشخص موجب ایجاد نارضایتی در دلالان شده بود و این افراد با خبر‌های بعضا کذب به دنبال این بودند که نرخ ارز را افزایش دهند. بانک مرکزی در جهت آرامش بخشی به بازار ارز به این موضوع ورود کرد، وقتی که بازار شلوغ جلوه کند و با یک اتفاق کوچک در فرودگاه عکس و فیلم‌های این صحنه‌ها به کل روز نسبت داده و منتشر شود؛ بیانگر این است که عده‌ای از آرامش بازار ارز خوشحال نیستند؛ چرا که نمی‌توانند سودی از فضای آرام ارزی به
دست آورند.
به همین دلیل است که بانک مرکزی موافقت کرد تا حجم ارز مسافرتی دو برابر شود تا بهانه التهاب آفرینی را از دست سفته بازان بگیرد تا اخبار کذب به مردم مخابره نکند و نگرانی ایجاد نشود؛ چرا که با ایجاد نگرانی در بازار التهاب ایجاد می‌شود و موجب تقاضای کاذب در بازار ارز خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار