کد خبر: ۲۳۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۷
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
تسلط غول‌های فناوری بر فهرست 10 شرکت بزرگ جهان بر اساس ارزش بازار، به خوبی حاکمیت و اهمیت تکنولوژی در کسب‌وکار را نشان می‌دهد. در این گزارش، شرکت‌ها بر اساس آخرین ارقام ارزش بازار موجود خود تا مارس 2024 رتبه‌بندی شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بخش قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ جهان، دارای ارزش بازار بیش از یک تریلیون دلار هستند. این نشان می‌دهد که این شرکت‌ها چقدر در اقتصاد جهانی اهمیت دارند. قابل ذکر است که این فهرست که توسط اکونومی‌میدل‌ایست تهیه شده، می‌تواند با تغییر ارزش بازار و قیمت سهام هر شرکت تغییر کند.

تحلیلگران نیز می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف، یک شرکت را ارزش‌گذاری کنند. ارزش بازار با ضرب قیمت فعلی سهام یک شرکت در تعداد سهام آن اندازه‌گیری می‌شود و یک شرکت در هر نقطه معین فقط یک ارزش بازار دارد که تهیه لیستی مانند فهرست این گزارش را آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند. البته روش ارزش بازار فقط برای شرکت‌هایی قابل استفاده است که وارد بازار سهام بورس شده‌اند.

مایکروسافت

مایکروسافت با ارزش بازار 3.073 تریلیون دلار، به درستی جایگاه برتر را در بین بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان کسب و همچنین جایگاه خود را به عنوان سنگ بنای صنعت فناوری با طیف وسیعی از کسب‌وکارهای استراتژیک خود تثبیت کرده است. این شرکت از سال 1975، محصولاتی مانند سیستم‌عامل ویندوز، MS Office Suite و Microsoft 365 و غیره را به جهان عرضه کرده است.

در طول سال‌ها، این شرکت همچنین دامنه فعالیت خود را افزایش داده است تا در صدر حوزه خود باقی بماند. مایکروسافت دارای موتور جستجوی بینگ است. همچنین با Azure وارد حوزه محاسبات ابری شد. جدای از این‌ها، این شرکت مالک لینکدین، بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه حرفه‌ای است. بخش بازی و گیمینگ آن به لطف Xbox قوی است؛ و در حالی که دارای سهام معمولی نیست، این شرکت بیش از 10 میلیارد دلار در OpenAI، خالق ChatGPT، سرمایه‌گذاری کرده است. مایکروسافت اخیراً همراه با OpenAI و انویدیا در استارت‌آپی در سیلیکون ولی سرمایه‌گذاری کرده که قصد دارد ربات‌های انسان‌نما با هوش مصنوعی بسازد.

اپل

اپل با ارزش بازار 2.791 تریلیون دلار، حضور عظیمی در فناوری و فراتر از آن دارد و به خاطر نوآوری‌هایش هم در سخت‌افزار و  هم در نرم‌افزار، تحسین می‌شود. از جمله مهم‌ترین محصولات آن می‌توان به آیفون اشاره کرد که از زمان رونمایی از نزدیک به دو دهه پیش تاکنون بیش از 2.3 میلیارد دستگاه فروخته است.

این شرکت همچنین رایانه‌های مک، آی‌پد، اپل واچ و ایرپاد را تولید می‌کند که همگی استانداردهای جدیدی را در طراحی، عملکرد و تجربه کاربری عرضه کرده‌اند. معرفی هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro این شرکت، سر و صدای زیادی در اخبار به راه انداخت. با سرمایه‌گذاری در سایر خدمات، اپل راه‌های پرداخت خاص خود را دارد. سرویس استریم Apple TV+، نمادی از هجوم اپل به بازار محتوای دیجیتال است. اپل به عنوان اولین شرکتی که از مرزهای یک تریلیون دلاری، 2 تریلیون دلاری و سه تریلیون دلاری عبور کرد، برای همیشه در کتاب‌های تاریخ ثبت شد.

آرامکو

تنها شرکت خاورمیانه‌ای که توانسته به 10 شرکت برتر راه یابد، آرامکوی دولتی عربستان با ارزش بازار 2.059 تریلیون دلار است که در حال حاضر هم فعالیت‌های بالادستی هم پایین‌دستی دارد. در چشم‌انداز انرژی، بالادست به اکتشاف و تولید نفت و گاز و پایین‌دست شامل پالایش، تولید پتروشیمی و تولید برق می‌شود. آرامکو با ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه در روز و تولید کنونی حدود 9 میلیون بشکه، به‌رغم کاهش عرضه، نقشی محوری در بازار جهانی نفت ایفا می‌کند.

آرامکو نیز در حال تنوع بخشیدن به سبد خود است. قابل ذکر است که در سال 2023، 500 میلیون دلار در شرکت گاز طبیعی مایع MidOcean Energy سرمایه‌گذاری کرد.

انویدیا

انویدیا (NVIDIA) با ارزش بازار 1.977 تریلیون دلار یک بازیگر برجسته در جایگاه بسیار پر تقاضای توسعه پردازنده‌های گرافیکی و چیپ‌ست‌هاست. این شرکت به طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها شامل کنسول‌های بازی پاسخ می‌دهد.

فراتر از این بازار، این شرکت به طور قابل توجهی از رونق هوش مصنوعی سود می‌برد. برای مثال، در سه‌ماهه چهارم سال 2023، انویدیا درآمد خالص 12.29 میلیارد دلار را گزارش کرد. این افزایش چشمگیر، تغییری 769 درصدی نسبت به سال قبل است. این افزایش قابل توجه ناشی از فروش تراشه‌های سرور هوش مصنوعی است که برای تسریع آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بسیار مهم هستند. انویدیا همچنین به دلیل پیاده‌سازی یک مدل فب‌لس شناخته شده است. بدین معنی که تولید خود را برون‌سپاری می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا بر طراحی و توسعه تمرکز کند.

آمازون

آمازون که در اصل یک کتاب‌فروشی آنلاین بود، رشد کرده و به ارزش بازار 1.836 تریلیون دلار رسیده است تا به یک تجارت الکترونیک پیشرو در جهان و ارائه‌دهنده خدمات ابری تبدیل شود. پلتفرم تجارت الکترونیک آن دارای 310 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان و مجموعه گسترده‌ای از محصولات است. همچنین میزبان فروشندگان شخص ثالث است که دامنه محصولات آن را به شدت گسترش می‌دهد. در همین حال، خدمات وب آمازون (AWS) که در سال 2006 راه‌اندازی شد، مجموعه‌ای از خدمات ابری را به مشاغل، دولت‌ها و مؤسسات دانشگاهی ارائه می‌دهد.

آمازون با ایجاد مجموعه‌ای متنوع، به خدمت رسانی در زمینه اشتراک، سرگرمی‌های استریمی و تولید دستگاه‌های الکترونیکی نیز پرداخته است. دستگاه‌هایی که این شرکت تولید می‌کند شامل کتابخوان‌های الکترونیکی Kindle، تبلت‌های فایر، تلوزیون‌های فایر و دستگاه‌های خانه هوشمندِ اکو و الکسا است.

آلفابت

آلفابت (Alphabet) با ارزش بازار 1.729 تریلیون دلار، مادرِ شرکت گوگل است. این موتور جستجو دارای 5.9 میلیون جستجو در هر دقیقه است. با این حال، دامنه این غول فناوری بسیار فراتر است که شامل Gmail، Google Workspace، مرورگر کروم، سیستم‌عامل اندروید، Google Maps و Waze می‌شود. از طریق Google Cloud، آلفابت همچنین خدمات ابری جامعی را ارائه می‌دهد. سال گذشته، این شرکت از افتتاح فضای ابری جدید خود در دمام، شهری در عربستان سعودی خبر داد. پیش‌بینی می‌شود این فضای ابری 109 میلیارد دلار به اقتصاد کشور اضافه کند.

جدا از همه این‌ها، این شرکت با سخت‌افزارش حضور قدرتمند خود را در بازار گسترش داده است که شامل تلفن‌های هوشمند Pixel، دستگاه‌های Fitbit و مجموعه خانه هوشمند Google Nest است. پروژه‌های بلندپروازانه، مانند خودروهای خودران Waymo، روحیه همیشه نوآور این غول فناوری را بیشتر نشان می‌دهد.

متا پلتفرم

پلتفرم متا که قبلاً فیس‌بوک نامیده می‌شد، با ارزش بازار 1.249 تریلیون دلار، بزرگ‌ترین شبکه رسانه‌های اجتماعی جهان است. اکنون در سال 2024، فیس‌بوک 3.05 میلیارد کاربر ماهانه و 2.09 میلیارد کاربر فعال روزانه دارد. اکوسیستم متا همچنین شامل سایر رسانه‌های اجتماعی و غول‌های ارتباطی از جمله اینستاگرام، مسنجر و واتس‌اپ است.

فراتر از شبکه‌های اجتماعی، متا در فضای مجازی و واقعیت افزوده (VR و AR) پیشگام محسوب می‌شود. از طریق فیس‌بوک Reality Labs، محصولاتی مانند Meta Quest 2 را توسعه می‌دهد. این شرکت همچنین Oculus را خریداری کرده است که نشان‌دهنده نفوذ بلندپروازانه خود در فناوری‌های همه‌جانبه است. این چرخش به چنین فناوری‌هایی دلیل اصلی تغییر نام تجاری آن از فیس‌بوک به متا بود. با وجود تنوع و پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تبلیغات همچنان ستون مالی متا است و بیش از 98 درصد از درآمد آن را ایجاد می‌کند.

برکشر هاتاوی

برکشر هاتاوی (Berkshire Hathaway) با وجود آغاز ساده خود در صنعت نساجی در قرن نوزدهم، اکنون با ارزش بازار 885.99 میلیارد دلار، به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در ایالات متحده و جهان تبدیل شده است.

این شرکت با داشتن حدود 80 شرکت تابعه به داشتن مجموعه‌ای متنوع افتخار می‌کند. این شرکت‌های تابعه در بخش‌های کلیدی، از جمله بیمه (GEICO)، حمل‌ونقل ریلی بار، خرده‌فروشی و تولید و توزیع انرژی، فعالیت دارند. برکشایر هاتاوی همچنین دارای مشاغل تولیدی است که محصولاتی را برای مصارف صنعتی، ساخت‌وساز و مصرف‌کنندگان تولید می‌کند. این هلدینگ آمریکایی ممکن است بیشتر به دلیل روابطش با سرمایه‌گذار افسانه‌ای، وارن بافت، شناخته شود. بافت از سال 1962 در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و از سال 1970 به عنوان رئیس آن فعالیت می‌کند.

ایلای لی‌لی اند کامپنی

ایلای لی‌لی اند کامپنی (Eli Lilly and Company) با ارزش بازار 716.11 میلیارد دلار یک غول دارویی جهانی است که در سال 1876 توسط یک داروشناس و کارآفرینی به همین نام تأسیس شد. اکنون بیش از 33 هزار نفر در مراکز تولیدی آن در 13 کشور مشغول به کار هستند. این شرکت پیشرو در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، بر تحقیق، توسعه، تولید و بازاریابی داروهای انسانی در سراسر جهان تمرکز دارد.

مجموعه متنوع لیلی، حوزه‌های بهداشتی حیاتی مانند دیابت، انکولوژی (تومورشناسی)، ایمونولوژی و علوم اعصاب را هدف قرار می‌دهد. این شرکت نقش مهمی در رسیدگی به چالش‌های بهداشت جهانی، از جمله کرونا ایفا کرده است. علاوه بر این، این دارو دارای سابقه پیشرفت در درمان است و اولین واکسن فلج اطفال و انسولین را به تولید انبوه رساند. سایر محصولات قابل توجه آن عبارتند از Prozac برای افسردگی و داروهای کاهش وزن. همچنین خریدهای استراتژیکی از جمله خرید « Sigilon Therapeutics»، « Versanis Bio» و « DICE Therapeutics» انجام داده است.

تی‌اس‌ام‌سی

پس از آرامکو، شرکت تی‌اس‌ام‌سی (TSMC) مخفف صنایع نیم‌رسانای تایوان، با ارزش بازار 667.33 میلیارد دلار، یکی از دو شرکت غیر آمریکایی است که وارد این فهرست شده است.

این شرکت که در سال 1987 تأسیس شد، بزرگ‌ترین تولیدکننده قرارداد مستقل محصولات نیمه‌هادی در جهان است. در همین حال، پس از اینتل و سامسونگ، سومین تولیدکننده بزرگ محصولات نیمه‌هادی است. اهمیت آن در دنیای فناوری با مشارکت استراتژیک آن با اپل و انویدیا مشهود است. تی‌اس‌ام‌سی نیز مانند انویدیا، در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد و این فرصت را دارد که از تقاضای رو به رشد برای سرمایه‌گذاری بر تراشه‌های هوش مصنوعی استفاده کند.

برچسب ها: شرکت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار