کد خبر: ۲۳۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
ایراسین بررسی می‌کند؛
نوروز و بازگشایی آب زاینده‌رود با رونق رستوران‌های شهر همراه شده است. این روزها صف خرید کباب و بریانی‌های شهر دیدن دارد. برخی از فعالان این صنف مدعی‌اند سطح بالای تقاضا باعث شده تا بریان برای وعده شام نیز سرو شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، خیابان‌های اصفهان با فرا رسیدن نوروز و بازگشایی رودخانه زاینده رود بیشتر از هر زمان دیگری در سال شلوغ است و مسافران زیادی اصفهان را برای سفر نوروزی خود انتخاب کرده‌اند. این شلوغی در کنار ترافیک سنگین در سطح شهر، رونق کسب‌وکارها به ویژه رستوران‌ها نصف‌جهان را به همراه دارد. این روزها صف خرید کباب و بریانی‌های شهر دیدنی است و این صحنه ایست که ۱۳ روز در اصفهان تکرار می‌شود تا مردم این غذای محلی و معروف را امتحان کنند.

بریان متشکل از گوشت قرمز، جگر سفید، پیاز، نعناع خشک، دارچین، روغن و زعفران به همراه نان سنگک و ریحان است که به وعده نهار اختصاص دارد. ولی تعدادی از رستوران‌های شهر به دلیل ماه رمضان و تقاضای بالا برای این غذای در ایام نوروز، بریان را برای وعده شام نیز سرو می‌کنند. همزمان با استقبال مسافران برای خرید بریان، تعداد زیادی از رستوران‌ها نیز بریان را به صورت موقت به منوی خود اضافه کرده‌اند تا در این روزها پذیرای مشتریان بیشتری باشند و شاید بار خود را تا سال آینده با ورود مجدد مسافران نوروزی ببندند. محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز به تازگی از صدور مجوز طبخ غذا برای ۷۱ رستوران، ۱۱ پیتزا فروشی و ۱۴ بریانی دارای سالن از ساعت ۱۳ هر روز خبر داد و سایر اغذیه‌فروشی‌ها از یک ساعت پیش از اذان مغرب مجاز به آغاز فعالیت هستند.

نوروز تنور بریانی‌های اصفهان را داغ کرد

یک دست بریان چند؟

یک دست بریان ساده در یکی از رستوران‌های معروف ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این بها برای بریان زعفرانی یا کنجدی به ۲۲۰ هزار تومان و بریان ویژه مخلوط کنجد و زعفران ۲۲۵ هزار تومان افزایش می‌یابد. اگر آبگوشت تمام نشده باشد نیز باید برای هر پرس آبگوشت ویژه در این بریانی ۶۰ هزار تومان بپردازید. فراموش نکنید! اصل ماجرا در بریانی‌های معروف نصف جهان در ایام نوروز ۱۴۰۳ پیدا کردن میز خالی برای سفارش غذا است و دست کم باید ۱۵ دقیقه برای خالی شدن میز منتظر ماند.

با این حال این غذای محلی قیمت ثابتی ندارد و از شمال تا جنوب و شرق تا غرب نصف جهان بسته به کیفیت و شهرت رستوران با بهایی متفاوت برای مسافران نوروزی سرو می‌شود. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حداقل قیمت هر پرس بریان مخصوص در رستوارن‌های سطح شهر اصفهان ۱۴۰ هزار تومان است و با پرداخت ۴۰ هزار تومان امکان خرید یک پرس آبگوشت مخصوص وجود دارد.

سرو بریان با نمای میدان نقش جهان

از نظر شلوغی معروف‌ترین بریانی‌های شهر یا رستوران خوان‌نشین هتل عباسی و باغ‌رستوران‌های آتشگاه و درچه به پای بریانی‌های اطراف میدان نقش جهان نمی‌رسند، تا جایی‌که این روزها در این رستوران‌ها جا برای نشستن نیست و چمن‌های وسط میدان انتخاب بیشتر مسافران برای سرو بریان است. در بعضی از رستوران‌ها مشتری باید قبل از ظهر یعنی حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ برای رزرو میز و تخت با نمای میدان مراجعه کند، در غیر این صورت گزینه بیرون‌بر تنها انتخاب آن‌ها خواهد بود. بر اساس مشاهدات میدانی هر پرس بریان و آبگوشت مخصوص آن در بریانی‌های اطراف میدان به ترتیب بیش از ۹۰ و ۳۵۰ هزار تومان قیمت ندارد و با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان می‌توان یک دست بریان ساده سفارش داد. از این رو قیمت هر پرس بریان در این منطقه تفاوت چندانی با بریانی‌های معروف شهر ندارد و این رستوران‌ها نام و آوازه و رونق خود را تنها مدیون نقش جهان هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار