کد خبر: ۲۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
نماینده سازمان همکاری اسلامی:
نماینده سازمان همکاری اسلامی و هماهنگ کننده کل کامستک (کمیته علمی و فناوری کشورهای اسلامی) بر ضرورت همکاری کشورهای جهان اسلام برای توسعه مرزهای دانش تاکید کرد.
 'شوکت حمید خان' شامگاه جمعه در مراسم اعطای اولین دوره جایزه مصطفی (ص) به دو دانشمند مسلمان اظهار داشت: ما باید در مسیر پیشرفت علم و فناوری قدم بگذاریم و این روند باید در کشورهای اسلامی منطقه و در سطح جهان اتفاق بیافتد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون بهترین زمان برای توسعه علم و فناوری و ایجاد ارتباط میان دانشمندان است و ما باید برای در نوردیدن مرزهای علم و دانش تا دستیابی بشر به موفقیت در این عصر به یکدیگر کمک کنیم.
حمید خان افزود: دانشمندان کشورهای مختلف در رشته های گوناگون دور هم جمع می شوند تا روش های نوین و حتی روش های آموزش علم را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
وی از بین بردن فقر را مستلزم همکاری های اجتماعی و سیاسی تمام مردم جهان دانست و با سرودن شعری از اقبال لاهوری گفت: علم و فناوری قادر به ایجاد تغییر در جوامع است همانگونه که مدیریت صحیح می تواند این تغییر را در جامعه به وجود بیاورد.
به گزارش ایرنا، در مراسم اعطای اولین دوره جایزه مصطفی (ص) که با حضور 'عبدالسلام المجالی' رئیس آکادمی علوم جهان اسلام، 'سورنا ستاری' معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) و همچنین 'علیرضا مرندی' رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حدود 60 دانشمند مسلمان از 28 کشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.
جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می شود.
این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم آموزی، به نام یکی از القاب ایشان 'مصطفی' به معنای برگزیده نام گذاری شده است.
اعطای این جایزه با هدف ترویج و تشویق علم آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) صورت می گیرد.
جایزه مصطفی (ص) پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فناوری در کشورهای عضو OIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد.
برگزیدگان جایزه مصطفی، مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می شود.
شورای سیاستگذاری جایزه، متشکل از استادان دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ ایران و 57 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت داشته است.
این جایزه به طرح هایی تعلق می گیرد که زمینه ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن ها محققان دست به نوآوری های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش های علمی جدیدی ارائه کرده باشند.
در اولین دوره جایزه مصطفی (ص) حدود 100 اثر ارسالی به دبیرخانه در جمع برترین ها قرار گرفتند که پس از داوری آثار در چهار حوزه علوم و فناوری های ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری های زیستی و پزشکی، علوم و فناوری های نانو و اثر برتر در رشته های عمومی، دو دانشمند به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.
براساس رای کمیته داوران، پروفسور 'جکی یینگ' مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور 'عمریاغی' از کشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا به ترتیب در حوزه های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی(ص) را به خود اختصاص دادند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: