کد خبر: ۲۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
گزارش از یک رویداد علمی؛
اولین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد و دانشمندان از ۲۸ کشور مسلمان در ایران جمع شدند این اتفاق آغاز راهی طولانی برای تحول و بازگشت به شکوه گذشته علم در جهان اسلام است.
جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، «مصطفی»، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است.

هدف از اعطای جایزه مصطفی (ص) ترویج و تشویق علم‌آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) است. این جایزه پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فنـاوری در کشورهـای عضو OIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد.

در حالت کلی برگزیدگان جایزه مصطفی در چهار رشته نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه عمومی باید انتخاب می شدند که در اولین دوره این جایزه عالی علم و فناوری تنها در دو حوزه «علوم و فناوری نانو» و « علوم و فناوری حوزه عمومی» دو دانشمند برتر جهان اسلام انتخاب شدند.

تاخیر در برگزاری جایزه مصطفی و تغییر نام آن

قرار بود که اولین دوره جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۳ برگزار شود ولی به دلایل تاخیر در دریافت طرح ها و محدود شدن زمان داوری مراسم اعطای جایزه به تعویق افتاد. در دی ماه سال گذشته زمان قطعی اعطای جایزه در دی ماه ۱۳۹۴ تعیین شد.

همراهی دختر دانشمند برتر در حوزه نانو

نخستین مراسم اعطای جایزه عالی علم و فناوری مصطفی(ص) شب گذشته چهارم دی ماه با حضور دانشمندان جهان اسلام، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص)، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و  جمعی از مسئولان و مقامات سياسی و کشوری در تالار وحدت برگزار شد.

یکی از این جوایز به پروفسور جکی یینگ، مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و دیگری به پروفسور عمر یاغی رئیس موسسه علوم نانو انرژی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا از اردن اعطا شد.

این دو دانشمند کارنامه درخشانی در حوزه علم و فناوری دارند و از میان ۱۰۰ دانشمند برتر در جهان اسلام در دبیرخانه شورای سیاستگذاری جایزه انتخاب شده‌اند.

در زمان اهدای جایزه مصطفی به دو دانشمند برجسته از سنگاپور و اردن، مجری از فرزند پروفسور يینگ كه در این مراسم حضور داشت، دعوت کرد تا مادرش را در مراسم اعطای جایزه همراهی کند.

برنده سنگاپوری جایزه مصطفی: دین مبین اسلام زندگی و هدف من را تغییر داد

در این مراسم پروفسور جکی یینگ برگزیده بخش علوم و فناروی زیستی و پزشکی، درباره نحوه آشنایی خود با این جایزه گفت: برای تشکر از همراهانی که من را در راه علم و فناوری یاری کردند، باید از یکی از اساتیدم نام ببرم که مشاور تز دکترای من هم بود و نقش مهمی در مسیر زندگی من داشت. وی این جایزه را به من معرفی کرد.

یینگ ادامه داد: از نورینا دوست و همکار صمیمی ام که گذشته از یاری اش، من را با دین مبین اسلام آشنا کرد، هم باید تشکر کنم. این دین زندگی و هدف من را تغییر داد.

وی همچنین با تقدیر از هیات داوری جایزه مصطفی(ص) و رابطان خود در این نشان عالی علم و فناوری توضیح داد: بهترین اتفاق در این جایزه را باید گردهمایی دانشمندان جهان اسلام در یک محفل دانست که این اتفاق به پیشرفت علم و فناوری در کشورهای اسلامی کمک بزرگی می کند.

برنده اردنی جایزه مصطفی: به دانشجویانم می گویم آنقدر شکست بخورید تا موفق شوید

در ادامه عمر یاغی برگزیده بخش علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی (ص) عنوان کرد: افتخار بزرگی است که جایزه مصطفی (ص) را کسب می کنم و از کسانی که در شورای داوری و سیاست گذاری این جایزه بودند، کمال تشکر را دارم. من در اردن رشته شیمی را انتخاب کردم. در ۱۰ سالگی با ساختار مولکول آشنا شدم و کارم را به طور جدی آغاز کردم.

وی افزود: من همیشه به دانشجویان و همکارانم توصیه می کنم که باید آنقدر شکست بخورند، شکست بخورند و شکست بخورند تا راهی برای رسیدن به موفقیت پیدا کنند.

این دانشمند در پایان از دست اندرکاران و برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) برای اعطای این نشان عالی و همچنین انتخاب او به عنوان دانشمند برگزیده در نخستین دوره برگزاری آن تشکر کرد.

ریاضیدان سرشناس جهان اسلام: بازگشت دوران طلایی گذشته دانشمندان مسلمان با جایزه مصطفی(ص)

پروفسور رشدی راشد، فیلسوف و ریاضیدان برجسته عرب هم درباره این رویداد بزرگ علمی گفت: جایزه مصطفی (ص) می تواند موقعیت طلایی علمی گذشته را به دانشمندان مسلمان بازگرداند.

وی گفت: نقش علمی کشورهای جهان اسلام در قرن‌های هشتم تا پانزدهم میلادی بسیار کلیدی بود. از طرفی دانشمندان مسلمان قومیت‌های متفاوتی از جمله ترکی، ایرانی، عربی داشتند و تمدن و فرهنگ اسلامی مانند ظرفی، تمامی این تفاوت‌ها را در خود جمع کرده و به نیکی در هم آمیخته و زیباترین تناسب‌ها را خلق کرده بود.

راشد با اشاره به زمان آغاز پس رفت جهان اسلام در علم گفت: رشد علوم در اوایل قرن ۱۷ از اروپا نشأت گرفت و اروپائیان پیشگام عرصه تکنولوژی شدند و تنها راه برون‌رفت از این بحران این است که دانشگا‌ههای متخصص و در سطح کیفی و علمی بالا تاسیس کنیم.

وی همچنین به تاثیر همکاری و تعامل علمای جهان اسلام بر توسعه و نشر علم در این کشورها اشاره و گفت: زمانی که جهان اسلام یکپارچه بود دانشمندان مسلمان نیز همکاری و همراهی زیادی با هم داشتند و ارتباط عمیقی میان آنها بود. مثلا میان دانشمندان جهان پهناور اسلام مکاتبات علمی صورت می‌گرفت.

استاد تاریخ علم در دانشگاه دنی دریدو فرانسه ادامه داد: حال نیاز است تا این همکاری دوباره از سر گرفته شود و سر و شکل تازه ای به خود بگیرد. به نظر می رسد جایزه مصطفی(ص) به عنوان نشان عالی علم و فناوری در جهان اسلام بستر مناسبی برای تعامل دانشمندان جهان اسلام فراهم کرده و به بازیابی موقعیت طلایی علمی گذشته آن ها کمک می کند.

وی استاد تاریخ علم در دانشگاه دنی دریدو فرانسه در پاسخ به این که چگونه می‌توان نقش برجسته‌ علمی مسلمانان در دوران گذشته را احیا کرد، ادامه داد: تاسیس مؤسسات علمی در جهان اسلام از اساسی‌ترین راه‌هاست.

اضافه شدن دو رشته دیگر به بخش عمومی جایزه مصطفی (ص)

امروز صبح شنبه ۵ دی ماه نشست شورای سیاستگذاری جایزه با حضور اعضاء برگزار شد و درباره اعطای دومین دوره جایزه و مصوبات بعدی آن تصمیم گیری شد. بر اساس مصوبه نشست امروز مقرر شد دو رشته دیگر «اقتصاد و بانکداری اسلامی» و «علوم شناختی» به بخش عمومی جایزه اضافه شود.

دوره بعدی جایزه دو سال آینده برگزار خواهد شد.

ساخته شدن نشان خادم المصطفی در کشورهای اسلامی

نشان خادم المصطفی نیز که قرار است به خیرینی که از این جایزه حمایت مالی انجام دهند، اعطا شود در ایران به ثبت رسیده است. مقرر شده که این نشان در سایر کشورهای اسلامی هم به ثبت برسد. همچنین مقرر شد خیرینی که می توانند از این جایزه حمایت کنند الزاماً نباید مسلمان باشند.

صبح امروز بیستمین اجلاس سالانه آکادمی علوم جهان اسلام نیز با حضور ۴۰ دانشمند از ۲۸ کشور اسلامی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه در تهران برگزار شد.

برگزیدگان این دوره جایزه مصطفی (ص) در روزهایی آینده در دانشگاههای مهم کشور از جمله تهران و تربیت مدرس نشست هایی با عنوان «راهکار توسعه فناوری در علوم» خواهند داشت.

پیش از این مهدی صفاری‌نیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) از راه‌اندازی مجتمع تجاری – درمانی در تهران که وقف جایزه است در آینده نزدیک خبر داد.

برگزاری مسابقه «نور ابن هیثم» برای دانش‌آموزان

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه برگزاری مسابقه «نور ابن هیثم» یکی از برنامه‌های جانبی جایزه مصطفی(ص) به شمار می‌رود، گفت: تاکنون در این مسابقه بیش از ۹ هزار دانش‌آموز شرکت کرده‌اند و هزار اثر توسط دبیرخانه این مسابقه دریافت شده است.

۲۷۰ نفر تامین‌کننده اصلی جایزه علم و فناوری مصطفی (ص)

صفاری‌نیا با بیان اینکه تامین‌کنندگان اصلی این جایزه علم و فناوری، مردم هستند، اظهار داشت: صندوقی از سال ۱۳۹۳ برای جایزه مصطفی (ص) تشکیل شد تا در توسعه علوم و فناوری جهان اسلام با شعار «علم و فناوری در خدمت و رفاه کشورها» گامی برداشته شود.

وی تصریح کرد: هزینه اولین دوره جایزه، توسط مردم و خیرین تامین شده که حدود ۲۷۰ نفر از تامین‌کنندگان مالی اولین دوره جایزه بودند.

صفاری‌نیا با بیان اینکه توسعه وقفی در قالب جایزه نیز در حال پیگیری است، گفت: همچنین نذر علمی هم با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب جایزه برگزار شده است.

به گفته وی، همچنین قرار است پروژه دومی را با همکاری استانداری تهران و سازمان زمین و مسکن آغاز کنیم که این موضوع در حال پیگیری است. ضمن اینکه نشان «خادم‌المصطفی» اکنون در بیش از ۹۰ کشور جهان اسلام در حال ساخت است که قرار است به خیرین این جایزه اعطا شود.

برگزاری اجلاس با شعار «علم، فناوری و نوآوری: ایجاد آینده مشترک بشریت»

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی نیز با اشاره با ورود جمعی از دانشمندان مسلمان از كشورهای مختلف اسلامی یادآور شد: تهران میزبان دانشمندان و فرهیختگان جهان اسلام برای تعاملات سازنده علمی و فناوری است.

کرمی افزود: این اجلاس با شعار «علم، فناوری و نوآوری: ایجاد آینده مشترک بشریت» برگزار می شود و میهمانان خارجی و داخلی در آن حضور دارند. 

وی با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص)، دو پروژه مهم را دنبال می کند، ادامه داد: پروژه اول با مشارکت بانک توسعه اسلامی احداث ساختمان وقفی است. دومین پروژه نیز با مشارکت خیرین اختصاص زمینی وقفی در تهران به صندوق موقوفات جایزه مصطفی(ص) است.


منبع: مهر

نام:
ایمیل:
* نظر: