کد خبر: ۲۳۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
یک سازمان امدادی از کشته شدن حداقل ۶۰ پناهجو در اثر غرق شدن یک قایق دیگر حامل پناهجویان در دریای مدیترانه در مسیر رسیدن به اروپا خبر داد که در بین آنها چندین زن و یک کودک هم بودند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، بر اساس گزارش‌های بازماندگان، دست‌کم 60 سرنشین قایق پناهجویان که در دریای مدیترانه و هنگام عبور برای رسیدن به اروپا غرق شده بود، جان خود را از دست دادند.

سازمان امدادرسانی SOS Méditerranée روز پنجشنبه اعلام کرد که به گفته 25 بازمانده نجات یافته، حدود 60 نفر از جمله چندین زن و حداقل یک کودک در این گذرگاه جان باختند.

این سازمان امدادرسانی اعلام کرد: این قایق بادی هشت روز پیش از ساویجه در لیبی به راه افتاد و پس از نقص موتور، روزها بدون غذا و آب برای مسافران بر روی آب شناور بود. روز چهارشنبه، بازماندگان توسط کشتی نجات دریایی "Ocean Viking" در منطقه جستجو نجات یافتند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)، سال گذشته حداقل 3105 مهاجر هنگام تلاش برای عبور از دریای مدیترانه به اروپا جان خود را از دست داده و یا مفقود شدند. از ژانویه، 278 نفر در تلاش برای عبور از اروپا مفقود شده یا جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در این گزارش، سال 2023 را مرگبارترین سال برای مهاجران از سال 2014 نامید.

بر اساس این اطلاعات خطرناکترین مسیر مهاجرت در سال 2023، دریای مدیترانه با حداقل 3129 کشته باقی مانده است.

به این ترتیب دریای مدیترانه زیر سایه سیاست‌های ضد مهاجرتی کشور‌های اروپایی، بیش از هر زمان دیگری برای مهاجران و پناهجویان مرگبار شده است.

بسیاری کارشناسان سیاست‌های سختگیرانه اتحادیه اروپا را بی‌توجه به شمار قربانیان پناهجو عامل مرگ و میرهای بیشتر می‌دانند.

بهر حال مهاجرت همچنان بحرانی حل نشده در اتحادیه اروپا باقی مانده است و اتحادیه اروپا برای حل این بحران و کاهش قربانیان پناهجو به جای ایجاد راه‌های قانونی برای ورود مهاجران همچنان اهرم فشار بر این قشر را افزایش داده و سیاست‌های سختگیرانه تری را در قبال آن ها در دستور کار قرار می‌دهد.

پس از سال ها بحث و گفتگو نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و پارلمان در اواخر سال گذشته میلادی درباره اصلاحات اساسی در سیستم پناهندگی و تشدید سختگیری‌ها علیه پناهندگان به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق در آینده باید رویه های مرزی یکسانی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. به‌ویژه، برنامه‌هایی برای برخورد بسیار سخت‌تر با مردم کشورهایی که نسبتاً امن تلقی می‌شوند، وجود دارد. بر این اساس تا زمان تصمیم گیری در مورد درخواست پناهندگی، افراد باید بتوانند در کمپ‌های بازداشت تحت شرایطی مانند زندان اسکان داده شوند.

بر اساس این طرح، توزیع پناهجویانی که به دنبال حمایت در میان کشورهای اتحادیه اروپا هستند با استفاده از یک "مکانیسم همبستگی" سازماندهی مجدد خواهد شد. کشورهایی که نمی خواهند پناهندگان را بپذیرند باید حمایت های دیگری را ارائه دهند، به عنوان مثال در قالب پرداخت‌های نقدی. بر این اساس همچنین پناهجویان رد شده نیز باید در آینده به راحتی به کشورهای امن ثالث اخراج شوند.

از طرف دیگر کشورهای اروپایی به صورت مجزا هم بر تشدید سیاست‌های سختگیرانه خود در قبال پناهجویان ادامه می دهند.

اوگوچی دانیلز، معاون مدیر کل IOM اخیرا درباره قربانی شدن پناهجویان گفت که هر یک از این موارد یک تراژدی است که برای چندین دهه بار آن بر دوش خانواده‌های قربانیان سنگینی می‌کند. وی گفت: «ما باید کارهای بیشتری برای امکان مهاجرت ایمن انجام دهیم تا در 10 سال دیگر مردم مجبور نباشند زندگی خود را در جستجوی یک زندگی بهتر به خطر بیندازند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اتحادیه اروپا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار