کد خبر: ۲۳۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
پژو 207i یکی از هاچ‌بک‌های محبوب بازار بود که تا به حال در رنج قیمتی خود، رقیبی نداشت. اما شرکت سایپا اخیراً محصولی با نام اطلس را وارد بازار کرده که می‌تواند یک رقیب جدی برای هاچ‌بک پرطرفدار ایران خودرو باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پژو 207i ایران خودرو یکی از محصولات پرطرفدار از زمان ورود خود به بازار است که به نوعی فیس‌لیفت پژو 206 محسوب می‌شود. این خودرو یکی از محصولات رده بالای ایران خودرو بود که در آن رنج قیمتی، هیچ رقیبی در بازار نداشت، اما شرکت سایپا اخیراً با معرفی اطلس که آن هم به نوعی فیس‌لیفت کوییک به شمار می‌رود قصد دارد وارد رقابت با هاچ‌بک محبوب ایران خودرو شود.

به دلیل اینکه قیمت تیپ‌های بالاتر پژو 207i گران‌تر از اطلس در بازار معامله می‌شود، در ادامه اطلس G به رقابت با پژو 207i با موتور TU3 می‌پردازد و ارزش خرید هر کدام بررسی می‌شود.

مشخصات فنی، نقطه قوت اطلس

اطلس G از همان پیشرانه استفاده شده روی کوییک با نام M15I بهره می‌برد که یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر و هشت سوپاپ بوده و حداکثر 90 اسب‌بخار و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در مقابل پژو 207i در این نسخه از پیشرانه TU3 بهره می‌برد که 1.4 لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است. پیشرانه 207i می‌تواند 75 اسب‌بخار قدرت و 118 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

هر دو خودرو به گیربکس دستی مجهز هستند و قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. وزن خالص آن‌ها نیز در همان محدوده 1050 کیلوگرم بوده، اما اطلس در حد بسیار جزئی سنگین‌تر است. بنابراین می‌توان متوجه شد که در بخش قوای محرکه، خودروی اطلس سایپا ارزش خرید به مراتب بالاتری نسبت به پژو 207i با موتور TU3 دارد.

البته مصرف ترکیبی اطلس 6.93 لیتر و مصرف رقیب آن 6.36 لیتر از سوی شرکت‌های سازنده اعلام شده است که این میزان از مصرف بالاتر اطلس به دلیل حجم موتور بیشتر و وزن خالص بالاتر دور از ذهن نبود.

هر دو پیشرانه به دلیل اینکه در محصولات قبلی ایران خودرو و سایپا استفاده شده‌اند، به نوعی تست شده محسوب می‌شوند و نقاط ضعف و قوت آن‌ها مشخص شده است. پیشرانه اطلس به نوعی کم دردسرتر از پیشرانه TU3 پژو 207i به شمار می‌رود، زیرا این پیشرانه از بابت واشر سرسلندر کمی ضعف دارد و پس از چند سال استفاده نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری، خودروی اطلس بهبود قابل توجهی نسبت به کوییک دارد. قسمت جلویی خودرو به کلی متحول شده و طرح چراغ‌ها، جلوپنجره و خطوط روی کاپوت به‌روزتر از کوییک به نظر می‌رسد. البته ممکن است طرح خطوط عمودی استفاده شده در جلوپنجره اطلس مورد پسند همه نباشد.

در مقابل پژو 207i از خطوط عجیب‌وغریب یا به اصطلاح شلوغ‌کاری کمتری نسبت به اطلس برخوردار است که بستگی به سلیقه خریدار دارد. رینگ‌های هر دو خودرو 14 اینچی بوده، اما اطلس از رینگ‌های آلیاژی استفاده می‌کند که زیباتر و سبک‌تر از رینگ‌های فولادی رقیب خود است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

اطلس G نسخه فول آپشن دنده دستی این خودرو بوده که از فرمان هیدرولیک بهره می‌برد. این نسخه علاوه‌بر امکاناتی همچون سنسور دنده عقب، دی‌لایت، صندلی عقب تاشو و دستگیره‌های آسان بازشو دارای نمایشگر 7 اینچی، دوربین دنده عقب، آینه‌های تاشو برقی، تریم دورنگ، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش صندلی‌های چرمی و سانروف است.

داخل اطلس

در مقابل پژو 207 با موتور TU3 دارای دوربین و سنسور پارک عقب، دی‌لایت، نمایشگر 7 اینچی، فرمان هیدرولیک، کروزکنترل، آینه های برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و… مجهز است.

بنابراین حتی در بخش امکانات رفاهی نیز می‌توان دید که اطلس، ارزش خرید بیشتری نسبت به پژو 207i با موتور TU3 دارد.

پژو 207i

قیمت و سخن پایانی

در حال حاضر اطلس سایپا با قیمت 405 میلیون تومان از درب کارخانه به فروش می‌رسد و در بازار با 613 میلیون تومان معامله می‌شود. بنابراین یک فاصله 208 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار برای اطلس وجود دارد. در مقابل پژو 207i با موتور TU3 از سال گذشته با نرخ حدودی 324 میلیون تومان از درب کارخانه به فروش می‌رسد، اما در بازار با 677 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که اختلاف 353 میلیون تومانی دارد.

بنابراین با وجود اینکه اطلس از لحاظ قیمتی در رده بالاتری نسبت به پژو 207i قرار می‌گیرد، اما از محبوبیت کمتری در بازار برخوردار است.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

برچسب ها: اطلس سایپا ، پژو 207i
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار