کد خبر: ۲۳۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴

گلکسی A55 یکی از بهترین میانرده‌های بازار به حساب می‌آید و از دید بسیاری از وب‌سایت‌ها، حتی بهترین گوشی در محدوده‌ی قیمتی خودش است. دلیل اصلی اینکه بسیاری‌ها این گوشی را فوق‌العاده می‌دانند، نمایشگر و دوربین جذاب آن است. همچنین پردازنده‌ی آن، اولین تراشه با پردازشگر گرافیکی ساخت AMD است که انتظار زیادی هم از آن می‌رود. اما با این حال، آیا این گوشی ارزش خرید دارد؟ در این مطلب به بررسی دلایلی می‌پردازیم که چرا خریدن گوشی گلکسی A55 منطقی است و چرا نباید به عنوان یک میانرده به سراغ آن رفت.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A55 دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

جدول مشخصات فنی گلکسی A55

نام گوشی گلکسی A55
تاریخ رونمایی و عرضه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
ابعاد و وزن ۸٫۲ × ۷۷٫۴ × ۱۶۱.۱ میلی‌متر – ۲۱۳ گرم
کیفیت ساخت – استاندارد مقاومتی پنل پشت از شیشه گوریلا گلس ویکتوس پلاس، فریم آلومینیومی – IP67، مقاومت در عمق ۱ متری آب تا ۳۰ دقیقه
ابعاد و وضوح نمایشگر ۶٫۶ اینچی ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ پیکسل
امکانات نمایشگر Super AMOLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی – تراکم ۳۹۰ پیکسل بر هر اینچ – پشتیبانی از +HDR10 – محافظ صفحه گوریلا گلس ویکتوس پلاس – نسبت نمایشگر به بدنه ۸۵٫۸٪
سیستم‌عامل/رابط کاربری اندروید ۱۴ / One UI 6.1
مدت زمان آپدیت نرم‌افزاری/امنیتی ۵/۴ سال
پردازنده و گرافیک اگزینوس ۱۴۸۰ – ۸ هسته‌ای با چهار هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۷۵ و چهار هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز – پردازشگر گرافیکی Xclipse 530
ترکیب رم و حافظه داخلی ۸/۱۲۸، ۸/۲۵۶، ۱۲/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 – پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی مشترک با سیم‌کارت
دوربین اصلی – کیفیت فیلم‌برداری ۵۰ مگاپیکسل با لرزشگیر اپتیکال و گشودگی دیافراگم f/1.8 و لنز ۱/۱٫۵۶ اینچی – ۴K@30fps ۱۰۸۰P@30/60fps
دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل با زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه و گشودگی دیافراگم f/2.2
دوربین سوم ۵ مگاپیکسلی ماکرو
دوربین سلفی – کیفیت فیلم‌برداری ۳۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2 – کیفیت فیلم‌برداری – ۴K@30fps ،۱۰۸۰P@30/60fps
بلندگوی استریو دارد
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
باتری و شارژر – شارژر درون جعبه ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی – ۲۵ وات – درون جعبه قرار ندارد
رنگ‌بندی آبی یخی، صورتی، زرد، مشکی

با توجه به مشخصات فنی، به نظر می‌رسد باید با گوشی جذابی طرف باشیم. اما این‌ها فقط مشخصات فنی روی کاغذ هستند. آیا خریدن گلکسی A55 منطقی است؟


۶ دلیل برای خریدن گلکسی A55


۱. طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی

گلکسی A55

یکی از دلایل اصلی که می‌گوییم گلکسی A55 ارزش خریدن دارد، طراحی ساده و در عین حال زیبا و کیفیت ساخت مثال‌زدنی‌اش است. این گوشی از لحاظ طراحی پنل پشتی و جلو، کاملا شبیه به گلکسی A54‌ است اما سامسونگ این بار در ساخت فریم، از آلومینیوم به جای پلاستیک استفاده کرده تا ظرافت و جذابیت بسیار بیشتری را شاهد باشیم.

علاوه بر این‌ها، این گوشی حالا از یک طراحی جدید موسوم به جزیره‌ی کلیدها بهره می‌برد. بدین صورت که حالا کلیدها روی فریم، در قسمتی برجسته‌تر از سایر بخش‌های فریم تعبیه شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد. همچنین تخت شدن فریم هم به زیبایی کلی گوشی افزوده است.

از لحاظ کیفیت ساخت، این گوشی همچنان IP67 را دارد که برای یک میانرده کاملا کافی است. اما نقطه عطف ماجرا، شیشه گوریلا گلس ویکتوس پلاس آن است که هم در ساخت پنل پشتی و هم روی پنل جلو برای حفاظت از نمایشگر به کار گرفته شده و مقاومتی مثال‌زدنی دارد. حتی بیشتر از گوریلا گلس ۵ به کار رفته در گلکسی S23 FE که قیمت بسیار بیشتری هم از گوشی گلکسی A55 دارد. با در نظر گرفتن این موارد، به نظر نمی‌رسد از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت بتوان کوچک‌ترین ایرادی به این گوشی وارد کرد.

۲. طول عمر بالای باتری گوشی گلکسی A55

A55 Battery Test

گوشی گلکسی A55 از لحاظ طول عمر باتری، یک میانرده‌ی حیرت‌انگیز است و توانسته امتیاز فوق‌العاده‌ای را هم در تست‌ها کسب کند. این گوشی به راحتی می‌تواند تا ۲ روز هم شما را در صورت انجام کارهای سبک تا معمولی همراهی کند. اما اگر فشار زیادی به آن وارد کنید، ۱ روز را قطعا دریافت خواهید کرد.

گوشی گلکسی A55 در تست‌های صورت گرفته روی آن در بخش باتری، توانست در چهار بخش مکالمه، ویدیو، وب‌گردی و انجام بازی، به امتیازهای زیر دست پیدا کند:

  • مکالمه: ۳۷ ساعت و ۸ دقیقه
  • پخش ویدیو: ۱۸ ساعت و ۵۳ دقیقه
  • وب‌گردی: ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
  • انجام بازی: ۷ ساعت و ۱۸ دقیقه

این امتیاز استثنائی به دلیل بهره‌مندی از تراشه‌ای به دست آمده که حالا ۴ نانومتری شده و از لحاظ مصرف انرژی، به مراتب وضعیت بهتری از اگزینوس ۱۳۸۰ به کار رفته در گلکسی A54 دارد. علاوه بر این‌ها، امتیازی که گوشی گلکسی A55 در بخش باتری کسب کرده تقریبا ۲ ساعت بیشتر از چیزی است که A54 کسب کرده بود. بنابراین خریدن گلکسی A55 به خاطر طول عمر باتری بالای آن شما را پشیمان نمی‌کند.

۳. بهترین نمایشگر در بین میانرده‌ها

Galaxy A55 Display

گلکسی A55 بهترین نمایشگر را در مقایسه با میانرده‌های ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلاری دارد. این ادعا نیست بلکه با توجه به نتایج تستی به دست آمده که وب‌سایت Dxomark روی این گوشی انجام داده است. بدین ترتیب تجربه‌ی دیدن محتوای بصری، تعامل با صفحه، بازی و… با گلکسی A55 به مراتب لذت‌بخش‌تر از چیزی است که در سایر گوشی‌های موجود در این بازه‌ی قیمتی نظیر گلکسی S23 FE شاهد هستیم.

همچنین گوشی گلکسی A55 موفق شده در رنکینگ جهانی از لحاظ کیفیت نمایشگر، رتبه‌ی خارق‌العاده‌ی ۲۸ را به خودش اختصاص دهد. این یعنی امتیاز آن بالاتر از گوشی‌های خوبی نظیر آیفون ۱۴ پلاس، گوگل پیکسل ۷، گلکسی S22 اولترا و خیلی از گوشی‌های دیگر. شما می‌توانید امتیازات کسب شده توسط گلکسی A55 در تست صفحه را در زیر مشاهده کنید. لازم به ذکر است گلکسی A54 در این بخش امتیاز ۱۲۰ را کسب کرد و در رنکینگ جهانی، رتبه‌ی ۱۲۴ و در رنکینگ گوشی‌های ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلاری، رتبه‌ی ۱۷ را کسب کرد.

امتیاز کلی ۱۴۱
خوانایی زیر نور خورشید ۱۵۳ از ۱۶۳
کیفیت رنگ ۱۵۰ از ۱۶۴
تماشای ویدیو ۱۴۳ از ۱۶۱
کیفیت حرکات در ویدیو و بازی ۱۳۵ از ۱۵۹
دقت، نرمی، کیفیت و سرعت لمس ۱۳۳ از ۱۷۰
سایر موارد (میزان بازتاب صفحه، سوسو زدن و…) ۹۳ از ۱۶۳

۴. عملکرد بسیار خوب دوربین اصلی در عکاسی و به خصوص ویدیو

گلکسی A55

دوربین، یکی از نقاط قوت گلکسی A54 بود. در گلکسی A55 هم اگرچه تغییر محسوسی در نوع سنسورها شاهد نیستیم، اما عملکرد دوربین به لطف پردازنده‌ی بهتر، اندکی بهتر شده است. به این صورت که گلکسی A54 در رنکینگ جهانی دوربین، امتیاز ۱۰۷ را کسب کرد و در رده‌ی ۱۲۲ قرار گرفت. همچنین در بین گوشی‌هایی در بازه‌ی قیمتی ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار، این گوشی توانست رتبه‌ی ۱۶ را کسب کند.

گوشی گلکسی A55 هم فقط ۱ امتیاز بهتر از گلکسی A54 کسب کرد و توانست در رنکینگ گوشی‌های ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلاری، رتبه‌ی ۱۵ را کسب کند. یعنی یک پله بهتر از A54. همچنین در رنکینگ جهانی، رتبه‌ی این گوشی ۱۱۷ است. بدین ترتیب خریدن گلکسی A55 تنها زمانی منطقی است که در حال حاضر A54 نداشته باشید. در صورتی که بخواهید به خاطر دوربین از گلکسی A54 به A55 کوچ کنید، خریدن مدل جدید منطقی نخواهد بود. امتیازات کسب شده توسط گلکسی A55 در بخش‌های مختلف دوربین هم به شرح زیر است:

امتیاز کلی ۱۰۸
عکاسی ۱۱۰ از ۱۶۰
بوکه ۴۵ از ۸۵
پیش‌نمایش ۵۴ از ۹۱
زوم ۷۵ از ۱۶۰
فیلمبرداری ۱۱۷ از ۱۵۸
پرتره و عکاسی و فیلمبرداری گروهی ۱۰۹ از ۱۴۹
عکاسی و فیلمبرداری در نور کم ۷۶ از ۱۳۵

۵. عملکرد سخت‌افزاری خوب در این محدوده قیمتی با دمای پایین و پایداری بالا

اگزینوس 1480

گلکسی A55 در تست‌های سخت‌افزاری عالی ظاهر شده است. اگرچه پردازنده‌ی آن در مقایسه با قبل به شکل چشمگیری بهتر نشده اما از لحاظ پایداری، عملکرد بی‌نقصی را از خود به نمایش گذاشته و بعد از یک ساعت تحمل فشار سنگین، فقط ۱۰ درصد از توانایی‌اش کم شده است. این در حالی است که گلکسی A54 حداقل ۲۰٪ عملکرد ضعیف‌تری داشت.

از لحاظ گرافیکی اما همان پایداری قبل را شاهد هستیم. با این تفاوت که حالا پردازشگر گرافیکی گلکسی A55 از Mali-G68 MP5 در A54 به Xclipse 530 ارتقا پیدا کرده است. این تفاوت عملکرد بین دو گوشی در پایداری و همچنین دمای بسیار عالی حتی حین اجرای بازی سنگین یکی از دلایل اصلی است که اعتقاد داریم خریدن گلکسی A54 را منطقی‌تر می‌کند.

البته این پردازنده آنقدرها قدرتمند نیست که بتوانید تجربه‌ی روانی از انجام سنگین‌ترین بازی‌ها را با آن داشته باشید ولی با این حال عملکرد خوبی در اجرای بازی‌های نیمه سنگین از خود به نمایش می‌گذارد.

۶. اسپیکرهای باکیفیت گوشی گلکسی A55

اسپیکر گوشی گلکسی A55

اگر گوشی میانرده با اسپیکر خوب می‌خواهید، گوشی گلکسی A55 انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. اگرچه در مقایسه با گوشی‌های بالارده، کیفیت آن فوق‌العاده نیست اما می‌تواند بیس خوب، شفافیت و وضوح بالایی را به گوش شما برساند. البته وقتی صدا زیاد می‌شود، وضوح هم به دنبال آن کاهش پیدا می‌کند اما برای تماشای فیلم و گوش دادن به پادکست که نیازی نیست هدفون بگذارید یا صدا را تا انتها افزایش دهید، یک گزینه‌ی بسیار جذاب به حساب می‌آید.

گوشی گلکسی A55 همچنین از لحاظ بلندی صدا هم توانسته امتیاز بسیار خوب ۲۵.۷- را از تست‌های GSMArena کسب کند که آن را در شرایط بهتری در مقایسه با گلکسی A54 و ناتینگ فون ۲a قرار می‌دهد. با این امتیاز، از لحاظ شدت صدای اسپیکر، این گوشی هم‌رده با شیائومی ۱۳T و S23 FE قرار می‌گیرد.

۷. ۴ سال آپدیت نرم‌افزاری

رابط کاربری One UI 6.1

آپدیت نرم‌افزاری برای یک گوشی میانرده یکی از مهم‌ترین فاکتورها قبل از خرید است. خریدن گلکسی A55 به خاطر این موضوع هم کاملا منطقی است چرا که سامسونگ تا ۴ سال به صورت کامل از آن پشتیبانی خواهد کرد. البته شاید شرکت کره‌ای بعدا سیاست خود را در این رابطه تغییر دهد و گوشی‌هایش را بیشتر آپدیت کند. بنابراین می‌گوییم گلکسی A55 حداقل ۴ سال از لحاظ نرم‌افزاری آپدیت خواهد شد.

از آن جایی که این گوشی با اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 به صورت پیش‌فرض به بازار عرضه شده، اگر همین سیاست سامسونگ در قبال ارائه‌ی آپدیت نرم‌افزاری حفظ شود، باید انتظار داشته باشیم با دریافت اندروید ۱۸ به کار خود پایان دهد. قطعا در طی این مدت به اندازه‌ی کافی امکانات و قابلیت جذاب برای این گوشی عرضه خواهد شد و خوشبختانه قدرت سخت‌افزاری آن هم قطعا می‌تواند تا دو سال اول، تجربه‌ی بسیار خوبی را برای شما فراهم کند.


۳ دلیل برای نخریدن گلکسی A55


۱. شارژری درون بسته‌بندی گوشی گلکسی A55 نیست

جعبه‌گشایی GALAXY A55

اگرچه این موضوع خودش به تنهایی یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود، اما یک ضعف دیگر مرتبط با آن وجود دارد. گلکسی A55 نه تنها شارژری ندارد بلکه شارژر آن هم خیلی سریع نیست که بخواهید روی آن مانور دهید. سامسونگ سال‌هاست که بین اعداد ۱۵ و ۲۵ برای سرعت شارژر گوشی‌های میانرده‌اش مانده و هیچ پیشرفتی هم در این بخش نداشته است. برای شرکتی که در صدر جدول بهترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بوده، چنین عملکردی اصلا قابل قبول نیست.

گلکسی A55 حالا همرده با میانرده‌هایی است که با شارژر حداقل ۶۷ و حداکثر ۲۱۰ واتی به بازار می‌آیند. شارژرهایی که برای رساندن شارژ گوشی از ۰ به ۱۰۰٪، به زمانی نیاز دارند که گوشی گلکسی A55 در آن مدت فقط ۵۵٪ شارژ می‌شود. حتی برخی از رقبای این گوشی در مدت زمان ۱۵ دقیقه به شارژ کامل می‌رسند در حالی که نماینده‌ی سامسونگ در این مدت فقط ۲۹٪ شارژ می‌شود. در سال ۲۰۲۴، برای میانرده‌ای که قرار است حداقل تا ۲۰۲۶ هم به عنوان گوشی نخست یک شخص کار کند، چنین سرعت شارژری اصلا قابل قبول نیست. لازم به ذکر است گلکسی A55 برای اتمام فرایند شارژ به ۶۳ دقیقه زمان نیاز دارد؛ درست مشابه گلکسی A54 و این یعنی عملا هیچ پیشرفتی را در این بخش شاهد نیستیم.

۲. حواشی زیاد اطراف صفحه

گوشی گلکسی A55

گلکسی A55 اگرچه گوشی میانرده‌ای است و میانرده‌ها باید یک سری تفاوت با گوشی‌های پرچم‌دار داشته باشند، اما سامسونگ راه زیبایی را برای نشان دادن این تفاوت انتخاب نکرده است. گلکسی‌های میانرده همیشه از لحاظ ظاهری، ضعیف‌تر از پرچم‌دارها بوده‌اند و این موضوع واقعاً برای خیلی‌ها منصفانه نیست.

اگر به گوشی‌های شیائومی نگاهی بیندازید می‌بینید شرکت‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا گوشی‌های زیبایی را با کمترین حواشی در اطراف صفحه تولید کنند. در عوض، از یک سری امکانات می‌کاهند. اما سامسونگ روی کیفیت تمرکز بیشتری دارد که اگرچه بهتر است، اما برای عموم کاربران، ظاهر هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

گلکسی A55 آنقدر حواشی اطراف صفحه دارد که اگر کسی به آن نگاه کند، ارزان بودنش در مقایسه با یک پرچم‌دار را به سادگی متوجه خواهد شد. اگر این موضوع برایتان اهمیت ندارد، خریدن گلکسی A55 و ترجیح آن به میانرده‌های زیباتر از شرکت‌های رقیب هم منطقی خواهد بود.

۳. انتظار استفاده از پردازنده‌ی بهتری را در گوشی گلکسی A55 داشتیم

اگزینوس 1480

انتظار می‌رفت سامسونگ در گلکسی A55 از پردازنده‌ای استفاده کند که حداقل از هسته‌های جدیدتری بهره ببرد. اگزینوس ۱۴۸۰ تراشه‌ی قابلی است؛ هم قدرت پردازشی بالایی دارد و هم گرافیکی. اما انتظاری که از این شرکت داشتیم این بود که از تراشه‌ای با هسته‌های Cortex-A720 یا دست کم A715 استفاده کند، نه A78.

هسته‌های A78 هنوز هم قدرت کافی برای پردازش‌های سنگین دارند اما تا یک سال دیگر، واقعاً قدیمی می‌شوند. در حالی که دو نسل جدیدتر از این هسته‌ها در دسترس سامسونگ وجود داشت، شرکت کره‌ای تصمیم گرفت باز هم هسته‌های قدیمی را انتخاب کند. در نتیجه‌ی این موضوع، با محصولی طرف هستیم که از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی، آنطور که می‌خواستیم از نسل قبلی خودش بهتر ظاهر نشده است.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که گوشی جدید در مقایسه با قبل پیشرفت داشته، ولی امکانش برای سامسونگ فراهم بود که اختلاف را بدون اینکه خطری گلکسی S23 FE را تهدید کند، افزایش دهد.


آیا خریدن گلکسی A55 منطقی است؟

خریدن گلکسی A55

با توجه به قیمتی که گوشی گلکسی A55 دارد (تقریبا ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان)، گوشی‌هایی نظیر پوکو X6 پرو با پردازنده‌ی فوق‌العاده‌ی دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا و پوکو F5 با پردازنده اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ هم در دسترس قرار دارند. حتی گلکسی S23 FE هم در مدل پایه‌ی خود هم قیمت با گلکسی A55 است اما اختلاف قدرت و سرعت آن‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید.

به صورت کلی، اگر به دنبال محصولی میانرده هستید که از لحاظ کیفیت نمایشگر، در بین همرده‌های خودش بی‌نظیر باشد، کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای داشته باشد، امکانات نرم‌افزاری آن زیاد باشد و به مدت طولانی آپدیت دریافت کند، گلکسی A55 می‌تواند گزینه‌ی جذاب‌تری از سایر رقبا باشد.

اما اگر محصولی می‌خواهید که در این محدوده‌ی قیمتی، از لحاظ پردازشی و گرافیکی بی‌نظیر باشد، بهترین دوربین‌ها را داشته باشد و بهترین تجربه‌ی صوتی را برای شما فراهم کند، گلکسی A55 نمی‌تواند چیزی باشد که خریدن آن را به شما توصیه کنیم.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A55 دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

منبع: دیجی‌کالا مگ

سوالات متداول درباره گلکسی A55
آیا گلکسی A55 ضد آب است؟
بله. این گوشی به لطف استاندارد IP67، کاملا ضد آب است.
آیا گلکسی A55 جک ۳.۵ میلی‌متری دارد؟
خیر.
آیا گلکسی A55 با شارژر عرضه می‌شود؟
خیر.
آیا گلکسی A55 زیر فشار سنگین مثل A54 توان زیادی را از دست می‌دهد؟
خیر. به هیچ عنوان توانایی این گوشی زیر فشار سنگین کم نمی‌شود و عملکرد اگزینوس ۱۴۸۰ عالی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار