کد خبر: ۲۳۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
«تجارت آنلاین» تحرکات عملی برای تنش‌زدایی میان تل‌آویو و حماس را بررسی کرد:
طی‌چند روز گذشته تحرکات جدی برای پایان دادن به جنگ غزه به جریان افتاده است. اگر چه در گذشته میانجی‌گری‌ها و مذاکرات صلح بدون فرجام بوده‌اند اما در تحولات جدید به نظر می‌رسد وضعیت تمامی طرفین آماده تحقق صلح با کوتاه آمدن از خواسته‌های حداکثری خود هستند.

کوک شدن سازها در قاهره برای پایان جنگ

گروه سیاسی: طی‌چند روز گذشته تحرکات جدی برای پایان دادن به جنگ غزه به جریان افتاده است. اگر چه در گذشته میانجی‌گری‌ها و مذاکرات صلح بدون فرجام بوده‌اند اما در تحولات جدید به نظر می‌رسد وضعیت تمامی طرفین آماده تحقق صلح با کوتاه آمدن از خواسته‌های حداکثری خود هستند.
به گزارش «تجارت»، جمعی از مسؤولان آمریکا، قطر، جنبش حماس و رژیم صهیونیستی در شهر قاهره پایتخت مصر حضور دارند تا گفت‌وگوها درباره یک توافق آتش‌بس جهت انتقال کمک‌های بیشتر و آزادی اسیران اسرائیلی در نوار غزه در مقابل اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را ادامه دهند. در مذاکراتی که دیروز در قاهره کلید خورد، «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و «محمد بن عبد الرحمان آل ثانی» نخست وزیر قطر حضور داشتند، از طرف مصر نیز «عباس کامل» رئیس اطلاعات کل این کشور حضور داشت. ، این مذاکرات در طول چند هفته گذشته به دلیل طرح اتهاماتی چون «فریبکاری و تندروی» به یکدیگر، دچار تزلزل شده است.

سفر هیات مذاکره کننده اسرائیلی به قاهره
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارش‌های خود احتمال دادند که روسای موساد و شین‌بت در دور جدید مذاکراتی به میزبانی قاهره برای رسیدن به یک قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس حضور داشته باشند، اما تصمیم نهایی در این خصوص هنوز صادر نشده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه گزارش داد که تا این لحظه به طور قطعی درباره اعزام «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «رونن بار» رئیس شین‌بت به قاهره جهت تکمیل روند مذاکرات غیرمستقیم با حماس تصمیمی گرفته نشده، این در حالی است که کابینه اشغالگر تصمیم گرفته مذاکره‌کنندگان ارشد خود را به قاهره اعزام کند و این هیئت عصر امروز یکشنبه به قاهره اعزام می‌شود.
این شبکه عبری زبان به نقل از یک مسئول سیاسی این رژیم نوشت تل‌آویو قصد موافقت با اعزام هیئت را دارد، اما تصمیم نهایی پس از دریافت «سیگنالی» از طرف مصر دال بر تمایل حماس به انعطاف نشان دادن در مذاکرات صادر خواهد شد، همزمان از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به دلیل مخالفتش با گسترش دامنه اختیارات مذاکره‌کنندگان که مانع پیشرفت در مذاکرات می‌شود، انتقادهایی مطرح است. اما روزنامه «یسرائیل هیوم» به نقل از برخی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در مذاکرات آزادی اسرا نوشت: «تاخیر در عملیات نظامی در رفح به تلاش‌هایی که برای رسیدن به توافق شده ضربه می‌زند، در مذاکرات پشت درهای بسته مقامات ارشد این سوال را مطرح می‌کنند که چرا رهبران سیاسی فکر می‌کنند اگر فشار نظامی به حماس اعمال نشود، حماس عقب‌نشینی خواهد کرد، آنها می‌گویند اگر یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس تحت فشار شدید قرار نگیرد و فشارهای نظامی شدیدی به حماس وارد نشود، پیشروی در زمینه قرارداد غیرممکن است و به نظر نمی‌رسد تا زمانی که شرایط به این شکل است، پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود.»

اصرار نتانیاهو بر آزادی اسرا به عنوان پیش‌شرط صلح
با وجود روانه شدن هیات اسرائیلی به قاهره، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد بدون آزادی اسرا آتش‌بس در غزه محقق نخواهد شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه گفت: من به جامعه بین‌المللی گفتم که بدون آزادی اسرا آتش‌بس در غزه محقق نخواهد شد. براساس گزارش الجزیره، نتانیاهو گفت: جنگ با شدت ادامه دارد و ما یک گام با پیروزی فاصله داریم اما بهایی که به خاطر آن پرداخت کردیم دردناک بود. نتانیاهو گفت: ما آماده رسیدن به توافق تبادل اسرا هستیم اما آماده نیستیم که تسلیم خواسته‌های زیاد حماس شویم. وی در اظهاراتی بدور از واقعیت مدعی شد از مجموع ۲۴ گردان وابسته به حماس ۱۹ گردان را از بین بردیم که شامل فرماندهان برجسته حماس بود. رسانه‌های عبری گزارش دادند نشست کابینه جنگ پایان یافت و پیش بینی می‌شود هیأت مذاکره کننده اسرائیلی به قاهره بروند.

ضرورت اخذ تصمیم‌گیری مهم از سوی اسرائیل
تمامی شواهد از یان واقعیت حکایت دارند که پیوستن اسرائیل به فرآیند صلح نیازمند یک تصمیم‌گیری جدی و دادن هزنیه‌ قابل توجه است. در این ارتباط، یک مقام صهیونیست به سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اشغالگر گفت وضعیت این روزها برای رژیم اشغالگر و کابینه تحت امر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز به روز دشوارتر می‌شود. این مقام که حاضر به افشای نامش نشد، اظهار کرد: مقامات اسرائیل ناگزیر به اتخاذ تصمیمات دشوار برای تکمیل معامله تبادل اسرا پس از ۶ ماه جنگ در غزه شده‌اند. این مقام صهیونیست همچنین تایید کرد که اعتراضات فشار بر کابینه را برای انعقاد قرارداد مبادله اسرا افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: اسرائیل راهبردی برای مدیریت جنگ ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند در مذاکرات پیش برود.

تاکید لندن بر پایان جنگ وحشتناک غزه
نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که لندن بابت به راه افتادن «حمام خون» در غزه شوکه شده و این جنگ وحشتناک باید تمام شود. پس از کشته شدن هفت نفر از امدادگران سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی، مشخص شد که سه نفر از کشته‌ها شهروند انگلیس هستند. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنیم اما تمامی انگلیس از بابت این حمام خون در غزه شوکه شده است. این جنگ باید پایان یابد. نخست وزیر انگلیس همچنین خاطرنشان کرد، کودکان غزه نیاز دارند که وقفه فوری بشردوستانه به یک آتش بس طولانی مدت و با دوام بدل شود. وی ادامه داد: این سریعترین راه برای آزادی اسرای اسرائیلی و کمک به غزه، توقف جنگ و مرگ مردم است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار