کد خبر: ۲۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۶، ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
به گزارش پایگاه خبری اوشین ساید پست، در حالی که تولید نفت سبک آمریکا عامل اصلی افزایش تولید کشورهای غیرعضو اوپک شروع به کاهش کرده، آژانس بین المللی انرژی همچون گزارش سابق خود، پیش بینی کرد که تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال 2016، 600 هزار بشکه کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، رسیدن تولید نفت عراق به رقم بی سابقه و عرضه بالاتر نفت کویت موجب شده تا تولید نفت اوپک در ماه نوامبر به 31.73 میلیون بشکه در روز برسد. به قول وزیر نفت ایران، به رغم مازاد عرضه در بازار، اعضای اوپک هر چقدر که می خواهند تولید می کنند.
قیمت جهانی نفت در روز جمعه رکورد جدیدی را به عنوان پایین ترین رقم 7 سال گذشته به ثبت رساند که ظاهرا ناشی از نگرانی ها از مازاد عرضه است. روز جمعه پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2016 به میزان یک سوم کاهش خواهد یافت، به زیر 36 دلار رسید.
در گذشته اوپک با کاهش تولید خود سعی می کرد مانع از افت قیمت ها شود. اما  به گفته میشائیل هیوسون، «اوپک نشان داده است که ببری پوشالی است که برای جلوگیری از رشد عرضه هیچ کاری انجام نخواهد داد.»
تقویت ارزش دلار، کاهش تقاضا، بالا رفتن عرضه و افزایش نرخ بهره  موجب شده تا سرمایه گذاران نگران افت بیشتر قیمت ها باشند.
اوپک پیش بینی کرده که تولید کشورهای خارج از این سازمان در سال 2016 به میزان 380 هزار بشکه در روز کاهش یابد و به طور متوسط 57.14 میلیون بشکه شود. گلدمن ساکس و دیگر موسسات نیز گفته اند که قیمت نفت ممکن است با به اتمام رسیدن ظرفیت ذخیره نفت به 20 دلار برسد.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر هر گونه سقف مشخص تولید را برداشت و بدین ترتیب اعضای این سازمان می توانند به هر میزان که بخواهند تولید انجام دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر: