کد خبر: ۲۳۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
اگر صاحب خودرو باشید می‌دانید که بدون بیمه نباید حتی یک متر جا به جا شد! اگر بخواهیم قوانین مورفی را در نظر بگیریم، احتمال رخداد منفی در روزی که بیمه خودروی شما تمام می‌شود بیشتر است.

اگر صاحب خودرو باشید می‌دانید که بدون بیمه نباید حتی یک متر جا به جا شد! اگر بخواهیم قوانین مورفی را در نظر بگیریم، احتمال رخداد منفی در روزی که بیمه خودروی شما تمام می‌شود بیشتر است. با این همه نباید با عجله و بدون تحقیق به سراغ بیمه خودرو که مهم‌ترین آن بیمه شخص ثالث است برویم. در این مقاله اطلاعاتی که پیش از خرید بیمه خودرو باید بدانید را بررسی خواهیم کرد.

بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه؟

وقتی حرف از بیمه  ماشین شخصی‌تان می‌شود به بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه فکر می‌کنیم. تفاوت این دو بیمه در چیست؟ مورد اول و بسیار مهمی که باید بدانید این است که در قانون ما، بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری محسوب می‌شود اما بیمه بدنه یک گزینه انتخابی است.

بیمه شخص ثالث تضمین می‌کند که در صورت تصادف، خسارت‌های فرد آسیب دیده جبران می‌شوند. بیمه بدنه، همانطور که از نامش پیدا است خسارت‌های مالی که به خودروی راننده وارد می‌شود را پرداخت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در رابطه با بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث بدانید این است که بیمه بدنه می‌تواند به عنوان مکمل بیمه شخص ثالث عمل کند! یعنی چه؟ یعنی اگر خسارت بیش از سقف پرداختی بیمه شخص ثالث باشد، باقی خسارت از سقف تعهد بیمه بدنه پرداخت خواهد شد.

اطلاعاتی که پیش از خرید بیمه خودرو باید بدانید

تخفیف‌ بیمه شخص ثالث؛ نحوه محاسبه و نکات

قیمت بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی کشور تعیین می‌شود. با این حال شرکت‌های بیمه بر اساس خدمات اضافه و شرایطی که دارند، می‌توانند تغییراتی جزئی روی قیمت این بیمه اعمال کنند. کاربری خودرو یا سال ساخت آن می‌توانند در تعیین قیمت بیمه خودرو تاثیر بگذارند. بگذارید مواردی که به تخفیف بیمه شخص ثالث مربوط می‌شوند را بررسی کنیم.

  • به هنگام تمدید بیمه خودرو، سابقه بیمه خودرو شما بررسی می‌شود. اگر تصادفی نداشته باشید یا به فردی خسارت وارد نکرده باشید، تخفیف عدم خسارت دریافت می‌کند. تخفیفی که می‌تواند بین 10 تا 70 درصد از حق بیمه شما را کاهش دهد.
  • نکته دیگری که باید بدانید این است که سابقه تخفیف بیمه صاحب قبلی یک خودرو به فردی که به تازگی آن خودرو را خریده است منتقل نمی‌شود. در واقع پرونده بیمه خودرو شما متعلق به شخص شما است!
  • خوشبختانه شرکت‌های بیمه به شما اجازه می‌دهند در صورت خرید خودروی جدید، سابقه بیمه خود را ادامه دهید و از تخفیف بهره‌مند شوید. برای مثال اگر 10 سال است که پراید دارید و از 10 سال تخفیف بیمه شخص ثالث بهره‌مند هستید، با خرید خودروی جدید می‌توانید پرونده 10 ساله خود را با یک خودروی جدید ادامه دهید.
  • برخی از شرکت‌های بیمه به شما اجازه می‌دهند تخفیف‌های بیمه‌ای خود را به افراد درجه یک خانواده خود مانند همسر، فرزند یا … منتقل کنید.

اطلاعاتی که پیش از خرید بیمه خودرو باید بدانید

پوشش‌های بیمه خودرو

تکلیف بیمه شخص ثالث مشخص است! هر خسارتی که به فردی غیر از راننده وارد شود توسط بیمه شخص ثالث جبران خواهد شد. در واقع حتی اگر سرنشین یک ماشین باشید و در تصادف آسیب ببینید، بیمه شخص ثالث به عنوان بیمه سرنشین عمل می‌کند و خسارت شما را جبران می‌کند.

در رابطه با بیمه بدنه، ماجرا کمی متفاوت است! شرکت بیمه با توجه به درخواست شما بیمه‌نامه صادر می‌کند. با این حال در حالت کلی مواردی مانند آتش سوزی، دزدی، حادثه‌های مختلف و … است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار