کد خبر: ۲۳۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
فرمانده پیشین نیروی دریایی: آمریکا پشتیبان اصلی اسرائیل در تمامی جنایاتی است که نتانیاهو علیه بشریت انجام می دهد. اسرائیل بدون رضایت آمریکا هیچ کاری انجام نمی دهد.

به گزارش جماران، شش ماه پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر 2023 و حمله تمام عیار و بی وقفه رژیم اسرائیل به نوار غزه بیش از 30 هزار فلسطینی در نتیجه این حملات کشته شده اند و غزه به ویرانه ای تبدیل شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل که در روزهای ابتدایی آغاز این جنگ وعده نابودی حماس در بازه زمانی کوتاه مدت را داده بود شش ماه بعد از آن تاریخ می داند که از تحقق این وعده فاصله بسیار دارد.

اسرائیل در چند هفته اخیر سرانجام از سوی دوستان خود در کشورهای اروپایی و البته ایالات متحده هم برای برقراری آتش بس تحت فشار قرار گرفته است. تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت ملل متحد که بر ضرورت برقراری آتش بس تاکید دارد و البته با رای منفی و نه وتوی ایالات متحده هم روبرو شده، پیام سیاسی خود را برای نخست وزیر تندروی اسرائیل داشت.

در میان افزایش فشارهای داخلی برای رسیدن به یک توافق برای آزادی اسرای در اختیار حماس و سیر صعودی انتقادها از دولت نتانیاهو، اسرائیل روز دوشنبه برابر با سیزدهم فروردین ماه اقدام به حمله موشکی به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت سوریه کرد.

براساس اخباری که تاکنون منتشر شده است  آمار نهایی شهدای این  حمله اسرائیل به ۱۳ نفر رسیده است که ۷ مستشار نظامی ایرانی و ۶ شهروند سوری را شامل می شود.

با سردار حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی و رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران درباره انگیزه های رژیم اسرائیل از این حمله و واکنش احتمالی جمهوری اسلامی ایران گفت و گویی داشتیم که در زیر می خوانید:

 

روز دوشنبه شاهد حمله بی سابقه رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت سوریه و شهادت تعدادی از مقام های عالی رتبه نظامی و مستشاران نظامی ایران در این کشور بودیم. اهداف رژیم اسرائیل از این حمله شش ماه پس از آغاز جنگ غزه را چه می دانید؟

 اسرائیل بزرگترین دشمن جمهوری اسلامی ایران است که سعی می کند هیچ فرصتی را برای شریه زدن به ایران از دست ندهد.  اسرائیل تنها رژیمی در جهان است که به صورت رسمی و علنی به دنبال تغییر حکومت جمهوری اسلامی در ایران است، زیرا وجود جمهوری اسلامی ایران را به مفهوم نابودی اسرائیل از صفحه روزگار ارزیابی می کند.  اسرائیل حضور پاسداران ایرانی در کشورهای همجوار فلسطین اشغالی را از مهم ترین تهدیدات خود به شمار می آورد. بنابراین، هدف اسرائیل از ترورهای هدفمندِ فرماندهان سپاه در کشورهای سوریه و لبنان، ناامن سازی فضای فیزیکی این کشورها برای حضور موثر مستشاران ایرانی است.

به نظر می رسد که اسرائیل سازمان ویژه ای را برای رصد تمامی پاسداران و ایرانیانی که به سوریه و لبنان تردد می کند بوجود آورده است و در هماهنگی و با توافق و تمایل آمریکا به دنبال ترور تمامی آنهاست.

تصور اسرائیل آنست که تنها حامی واقعی مظلومین فلسطینی در جهان، جمهوری اسلامی ایران است و این سپاه پاسداران است که گام های عملی را در حمایت از فلسطینی ها بر می دارد.

بنابراین هدف اصلی اسرائیل، جنگیدن با تمامی پاسداران بویژه آنهایی است که به کشورهایی مانند لبنان، سوریه، عراق و یمن رفت و آمد می کنند.  ترور سردار سرافزار و پرافتخار شهید محمدرضا زاهدی و هفت پاسدار سربلند همراه وی در کنسولگری ایران در سوریه را باید در این راستا تجزیه و تحلیل کرد.

بیش از شش ماه از جنگ در غزه می گذرد و در این بازه زمانی اسرائیل هم چند بار به اهداف ایرانی در سوریه حملاتی داشته اما حمله به مراکز دیپلماتیک یک کشور دیگر عبور از خط قرمز مشخص شده توسط کنوانسیون های بین المللی و مصداق حمله به خاک یک کشور است. فکر می کنید چه عواملی باعث شد که اسرائیل در این بازه زمانی چنین عمل پرریسکی را انجام دهد؟

اسرائیل هیچگاه و در هیچ حوزه ای به قوانین و مقررات بین المللی و کنوانسیون های سازمان ملل پایبند نبوده است.  اسرائیل اهداف خود را در هر کجای جهان که بیابد به آنها حمله می کند. برای جنایتکاران موساد و ارتش اسرائیل فرقی نمی کند که به جایی که حمله می کنند یک ساختمان دیپلماتیک باشد یا یک بیمارستان یا یک مسجد و کلیسا و یا یک خودرو و در خیابان و یا یک منزل مسکونی پر از کودک و زن و این که آن کسی و یا کسانی که هدف ترور هستند در کدام کشور و در چه محلی قرار دارند.

اسرائیل به حریم هوایی هیچ کشوری نیز احترام نمی گذارد و استفاده از آسمان همه کشورها را برای انجام جنایات خود مجاز می شمارد. همانطور که در حمله تروریستی به سردار زاهدی و همراهانش، حریم هوایی کشورهای لبنان و سوریه را نقض کرد. اسرائیل برای ترور فرماندهان نیروی قدس سپاه هیچ محدودیت زمانی برای خود قائل نیست و تا آنها را در هر کجا که بیابد، اقدام به ترور می کند.

بنابراین، بازه زمانی فعلی اهمیت چندانی برای اسرائیل ندارد، بلکه او به محض این که از نظر اطلاعاتی دسترسی به سوژه های خود پیدا کرده است، دست به اقدام نظامی برای ترور سردار زاهدی و همراهانش زده است.

 

این حمله واکنش های متعددی را به دنبال داشته است. برخی آن را تلاش بی بی برای کشاندن پای ایران به رویارویی مستقیم می دانند و از ضرورت پاسخ  مدبرانه سخن می گویند و برخی آن را نشانه ناکارآمدی  سیاست بازدارندگی ایران در چندماه اخیر در برابر اسرائیل و از ضرورت برخورد قاطع حرف می زنند. کدام یک را به تامین امنیت و منافع ما نزدیک تر می دانید؟

 اسرائیل از سالیان دراز گذشته به دنبال ترور پاسداران نیروی قدس و نیز فرماندهان جریانات مقاومت به ویژه در سوریه و لبنان بوده است.  اسرائیل تا کنون ترورهای زیادی نیز مثل ترور سیدعباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله و خانواده اش را در لبنان و ترور رهبران فلسطینی در کشورهای مختلف انجام داده است.  اما رژیم صهیونیستی غاصب پس از حملات چند ماه گذشته به نوار غزه بر شدت ترورهای خود افزوده است.  اسرائیل بر این باور است که مقاومت مردم در فلسطین، ناشی از اندیشه های امام خمینی و در اثر انقلاب اسلامی است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه جریان یافته است.

بنابراین، به دنبال کشتن پاسداران با ترورهای هدفمند برآمده است.  اما اسرائیل می داند و باید مطمئن شود که هیچ جنایتی بدون پاسخ نمی ماند، ولی نباید با واکنش فوری خیال او را از مجازات در دراز مدت راحت کرد.  بهترین پاسخ مدبرانه آنست که اسرائیل انتظار دریافت آن را نداشته باشد. این اقدام هم نیاز به برنامه ریزی با حوصله و اجرای یک و یا چند طرح بازدارنده دارد که نباید اسرائیل از کیفیت آنها مطلع شود.

 

فکر می کنید واکنش ایران باید در چه سطحی و چگونه باشد تا نه شائبه ضعیف بودن ایران را متبادر کند و نه منجر به گسترش دامنه جنگ شود؟

 شاید بهترین واکنش آن باشد که ایران اقدامات گسترده حقوقی و بین المللی و دیپلماتیک علیه اقدام تروریستی اسرائیل انجام دهد.  از طرفی جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند تا با حفاظت و مراقبت از شهروندانش، اسرائیل را در ترور ایرانیان عزیز و پاسداران سرفراز، ناکام بگذارد.

ایران باید فرض را بر این بگذارد که اسرائیل تصمیم گرفته است تا تمام پاسدارانی را که به کشورهایی مانند سوریه و لبنان سفر می کنند را ترور کند. بنابراین باید همه آنها را هشیار کند تا از شیوه هایی استفاده کنند که دستگاه های جاسوسی اسرائیل پی به وجود و‌ محل استقرار آنها نبرند.  از سوی دیگر بهتر است که مقامات ایرانی هیچ حرفی از نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران و نیز نیروهای مقاومت نسبت به جنایات و ترورهای اسرائیل نزنند و هیچ عجله ای هم برای واکنش از خود بروز ندهند.  بلکه با صبر و حوصله و با برنامه ریزی و بدون سر و صدا و تبلیغات، اقداماتی انجام دهند که اسرائیل بفهمد هیچ جنایتی بدون واکنش متناسب، فراموش نخواهد شد. اسرائیل باید همیشه نگران دریافت پاسخ به جنایاتش در همه ابعاد از سوی همه ظلم ستیزان جهان باشد، ولی نباید بداند که چگونه و با چه ابزاری و در چه زمانی و با چه تاکتیکی و علیه چه اهدافی این واکنش ها صورت خواهد گرفت.

بعضی از تحلیل گران بر این باورند که اسرائیل می خواهد جنگ خود با فلسطینیان در نوار غزه را تبدیل به جنگ با ایران تبدیل کند تا از فشار افکار عمومی جهانی بخاطر  زن کشی و کودک کشی و نسل کشی نجات یابد.  احتمالاً آمریکا هم با چنین سیاستی موافق است و به دنبال برپایی یک جنگ علیه ایران است تا اسرائیل با خیال راحت بتواند به قتل عام و کشتار فلسطینی ها ادامه دهد. بنابراین شاید بهترین اقدام، در خوف و رجا نگهداشتن اسرائیل و انجام اقدامات هوشمندانه دراز مدت و مستمر علیه جنایات آن رژیم سفاک است، به طوری که بتواند حمایت های مردم جهان و کشورهای دیگر را نیز به خود جلب کند.

 

فکر می کنید سیاست عدم مداخله مستقیم ایران در جنگ غزه و صبر استراتژیک اشتباه بود؟

 جنگ اسرائیل با فلسطینی ها نیازی به مداخله مستقیم ایران ندارد.  نتانیاهو از زمانی که حمله به نوار غزه را آغاز کرد به دنبال آن بود تا آمریکا را هم با ایران وارد جنگ کند که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی جلوی این توطئه اسرائیل را گرفت. البته نیروهای مقاومت در منطقه فوری به کمک فلسطینی ها شتافتند و اسرائیل نتوانست ظرف چند روز بر نوار غزه مسلط شود.  الان هم اسرائیل در یک جنگ فرسایشی گرفتار شده است که جز بدنامی و ثبت اسم اسرائیل به عنوان جنایتکارترین رژیم انسان کش جهان، چیزی برای وی به همراه ندارد.  بنابراین سیاست ایران صبر استراتژیک به منظور دفاع از حقوق و حیات فلسطینی ها و نشستن در انتظار شکست اسرائیل بوده است.

 

 با توجه به تلاش آمریکا برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در این شش ماه، فکر می کنید موضع آمریکا نسبت به این حمله و تشدید تنش چیست؟  آیا امکان دارد این حمله به پایان تفاهم نانوشته میان تهران و واشنگتن پس از حمله گروه های مقاومت به برج ۲۲ امریکا در مرز سوریه با اردن منتهی شود؟

 آمریکا پشتیبان اصلی اسرائیل در تمامی جنایاتی است که نتانیاهو علیه بشریت انجام می دهد. اسرائیل بدون رضایت آمریکا هیچ کاری انجام نمی دهد. ترور فرماندهان سپاه برای اولین بار توسط آمریکا و با ترور شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز شد. از آن زمان است که اسرائیل اجازه یافته است تا به ترور فرماندهان سپاه در سوریه و لبنان در راستای سیاست ها و منویات آمریکا اقدام نماید. به نظر می رسد که آمریکا مهم ترین مزاحم خود برای تداوم استقرار نظامیانش در عراق و منطقه را نیروهای مقا‌ومت طرفدار جمهوری اسلامی ایران می داند و به دنبال آنست تا به ایران ضربات مهلک بزند. بر همین اساس دست اسرائیل را برای ترور فرماندهان ایرانی باز گذاشته است. ولی سیاست آمریکا همیشه چماق و هویج بوده است. فعلاً چماق آمریکا، اسرائیل است، ولی هویجی از وی دیده نمی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار