کد خبر: ۲۳۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۶
دانستن شیوه صحیح مصرف مواد غذایی اهمیت زیادی دارد، زیرا برخی مواد غذایی حین پخت، ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را از دست می‌دهند. برای بهره‌مندی حداکثری از فواید تغذیه‌ای و ویتامین‌های این مواد غذایی، توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت خام مصرف کنید.
آفتاب‌‌نیوز :

در این مقاله، به بررسی تعدادی از این مواد غذایی که بهتر است خام خورده شوند می‌پردازیم تا شما بتوانید از خواص بی‌نظیر آن‌ها در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

کلم بروکلی: خواص شگفت‌انگیز سولفورافان در مقابله با بیماری‌ها

کلم بروکلی، سرشار از فیتوشیمیایی قدرتمند به نام سولفورافان، نقش مهمی در پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، التهاب و افسردگی دارد.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۰۸ در مجله غذا و شیمی کشاورزی، اثبات می‌کند مصرف خام بروکلی اجازه می‌دهد تا بدن سولفورافان را به طور مؤثرتری جذب کند. همچنین، مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد پخت و پز این سبزی، میزان ویتامین C آن را کاهش می‌دهد. برای حفظ بیشترین مقدار مواد مغذی، بخارپز کردن روش توصیه شده است.

پیاز: مکمل غذایی با خاصیت ضدسرطان

پیاز، مملو از فلاونوئید کوئرستین، دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی از جمله خواص ضدسرطانی است. اشلی والتر، متخصص تغذیه، تاکید دارد که مصرف خام پیاز به حداکثر رساندن خواص مبارزه با سرطان کمک می‌کند. پخت و پز می‌تواند فواید فیتوکمیکال‌های موجود در پیاز را کاهش دهد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از خانواده سبزیجات آلیوم، پیاز دارای عوامل ضد پلاکتی است که از بیماری‌های قلبی-عروقی پیشگیری می‌کند.

سیر: محافظت از قلب با مصرف خام

سیر، یکی دیگر از اعضای خانواده آلیوم با خاصیت ضد پلاکتی، دارای تاثیر قابل توجه‌ای در مبارزه با بیماری‌های قلبی-عروقی است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ بیان می‌کند که حرارت دهی سیر می‌تواند فعالیت ضد پلاکتی آن را کاملاً از بین ببرد. نانسی وودبری، متخصص تغذیه، به اهمیت حفظ آنزیم آلییناز در سیر خام برای حفظ خواص ضد باکتریایی و ضد سرطانی آن اشاره می‌کند.

بلوبری: قدرتمندترین منبع آنتی‌اکسیدان

بلوبری، به دلیل داشتن بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان در میان میوه‌ها، برای سلامتی بسیار مفید است. جولی جافریون، متخصص تغذیه، اشاره می‌کند که مصرف خام بلوبری اطمینان حاصل می‌کند که تمامی این آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های آن به بدن شما می‌رسد. تحقیقات نشان داده است که فرآیند پخت، بخشی از پلی فنول‌های موجود در بلوبری را کاهش می‌دهد.

فلفل دلمه‌ای قرمز: منبع غنی از ویتامین C

فلفل دلمه‌ای قرمز، علاوه بر اینکه طعمی عالی به انواع غذا‌ها می‌دهد، منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. گرما می‌تواند میزان ویتامین C موجود در فلفل دلمه‌ای را کاهش دهد، به همین دلیل توصیه می‌شود برای استفاده حداکثری از خواص آنتی‌اکسیدانی این سبزی، آن را خام مصرف کنید.

کلم پیچ: سرشار از گلوکوزینولات برای مبارزه با بیماری

کلم پیچ، حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات است که هنگام تماس با آنزیم میروزیناز، به ترکیباتی متفاوت تبدیل می‌شوند که خاصیت مبارزه با بیماری دارند. گرما این آنزیم را غیرفعال می‌کند؛ بنابراین، برای حفظ خواص مفید کلم پیچ، مصرف خام آن توصیه می‌شود.

چغندر: مزایای خام برای حفظ مواد مغذی

چغندر، حاوی فیبر، فولات، ویتامین C و منگنز است. مطالعات نشان داده‌اند که پختن چغندر می‌تواند تا ۲۵ درصد از فولات و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی آن را کاهش دهد. به همین دلیل، برای حفظ میزان بالای مواد مغذی، توصیه می‌شود چغندر را به صورت خام مصرف کنید.

آناناس: بروملین آنتی‌اکسیدانی قوی در مقابله با التهاب

آناناس، که ممکن است به عنوان افزودنی غیرمعمول در منوی کباب به نظر برسد، دارای آنزیم بروملین است که خواص ضد التهابی قوی دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که آب آناناس تازه می‌تواند در کاهش التهاب و نئوپلازی روده بزرگ مؤثر باشد، به طوری که از آب آناناس پخته شده مؤثرتر است.

بروملین موجود در آناناس تازه به دلیل خاصیت کاهش تورم و کمک به کاهش کبودی پس از جراحی، در بین بیماران پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، مصرف آناناس به صورت خام توصیه می‌شود تا بتوانید به طور کامل از فواید آن برخوردار شوید.

جمع بندی

برای بهره‌مندی از فواید کامل برخی مواد غذایی، مانند کلم بروکلی، پیاز، سیر، بلوبری، فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم پیچ، چغندر، و آناناس، توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت خام مصرف کنید. مصرف این مواد غذایی به شکل خام، اطمینان از جذب حداکثری فیتوشیمیایی‌ها، ویتامین‌ها، و مواد معدنی ضروری را فراهم می‌آورد.

پختن می‌تواند برخی از این مواد مغذی را کاهش دهد و اثرات مفید آن‌ها را محدود کند. افزودن این مواد غذایی خام به رژیم غذایی‌تان می‌تواند به بهبود سلامتی کلی شما کمک کند.

برچسب ها: کلم بروکلی ، پیاز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار