کد خبر: ۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مطرح کرد:
مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت:یکی از مشکلات اقتصاد در حوزه مالیاتی، معافیت‌های گسترده مالیاتی است، برای مثال، ۶۰ درصد از پایه مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از نسیم؛ مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش قیمت نفت، وضعیت مالیات‌ها در بودجه 94 چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: درآمدهای مالیاتی از چند طریق ممکن است افزایش یابد. یکی از طریق تغییر نرخ ارز و یکی از طریق پایه‌های مالیاتی است. یعنی اگر تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، خودبه‌خود درآمدهای مالیاتی هم افزایش می‌یابد.

محمد کردبچه افزود: از طریق افزایش بهره‌وری نظام مالیاتی هم می‌توان درآمدهای بهتری داشت.

وی تصریح کرد: ما برای سال آینده بحث تغییر نرخ مالیات‌ها را به آن شکل نداریم، فقط بحث نرخ مالیات بر ارزش افزوده است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه سالی یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور عنوان کرد: یکی از منابع خیلی مهم ما در سال‌های اخیر، مالیات بر ارزش افزوده بوده که رشد خوبی داشته است.

کردبچه ادامه داد: در حال حاضر که طرح جامع مالیاتی تصویب شده، عملکرد امسال خیلی بهتر از پارسال بوده است. یعنی بهره‌وری نظام مالیاتی افزایش پیدا کرده و بدون این‌که نرخ مالیات تغییر پیدا کرده باشد، عملکرد امسال بالاتر از پارسال بود.

وی متذکر شد: اگر همین روند ادامه پیدا کند، یک بخشی از کمبودها از طریق درآمدهای مالیاتی جبران می‌شود.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهو با بیان این‌که یکی از مشکلات گسترده ما در این حوزه، معافیت‌های گسترده مالیاتی است به نسیم گفت: برای مثال، 60 درصد از پایه مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

کردبچه تاکید کرد: ما باید به سمتی برویم که یک مقدار معافیت‌ها را کم کنیم و یک مقدار هم به سمت مالیات به نرخ صفر برویم. یعنی بگوییم آنهایی که از پرداخت مالیات معاف هستند، مالیاتشان را بدهند و بعد دوباره این پول به آنها برگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد: درست است که ما منبع جدیدی به دست نمی‌آوریم، ولی حداقل ظرفیت مالیاتی ما مشخص می‌شود.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تصریح کرد: این چیزی که ما الان می‌گیریم، ظرفیت واقعی مالیاتی کشور نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: افزایش ، درآمد ، مالیاتی
نام:
ایمیل:
* نظر: