کد خبر: ۲۳۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
آیا تاکنون شاهد سقوط سنگ یا آجر نمای ساختمان‌ها روی زمین بوده‌اید؟ این اتفاق که ناشی از شل‌شدن سنگ نماست، فارغ از خسارات مالی می‌تواند حتی به خطرات جانی برای عابران منجر شود.

آیا تاکنون شاهد سقوط سنگ یا آجر نمای ساختمان‌ها روی زمین بوده‌اید؟ این اتفاق که ناشی از شل‌شدن سنگ نماست، فارغ از خسارات مالی می‌تواند حتی به خطرات جانی برای عابران منجر شود. پیچ و رولپلاک سنگ نما یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از شل‌شدن سنگ نمای ساختمان در اثر عوامل مختلف است و می‌تواند مانع از بروز این حوادث شود.

پیچ و رولپلاک سنگ نما

دلایل ریزش نمای ساختمان

دلایل ریزش نمای ساختمان می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. برای مثال در برخی شرایط آب‌وهوایی خاص در گرما یا سرمای خیلی شدید، احتمال جداشدن سنگ از ملات و ریزش آن وجود دارد. از طرفی درصورتی‌که در فرآیند سنگ‌کاری، از طرف استادکار کم‌کاری صورت گرفته باشد و ملات باکیفیتی برای کار استفاده نشده باشد، احتمال ریزش نما بالاست. همچنین برخی عوامل خارج از کنترل افراد مانند فرسودگی بنا یا حتی زلزله نیز می‌تواند در تخریب نما و ریزش سنگ موثر باشد.

شاید جالب باشد که بدانید در صورت اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما بعد از پایان مراحل سنگ‌کاری، نمای ساختمان در برابر تمام این موارد، حتی زلزله بیمه می‌شود و دیگر نیازی نیست نگران ریزش یا سقوط سنگ نما باشید؛ اما پیچ و رولپلاک نما یعنی چه و این فرایند چگونه انجام می‌شود؟

پیچ و رولپلاک نما چیست و چگونه انجام می‌شود؟

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان همان‌طور که توضیح دادیم جهت جلوگیری از شل‌شدن و ریزش سنگ نما انجام می‌شود. این فرآیند البته با روش‌های مختلفی مانند طناب یا داربست قابل انجام است؛ اما شیوه اجرای آن با طناب یا راپل به مراتب کم‌هزینه‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر است. بهترین متریال برای استفاده در فرآیند پیچ و رولپلاک سنگ نما شامل رولپلاک‌های پلاستیکی مخروطی‌شکل و پیچ‌های گالوانیزه است که برای محکم‌کردن سنگ بیشترین کارآیی را دارند. با اجرای این عملیات، سنگ‌نمای ساختمان به خوبی در جای خود محکم می‌شود و دیگر نگران سقوط و ریزش آن نخواهید بود.

اگر نگران خراب‌شدن ظاهر ساختمان با اجرای عملیات پیچ و رولپلاک هستید، باید بدانید که شرکت‌های حرفه‌ای فعال در این حوزه، سوراخ محل نصب پیچ‌ها را با بتونه مناسب و همرنگ با سنگ نما پر می‌کنند و درنتیجه، محل نصب پیچ‌ها فقط از فاصله بسیار نزدیک مشخص خواهد بود.

مقایسه پیچ و رولپلاک نما با طناب و داربست

اجرای فرآیند پیچ و رولپلاک سنگ نما با استفاده از طناب، بهترین و سریع‌ترین شیوه اجرای این عملیات محسوب می‌شود که شرکت‌های حرفه‌ای فعال در این حوزه از آن استفاده می‌کنند. روش داربستی این روزها تقریبا منسوخ شده است؛ چراکه محدودیت‌هایی دارد. پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب نه‌تنها روشی کم‌هزینه و سریع است، بلکه در آن نیازی به نصب و جابه‌جایی ابزارآلات سنگین مانند داربست هم وجود ندارد.

از نظر ایمنی هم باید بدانید که فرد اجراکننده عملیات، با دو طناب محکم که یکی مستقیم به ابزار فرود و دیگری به‌صورت بکاپ به هارنس متصل است، وصل می‌شود و احتمال سقوط او بسیار کم است. البته دقت کنید که افراد اجراکننده عملیات نباید ترس از ارتفاع داشته باشند و همچنین وزن آن‌ها هم نباید بیشتر از 100 کیلوگرم باشد.

پیچ و رولپلاک سنگ نما

مراحل اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما چگونه است؟

برای اجرای فرایند پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، ابتدا سنگ نما با دریل سوراخ می‌شود، سپس پیچ و رولپلاک‌ها که از قبل در هم پیچیده شده، داخل سوراخ‌ها قرار داده می‌شود و با چکش به‌طور کامل به داخل سوراخ وارد می‌شود.

در مرحله بعدی، باید با دریل پیچ‌سفت‌کن، پیچ به‌طور کامل و محکم در داخل سنگ و سیمان هدایت شود. در آخرین مرحله نیز بتونه همرنگ با سنگ نما روی محل سوراخ پیچ مالیده می‌شود. این بتونه باید از نوع بتونه‌های ضد‌آب باشد.

درباره فواصل سوراخ‌کاری سنگ‌نما برای پیچ‌کردن سنگ باید گفت که این موضوع به نوع و جنس سنگ بستگی دارد و از سنگی به سنگ دیگر متفاوت است. مثلا در نمای سنگی تراورتن که از رایج‌ترین سنگ‌های مورد استفاده برای نمای ساختمان است، هر پنجاه سانتی‌متر یک پیچ زده می‌شود.

بهترین زمان اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما چه زمانی است؟

اجرای پیچ و رولپلاک نما چندان به فصل خاصی بستگی ندارد و می‌توان آن را در همه شرایط جوی و همه روزهای سال اجرا کرد. البته بهتر است از انجام عملیات پیچ و رولپلاک نما در روزهای بارانی یا شب‌هایی که هوا زیر صفر درجه است خودداری کرد. دلیل این موضوع نیز این است که راپل‌کاران برای سوراخ‌کاری و پیچ‌کردن سنگ‌ها با خود وسایل برقی حمل می‌کنند و این موضوع می‌تواند در روزهای بارانی خطر برق‌گرفتگی را به همراه داشته باشد.

از طرف دیگر در روزهای بسیار سرد و یخبندان، امکان یخ‌زدن رطوبت داخل سنگ‌ها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا در زمان دریل‌کاری، به سنگ تنش وارد شود و این مسئله می‌تواند به خردشدن سنگ‌ها منجر شود. با این اوصاف توصیه می‌شود برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، عملیات پیچ و رولپلاک نما را به فصولی موکول کنید که در آن‌ها احتمال وقوع باد، طوفان‌های شدید یا بارندگی و سرمای شدید، کمتر وجود دارد.

آیا ماندگاری پیچ و رولپلاک سنگ نما بالاست؟

در صورت اجرای اصولی فرآیند پیچ و رولپلاک نما توسط افراد حرفه‌ای و البته استفاده از متریال باکیفیت، طول عمر پیچ و رولپلاک برابر با عمر ساختمان است. درواقع فقط در شرایطی که اجراکنندگان عملیات حرفه‌ای نباشند یا از متریال بی‌کیفیتی در کار استفاده شده باشد، احتمال از بین رفتن مقاومت پیچ و رولپلاک وجود دارد. درغیر این‌صورت هر پیچ و رولپلاک کار شده روی سنگ نما قادر به تحمل وزن 100 کیلوگرمی است. این در حالی است که وزن هر سنگ در بیشترین حالت حدود 15 کیلوگرم است.

پیچ و رولپلاک سنگ نما

جمع‌بندی

در این مطلب با توضیح خطرات جانی و مالی ریزش سنگ‌نمای ساختمان، شما را با نحوه و فرآیند اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بروز این اتفاق آشنا کردیم. در پایان این نکته را ضروری می‌دانیم که درصورتی‌که قصد اجرای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان را داشتید، حتما کل عملیات را به یک شرکت معتبر و حرفه‌ای فعال در این حوزه بسپارید تا خیال‌تان از بابت طول عمر و ماندگاری پیچ و رولپلاک سنگ نما آسوده باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار