کد خبر: ۲۳۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷

نتانیاهو از مذاکرات قاهره چه می‌خواهد؟

مصدق مصدق‌‌پور
کارشناس مسائل منطقه

در مورد مذاکراتی که در قاهره طی روزهای گذشته برگزار شده باید گفت که حماس هیچ تیمی برای حضور در این مذاکرات اعزام نکرده و دلیل آن هم عدم تحقق شروط این جریان در مذاکرات گذشته است. حماس اعلام کرده که توقف حملات، ورود کمک‌های بشردوستانه، بازگشت آوارگان .و بازسازی غزه اولویت فعلی آنها بوده اما اسرائیل از این مسائل عدول کرده است. این در حالیست که نتانیاهو نیاز به مذاکرات دارد؛ چراکه در داخل تل‌آویو تحت فشار گسترده خانواده اسرای اسرائیلی قرار دارد. در این میان ایالات متحده اعلام کرده که با حمله زمینی به رفح مخالف است اما توجه داشته باشید که این به معنای مخالفت تمام عیار واشنگتن با تل‌آویو نیست بلکه بایدن در سخنان اخیر خود به گونه‌ای اعلام کرد که اسرائیل همچنان حق دفاع از خود را دارد.
تیم بایدن به فکر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی است و باید متوجه بود که اعراب و مسلمانان بخش مهمی از رأی‌دهندگان را تشکیل می‌دهند و به هر ترتیب این طیف می‌توانند با توجه به تند شدن اقدامات اسرائیل علیه غزه با رأی منفی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار باشند. اسرائیل تمام قصور را در رابطه با وضعیت میدانی و سیاسی به گردن حماس می‌اندازد و بر همین اساس سعی می‌کنند تا تمام اوضاع مخرب را به سمت حماس و مقاومت فلسطین هدایت کنند. در این راستا دیوان عالی اسرائیل به کابینه نتانیاهو اعلام کرده که باید مصوبه‌ای در مورد سربازی یهودیان ارتودکس ارائه دهد؛ چراکه در قانون مورد نظر، راستگراهای مورد اشاره از خدمت سربازی معاف هستند که ریشه در تحولات سال ۲۰۱۸ رژیم صهیونسیتی دارد.
این وضعیت در حالیست که هیات اسرائیلی به صورت کامل برای مذاکرات به قاهره اعزام نشد و در حال بررسی وضعیت و اوضاع و احوال حاکم بر مذاکرات بودند و اگر شرایط از نظر آنها مطلوب بود مابقی اعضای کلیدی تیم مذاکره کننده از تل‌آویو به قاهره اعزام خواهند شد و دلیل آن عدم حضور و مشارکت حماس در مذاکرات قاهره است. در این راستا نتانیاهو در تلاش برای دستیابی سریع به توافقی که منجر به آزادی اسرای اسرائیل شود، بوده و به همین دلیل به رئیس موساد اختیارات بیشتری در مذاکرات نسبت به گذشته اعطا کرده است. این در حالیست که طرح جدید برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی با مشارکت برخی کشورهای غربی و عربی مانند مصر، مراکش و اردن مطرح شده که برای نظارت بر روند توزیع کمک‌های بشردوستانه فعالیت خواهند کرد.
به هر ترتیب این ائتلاف از سوی حماس رد شده؛ چراکه اسرائیل خواهان عدم حضور حماس و نیروهای آنروا در این روند است که به نظر می‌رسد اجرای آن تماماً دور از ذهن خواهد بود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار