کد خبر: ۲۳۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
«تجارت آنلاین» بررسی می‌کند؛
آمارهای اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۳ کمی بیش از ۸۰ دلار بوده است. این در حالی است که دولت در بودجه سال جاری خورشیدی صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت را گنجانده و قیمت آن را از ۸۵ دلار در نظر گرفته بود.

رویای نفت ۸۵ دلاری به باد رفت

گروه انرژی: آمارهای اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۳ کمی بیش از ۸۰ دلار بوده است. این در حالی است که دولت در بودجه سال جاری خورشیدی صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت را گنجانده و قیمت آن را از ۸۵ دلار در نظر گرفته بود.
به گزارش تجارت قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز جمعه با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۳ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۲۲ سنت رسید. آژانس بین المللی انرژی در روز پنج شنبه برای چهارمین بار پیاپی از ماه نوامبر، پیش‌بینی خود برای رشد تقاضا در ۲۰۲۴ را افزایش داد. این در حالی است که تولید نفت ایران با کاهش مواجه شده است.
بر اساس این گزارش سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت ایران برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است. بر اساس این گزارش که در سایت اوپک منتشر شده است، تولید روزانه نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ژانویه ۱۵ هزار بشکه و نسبت به دسامبر سال گذشته میلادی ۲۴ هزار بشکه افت کرده است. آمارهای اوپک نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته روزانه سه میلیون و ۱۴۸ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است. اخیرا گزارش کنگره آمریکا به همراه برخی شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نیز از افت صادرات نفت ایران خبر داده بود. صادرات نفت ایران از پاییز امسال سیر نزولی داشته است؛ موضوعی که باعث کاهش تولید نفت در دو ماه گذشته شده است. آمارهای کنگره آمریکا و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۳ میلیون بشکه بوده است. این رقم در تابستان به بالای ۱.۵ میلیون بشکه اوج گرفت، اما از پاییز روند نزولی گرفت. از طرفی گزارش کنگره آمریکا نشان می‌دهد ایران تخفیف‌های زیادی به پالایشگاه‌های چینی می‌دهد و دلال‌های بین‌المللی نیز برای دور زدن تحریمهای نفتی از ایران پول می‌گیرند. ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت و ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

روند افزایشی قیمت نفت در مسیر معکوس شد
بر اساس این گزارش نفت در معاملات روز جمعه با کاهش قیمت روبرو شد، اما تحت تاثیر کاهش چشمگیر ذخایر نفت و سوخت آمریکا و حملات پهپادی به پالایشگاه‌های روسیه، در مسیر ثبت چهار درصد رشد هفتگی قرار دارد. در این خصوص رویترز در گزارشی آورده است: نشانه‌های کندی فعالیت اقتصادی در آمریکا، بعید است باعث شود فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره را قبل از ژوئن، آغاز کند، زیرا آمار‌های دیگر، افزایش بیش از حد انتظار قیمت‌های تولیدکننده در فوریه را نشان داد. آژانس بین المللی انرژی برای نخستین بار از زمان آغاز حملات نیرو‌های مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ در نوامبر، پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را بالا برد و اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند. این برآورد، ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد گزارش ماه گذشته آژانس است. در پی تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس، آژانس بین المللی انرژی، اندکی کمبود عرضه را برای امسال پیش بینی می‌کند در حالی که ماه گذشته، انتظار مازاد را داشت. عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه در روز چهارشنبه، برای دومین روز متوالی بود که باعث آتش سوزی در بزرگترین پالایشگاه روسنفت شد. این یکی از شدیدترین حملات صورت گرفته به بخش انرژی روسیه در ماه‌های اخیر بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته که پالایشگاهها، تولیدشان را افزایش دادند، کاهش غیرمنتظره‌ای پیدا کرد و همزمان، ذخایر بنزین با رشد تقاضا، کاهش یافت.

اختلالات کشتیرانی به نفع نفت شد
گفتنی است از دیگر عوامل افزایش صعودی نفت افزایش نیاز به سوخت کشتی‌هایی است که مسیر خود را از دریای سرخ تغییر می دهند. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، با اشاره به چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تر آمریکا، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت، بیش از حد انتظار رشد می‌کند.
این آژانس مستقر در پاریس، با توجه به این که عملیات دریایی یمن در دریای سرخ، عرضه را به تاخیر می‌اندازد، در پیش‌بینی قبلی خود تجدید نظر کرد و برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت را ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالا برد. آژانس بین‌المللی انرژی اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار