کد خبر: ۲۳۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۷
کتاب صوتی بهتر است یا کتاب متنی؟ در این مطلب می خواهیم به بررسی نکات مثبت و نفی هریک بپردازیم.

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی انوع مختلفی از چاپ کتاب معرفی شده است. واضح است که کتاب خواندن یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن قوای ذهنی شماست. همچنین، یک سرگرمی لذت بخش است و می‌تواند ذهن شما را به روی دنیاها، دانش و ایده‌های جدید باز کند. به لطف فناوری و تکنولوژی جدید، گوش دادن به  کتاب‌های صوتی به جایگزین محبوب برای خواندن کتاب‌های چاپی تبدیل شده است. پس سوال این است که آیا گوش دادن به کتاب‌های صوتی فواید مشابه خواندن کتابهای چاپی را دارد؟ آیا کتاب‌های صوتی به اندازه خواندن متن نوشته شده از منظر سلامت مغز آموزنده، سرگرم‌کننده و مفید هستند یا این تکنولوژی باعث شده مزایای خواندن کتابهای چاپی از بین برود؟

کتاب صوتی در برابر کتاب متنی: کدام را ترجیح می‌دهید؟

1- فواید مغزی

دکتر Willeumier توضیح می‌دهد که گوش دادن به یک کتاب صوتی یا پادکست همان  مناطقی از مغز را فعال می کند که خواندن متن چاپی فعال می‌کند. گوش دادن به کتاب بخشی از مغز که مسئول پردازش زبان است را فعال می‌کند و خواندن کتاب چاپی عمدتاً منطقه‌ای که مسئول پردازش بصری است را فعال می کند. این بدان معناست که  کتاب‌های صوتی و کتاب‌های سنتی و چاپی هم می‌توانند دانش شما را گسترش دهند، هم حافظه شما را تقویت کنند و هم توانایی‌های ذهنی شما را تا حد زیادی تقویت کنند.

2- حفظ و نگهداری دانش

درک مطلب، شاخصی است که نشان می‌دهد از خواندن یک متن چه چیزهایی عایدتان شده و نشان می‌دهد چه چیزی را یاد گرفته‌اید. با این حال، یادگیرندگان مختلف  به گونه‌ای متفاوت یاد می‌گیرند و اینکه آیا شما دانش بیشتری از خواندن یا گوش دادن حفظ می‌کنید، در نهایت به سلیقه و ترجیح شما بستگی دارد. با این حال، یکی از مزیت‌هایی که خواندن کتایهای چاپی  در مقایسه با کتاب‌های صوتی برای حفظ  دانش دارد، این واقعیت است که  خواندن مجدد بخشی از متن در هنگام خواندن کتاب‌های چاپی در مقایسه با گوش دادن به یک کتاب صوتی بسیار ساده‌تر  است. وقتی یک کتاب چاپی می‌خوانید، می توانید به راحتی یک جمله، پاراگراف یا صفحه را هر چند بار که نیاز دارید بخوانید. در عین حال، انجام همین کار هنگام گوش دادن به یک کتاب صوتی، مستلزم عقب و جلو کردن زیاد است.

3- هزینه و در دسترس بودن

اگر می‌خواهید بودجه خود را بهینه مصرف کنید تا کتابهای زیادی را تهیه و مطالعه کنید، باید بگوییم کتاب‌های صوتی بهترین روش است. قیمت کتابهای صوتی در مقایسه با کتابهای چاپی ارزانتر است و این می‌توانید بودجه شما را مدیریت کند. اگر اهل مطالعه هستید، توصیه می‌کنیم کتابهای صوتی را بیشتر انتخاب کنید تا بتوانید تعداد کتابهای بیشتری مطالعه نمایید.

چاپ کتاب در انتشارات نارون دانش

انتشارات نارون دانش یکی از ناشرین فعال در حوزه چاپ کتاب می‌باشد. برای مشاهده فهرست کتاب های ما می توانید به فروشگاه آنلاین خرید کتاب «آنلاین بوک» مراجعه نموده و از آنجا آخرین کتابهای چاپ شده ما را رصد کنید و در صورت تمایل خریداری نمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار