کد خبر: ۲۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از کسب رتبه دوم پژوهشگران این پژوهشگاه در جشنواره جوان خوارزمی، راه‌اندازی وب‌سایت دفتر انتقال دانش فنی و فعال‌سازی دفتر انتقال دانش فنی با محوریت تجاری‌سازی خبر داد.
محمد خوانساری در حاشیه بیست‌ویکمین دوره نمایشگاه الکامپ با ارائه توضیحاتی به تشریح پروژه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.
 
وی با اشاره به کسب رتبه دوم در جشنواره جوان خوارزمی گفت: در جشنواره جوان خوارزمی، پژوهشگران ما با پروژه «طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی آنتن آرایه بازتابی باند کی‌یو» به عنوان طرح مشترک با همکاری دانشگاه خواجه نصیر برنده رتبه دوم پژوهش کاربردی شدند.
 
خوانساری ادامه داد: همچنین وب‌سایت دفتر انتقال دانش فنی با آدرس tto.itrc.ac.ir توسط این پژوهشگاه راه‌اندازی شده است.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر فعال‌سازی دفتر انتقال دانش فنی بیان کرد: ما تفاهمی با پارک پیشروان دانشگاه تهران امضا کردیم در قالب این تفاهم امکان تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آی‌سی‌تی و با هماهنگی و همراهی معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد که می‌توانیم برای تجاری‌سازی حمایت ویژه انجام دهیم و راه را برای ورود فناوری‌های تولیدی به عرصه بازار فراهم کنیم.
 
خوانساری به تاسیس پارک‌های پیشروان برای نخبگان حوزه فاوا اشاره و بیان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تحت نظر معاونت علمی و فناوری وزارت ارتباطات برای اولین بار در این حوزه تاسیس شده است.
 
وی افزود: دفتر انتقال دانش فنی علاوه بر تجاری‌سازی، حفظ حقوق مالکیت فکری پژوهشگاه، زمینه‌سازی برای تشویق و حمایت از پژوهشگران مرکز و خلق نوآوری را دنبال می‌کند و در این زمینه با معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری و مجموعه ستاد صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط سازمان‌یافته دارد و منشأ این موضوعات بحث اقتصاد مقاومتی است.
 
خوانساری با بیان اینکه دفتر انتقال دانش‌بنیان پیش از این هم در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر بوده، اظهار کرد: در حال حاضر این دفتر با توجه به موضوع دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی و تجاری‌سازی فناوری‌های نو بازتعریف شده و برای دنبال کردن نقش موثر موضوعات مختلف در شرکت‌های نوپا از پژوهشگاه منشعب شده است.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جذب نخبگان خارج از کشور گفت: اوایل شهریور کنفرانس بین‌المللی دو سالانه فناوری اطلاعات و ارتباطات که هفت دوره از آن برگزار شده است، تشکیل می‌شود که در آن دستاوردهای جدید علمی و فناورانه عرضه شده و ظرفیت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در آن وجود دارد. همچنین ما به جذب اساتید ایرانی نخبه خارج از کشور تاکید داریم.
 
وی به طرح سه فرصت برای جذب ایرانیان خارج از کشور در حوزه آی‌سی‌تی پرداخت و گفت: دوره‌های پسادکترا که ایرانیان برجسته فارغ‌التحصیل خارج از کشور می‌توانند فعالیت‌های نوآورانه خود را دنبال کنند و در حال حاضر سه مورد از آنها را جذب کرده‌ایم، فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران ایرانی خارج از کشور و برگزاری سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی برای متخصصان ایرانی از حمایت‌های مناسبی است که از طریق معاونت فناوری ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد.
 
خوانساری با بیان اینکه با قرار گرفتن در شانزدهمین هفته پژوهش و فناوری 14 نوع دستاورد عرضه شده است، گفت: با هدف توسعه نوآوری، دستاوردهایی از پژوهشگاه که می‌تواند موجب فناوری شود به صورت باز در اختیار عموم قرار گرفته است که یک نمونه از آن پروژه مترجم دو زبانه است که به صورت سرویس و خدمات از طریق جویش‌گر پارسی‌جو و ترگمان قابل عرضه است و از منابع نرم‌افزاری با حفظ حقوق مالکیت معنوی در اختیار قرار گرفته است.
 
وی افزود: شرکت‌های خصوصی می‌توانند برای فعالیت تجاری و غیرتجاری خود از این دستاوردها استفاده کنند.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه با باز کردن فناوری‌های پایه می‌توانیم موضوع تجارت باز را گسترش دهیم، اظهار کرد: 9 طرح از دستاوردها در نمایشگاه عرضه شده است و خدمت‌رسانی موتور جست‌وجو (عرضه تجاری) از آن جمله است.
 
خوانساری همچنین از ارائه خدمات حوزه آی‌سی‌تی برای روستاها خبر داد و افزود: خردادماه سال جاری اولین همایش خدمات اجباری آی‌سی‌تی به روستاها برگزار شد و دومین همایش برنامه‌ریزی شده در مرداد سال آینده با هدف دستاوردهای بخش خصوصی و پیگیری خدمت‌رسانی به روستاها انجام می‌شود.
 
وی افزود: سند راهبردی و عملیاتی آی‌سی‌تی به روستاها و کمک سازمان فناوری و اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال نهایی شدن و عرضه عمومی این سند در حال گرفتن بازخورد است.
 
وی با اشاره به بحث امنیت حوزه شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهش‌هایی را در این زمینه انجام داده است و سیاست‌گذاران و مسوولین اجرایی در سازمان فناوری اطلاعات در صورت لزوم از آنها استفاده خواهند کرد اما تاکید ما بیشتر بر استفاده از شبکه‌های داخلی است.
 
خوانساری با بیان اینکه بحثی که به طور مشخصی به عنوان پروژه خاص دنبال می‌شود، هوشمندسازی صیانت فرهنگی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: فیلترینگ هوشمند در حال پیگیری است البته متولی این امر شرکت زیرساخت است و پژوهشگاه تنها به شرکت‌ها و نهادهای مختلف گواهی مورد نظر را می‌دهد و بررسی نواقص به شرکت‌ها برمی‌گردد.
 
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درخصوص نسل پنجم شبکه ارتباطی اظهار کرد: این نسل در حال بررسی در دنیاست و عملیاتی شدن آن زودتر از دو سال آینده اتفاق نمی‌افتد و ما در حال انجام پژوهش بر روی این موضوع هستیم تا ورودی قوی به نسل پنجم در کشور داشته باشیم تا بتوانیم فناوری‌های این نسل، زیرساخت‌های مورد نیاز و فرصت‌های جدید کسب و کار و اشتغال را رصد کنیم.
 
وی در پایان افزود: بحث اینترنت اشیاء نیز به عنوان فناوری‌های نسل آینده از نسل پنجم شبکه ارتباطی استفاده می‌کند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: