کد خبر: ۲۳۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۸
رییس کل اسبق بانک مرکزی:
رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به لزوم توجه به شرایط بازار سرمایه هنگام تصمیم‌گیری‌ها، گفت: افزایش نرخ سپرده بانکی به ۳۰ درصد منجر به نوسان بورس و کاهش ارزش سهام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود بهمنی با اشاره به نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در افزایش تولید، بازگشت اطمینان سهامداران و تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس، اعلام کرد: بازارسرمایه زمانی موجب افزایش تولید و اشتغال‌زایی می‌شود که از طریق افزایش سرمایه نقدی شرکت‌ها تامین کننده منابع لازم جهت توسعه، ایجاد اشتغال و افزایش تولید باشد ولی نیازمند سیاست‌های پولی‌، ارزی و مالی هماهنگ است.

با وجود سختی‌های تامین نقدینگی صنایع، شرکت ها می توانند از امکانات مالی بازار سرمایه برای توسعه تجهیزات، ماشین آلات، افزایش تولید و بروز رسانی تکنولوژی استفاده کنند. در این میان نوسان سهام شرکت‌ها نمی‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش تولید و اشتغال داشته باشد و فقط منجر به کسب سود سهامداران می‌شودو نمی‌توان در انتظار رشد تولید شرکت‌ها و افزایش اشتغال‌زایی بود.

از سوی دیگر نرخ‌های تعیین شده برای بازار پول یا اوراق بازار سرمایه نباید اختلاف چندان شدیدی داشته باشند. چرا که در این صورت منجر به خروج سرمایه‌ها از بازار سهام و ورود به دیگر بازارهای مالی خواهد شد. به طور مثال بانک مرکزی با افزایش نرخ سپرده به 30 درصد منجر به نوسان بورس و کاهش ارزش سهام شد.

همچنین این اقدام نه تنها نتوانست منابع جدیدی را جذب بانک‌ها کند بلکه فقط سرمایه‌ها از سپرده‌های کوتاه و بلندمدت 20 درصدی وارد سپرده‌های 30 درصد شد. بنابراین هیچ سرمایه جدیدی وارد بانک‌ها نشد. به همین دلیل هنگام تصمیم‌گیری‌ها باید شرایط بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد. زیرا این اتفاق علاوه بر افزایش هزینه‌ها منجر به ایجاد توقع برای افزایش نرخ‌ها در اوراق خواهد شد.

علاوه براین برخی اقدامات باعث ایجاد ناترازی بانک‌ها، جریمه ها و بهم ریختگی اقتصاد می‌شود و گاهی انتشار اوراق خزانه برای هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق استفاده می‌شود و نه تنها مشکل تولید و اشتغال برطرف نمی‌شود بلکه منجر به افزایش چند برابری مشکلات اقتصاد خواهد شد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار