کد خبر: ۲۳۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸
در این مقاله بصورت کامل علت زگیل تناسلی، راه های درمان زگیل تناسلی در کودکان را توضیح داده ایم.

زگیل تناسلی در کودکان چیست؟ درمان زگیل تناسلی در کودکان

ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPVs) یک خانواده متنوع از ویروس‌ها هستند که 30 تا  40 نوع از آن‌ها به طور خاص دستگاه تناسلی را آلوده می‌کنند. ویروس‌های پاپیلومای انسانی تناسلی تا حد زیادی از طریق جنسی منتقل می‌شوند و اکثر عفونت‌های ناشی از آن‌ها بدون علامت و گذرا هستند. در مقابل، عفونت مداوم و مقاوم، یک عامل خطر قوی برای توسعه بیماری و عوارض متعاقب آن مانند سرطان است که عموماً پس از یک دوره نهفتگی طولانی رخ می‌دهد. معلوم نیست که آیا ارتباطی بین بروز بیماری زگیل تناسلی در کودکان و نوع ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPVs) وجود دارد یا خیر. بروز زگیل تناسلی بدون علامت در کودکان و رابطه آن با ویروس زنده، عفونی بودن یا بیماری نامشخص است.

 

علائم و ظاهر زگیل تناسلی در کودکان

نواحی فرج، واژن، مجرای ادرار و اطراف مقعد در دختران می‌تواند تحت تأثیر زگیل‌های تناسلی قرار گیرد. پسران معمولاً ضایعاتی در ناحیه نزدیک به مقعد دارند. ظاهر بالینی زگیل‌های بدون تناسلی از زگیل‌های صاف، رنگ پوست گرفته تا ضایعات مرطوب، صورتی تا قهوه‌ای مانند گل کلم، به ویژه در چین و چروک های پوستی و اطراف دهانه‌های واژن و مقعد متفاوت است.

 

همه گیرشناسی

اطلاعات اپیدمیولوژیک در مورد زگیل تناسلی در کودکان محدود است و شیوع این وضعیت در نوزادان و کودکان ناشناخته است و بر مبنای مطالعات اندکی که در این زمینه صورت گرفته است، بروز زگیل آلت تناسلی در کودکان نادر است.. تخمین میانگین سنی که در آن کودکان با علائم بیماری زگیل تناسلی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند بین 2.8 تا 5.6 سال است همچنین نسبت مراجعین دختر بیشتر از پسر است.

 

راه انتقال زگیل تناسلی در کودکان

زگیل تناسلی در کودکان چیست؟ درمان زگیل تناسلی در کودکان

راه های انتقال زگیل تناسلی : کشف زگیل تناسلی در کودکان در کودکان نگرانی‌هایی را در مورد مداخله جنسی ایجاد می‌کند. با این حال، آیا وجود زگیل تناسلی در کودکان دلیلی بر سوء استفاده جنسی است؟ ارتباط بین زگیل‌های بدون تناسلی و سوء استفاده جنسی از کودکان مستلزم درک روش انتقال زگیل تناسلی و دوره کمون آن است تا اهمیت آن‌ها به درستی تفسیر شود. نحوه انتقال HPV در جمعیت کودکان اغلب ردیابی نشده باقی می‌ماند و خطرات عواقب طولانی مدت و بهترین روش درمان بالینی هنوز به وضوح تعریف نشده است. زگیل تناسلی در کودکان ممکن است در نتیجه اکتساب عفونت HPV از طریق جنسی یا غیرجنسی ایجاد شود. در کودکان بسیار خردسال، انتقال HPV از طریق تماس غیرجنسی ممکن است شایع‌ترین عامل ایجاد کننده این ضایعات باشد. پیگیری طولانی‌مدت برای کودکان مبتلا به زگیل‌های توصیه می‌شود، اگرچه هیچ مطالعه انجام نشده تا مشخص شود که آیا آن‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان در زمان بزرگ‌سالی هستند یا خیر.

تشخیص زگیل تناسلی در کودکان

پزشکان متخصص و معالج اغلب می‌توانند زگیل تناسلی را در طول معاینه فیزیکی افراد مراجعه کننده کشف کنند. گاهی اوقات برای تکمیل روند تشخیص یک قطعه کوچک از بافت باید برداشته شده و توسط آزمایشگاه بررسی شود. این فرایند بیوپسی (نمونه برداری) نامیده می‌شود.

 

1. آزمایش پاپ اسمیر

انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر بسیار مهم است. این آزمایش‌ها می‌توانند به یافتن تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند علائم اولیه سرطان دهانه رحم را پیدا کنند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، دستگاهی به نام اسپکولوم واژن را باز نگه می‌دارد. سپس، پزشک معالج می‌تواند گذرگاه بین واژن و رحم، به نام دهانه رحم را ببیند. یک ابزار دسته بلند نمونه کوچکی از سلول‌ها را از دهانه رحم جمع‌آوری می‌کند. در مرحله بعد سلول‌ها با میکروسکوپ و به منظور بررسی تغییرات نامنظم پایش می‌شوند.

 

2. تست HPV

تنها چند نوع HPV تناسلی با سرطان دهانه رحم مرتبط است. از این رو نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم که در طی تست پاپ گرفته شده است، می‌تواند برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به این گونه‌های HPV سرطان‌زا مورد آزمایش قرار گیرد. اغلب این آزمایش برای زنان 30 ساله و بالاتر انجام می‌شود و برای کودکان و افراد جوان دارای کاربردی نیست. به این دلیل که برای آن‌ها ابتلا به عفونت HPV، معمولاً بدون درمان کنترل شده و از بین می‌رود.

 

درمان زگیل تناسلی در کودکان

اگر زگیل تناسلی در کودک شما باعث ناراحتی او نمی‌شود، ممکن است نیازی به درمان بیماری زگیل تناسلی کودک خود نداشته باشید. اما در صورت بروز خارش، سوزش و درد، دارو یا جراحی می‌تواند به درمان زگیل تناسلی در کودکان کمک کند تا علائم بیماری را برطرف کند. اگر نگران گسترش عفونت هستید، درمان می‌تواند به قطع چرخه انتقال بیماری کمک کند. این در حالی است که زگیل‌ها اغلب پس از درمان عود می‌کنند و هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد.

یکی از بهترین درمانهای زگیل تناسلی در  کودکان استفاده از کرایو تراپی یا همان فریز این ضایعات می باشد که در کلینیک های ارولوژی قابل انجام است .

  

داروهای مورد استفاده برای درمان زگیل تناسلی در کودکان

زگیل تناسلی در کودکان چیست؟ درمان زگیل تناسلی در کودکان

درمان‌های زگیل تناسلی که می‌توانند به صورت پماد برای روی پوست استفاده شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

ایمیکیمود (Zyclara)

 به نظر می‌رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می‌کند یکی از عوارض جانبی احتمالی تغییر رنگ پوست در محل مصرف دارو است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، بدن درد یا درد، سرفه، بثورات و خستگی باشد.

 

پودوفیلین (Podocon-25) و پودوفیلوکس (Condylox)

 پودوفیلین یک ماده گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می‌برد. معمولاً یک پزشک متخصص این محلول را برای پوست شما تجویز می‌کند. پودوفیلوکس حاوی همان ترکیب فعال است، اما می‌توانید آن را در خانه استفاده کنید. هرگز پودوفیلوکس را داخل بدن خود قرار ندهید. همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد باشد.

تری کلرواستیک اسید

 این درمان شیمیایی زگیل تناسلی را می‌سوزاند. همچنین می‌تواند زگیل‌های داخل بدن را درمان کند. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد باشد.

Sinecatechins (Veregen)

 این پماد می‌تواند زگیل تناسلی روی بدن و زگیل‌های داخل یا اطراف مقعد را درمان کند. عوارض جانبی می‌تواند شامل تغییر رنگ پوست، خارش یا سوزش و درد باشد.

نکته: سعی نکنید زگیل تناسلی را با پاک‌کننده‌های زگیل که در فروشگاه‌ها یا سایت‌های اینترنتی فروخته می‌شود درمان کنید. این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده‌اند.

 

عمل جراحی

ممکن است برای برداشتن زگیل‌های بزرگ‌تر یا آن‌هایی که با دارو بهبود نمی‌یابند به جراحی نیاز داشته باشید. جراحی‌های زگیل تناسلی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • انجماد با نیتروژن مایع: به این روش کرایوتراپی نیز گفته می‌شود. مکانیسم عمل کرایوتراپی با ایجاد تاول در اطراف زگیل است. با بهبودی پوست، زگیل‌ها از بین می‌روند و پوست جدیدی ظاهر می‌شود. برای حصول نتیجه بهتر ممکن است لازم باشد درمان را تکرار کنید. عوارض جانبی اصلی شامل درد و تورم است.
  • الکتروکوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می‌شود. ممکن است بعد از آن کمی کودکان شما دچار درد و تورم در ناحیه تحت جراحی باشد.
  • برداشتن زگیل با عمل جراحی: زگیل‌ها را می‌توان با برش آن در عمل جراحی قطع و درمان کرد. برای انجام عمل جراحی زگیل تناسلی، کودک شما به دارویی به نام بیهوشی نیاز دارد که از احساس درد در طول این درمان جلوگیری کند. ممکن است بعد از انجام عمل کودک شما احساس درد و ناراحتی داشته باشد.
  • درمان‌های لیزری: در این روش درمان زگیل تناسلی از یک پرتو شدید نور برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. استفاده از این روش درمان زگیل تناسلی در کودکان می‌تواند گران باشد. در بیشتر اوقات، از این روش برای زگیل‌هایی که به صورت گسترده و نسبت به درمان مقاوم هستند، استفاده می‌شود. عوارض جانبی استفاده از این روش درمان زگیل تناسلی می‌تواند شامل ایجاد زخم و اسکار بعد از انجام عمل جراحی و بروز درد در کودک شما باشد.

 

سؤالات متداول

1) روش‌های درمان بیماری زگیل تناسلی در کودکان را نام ببرید؟ درمان دارویی و عمل جراحی که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

2) انواع داروهای مورد استفاده در درمان زگیل تناسلی کودکان را نام ببرید؟ ایمیکیمود (Zyclara)، پودوفیلین (Podocon-25) و پودوفیلوکس (Condylox)، تری کلرواستیک اسید، .Sinecatechins (Veregen)

3) انواع روش‌های جراحی زگیل تناسلی در کودکان را نام ببرید؟ الکترو کوتر، کرایودرمانی، لیزر درمانی، برداشتن زگیل

 

منبع این مقاله: 

https://drnamdari.com/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار