کد خبر: ۲۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
با حضور جهانگیری؛
81 کشاورز نمونه در ۷۶ زيربخش کشاورزی امروز دوشنبه ۱۴ دی در مراسمی با حضور معاون اول رئيس جمهور معرفی می‌شوند.
امسال ۸۳۱ کشاورز در انتخاب نمونه‌هاي ملي کشاورزي شرکت کردند كه ۸۱ نفر در رشته‌هاي زراعت، باغباني، دام و طيور، آب و خاک، آبخيزداري، امور اراضي، بازرگاني و ترويج به عنوان کشاورز نمونه ملي انتخاب شده‌اند.
 
در رشته زراعت ۱۵ نمونه ملي، باغباني ۱۴ نمونه ملي، دام و طيور ۱۱ نمونه ملي، شيلات ۵ نمونه ملي، آب و خاک ۱۰ نمونه ملي و بقيه نيز در رشته هاي آبخيزداري، امور اراضي، بازرگاني و ترويج نمونه ملي شناخته شدند.
 
امسال براي نخستين بار نمونه ملي در بخش کشاورزي حفاظتي و نمونه ملي در بخش بازرگاني انتخاب و معرفي می‌شوند.
 
توليد محصول سالم، افزايش بهره وري آب و خاک، استفاده از روش‌هاي مديريت تغذيه، حفاظت از خاک، اجراي روش‌هاي نوين آبياري و استفاده از بذر و نهال اصلاح شده توليد داخل از مهم ترين شاخص هاي انتخاب کشاورز نمونه ملي است.
 
امسال بطور ميانگين در بخش زراعت کشاورزان نمونه بيش از ۳.۵ برابر ميانگين کشور توليد داشتند و در بخش باغباني نيز ۸.۵ برابر ميانگين کشور ميوه توليد کرده‌اند.
 
بهره وري منابع آب و خاک در انتخاب کشاورز نمونه ملي در دوره سی‌ام برگزاري اين مراسم مهمترين شاخص انتخاب بوده است.
 
امسال گندم‌کار نمونه ملي از شهرستان بوکان انتخاب شده است که ۵۰ هکتار مزرعه دارد و با استفاده از روش آبياري تحت فشار و بذر اصلاح شده توليد داخل با نام «زرين» به ازاي مصرف هر متر مکعب آب حدود ۶ کيلوگرم محصول توليد کرده و ميانگين عملکرد ۱۳ تن در هر هکتار بوده است.
 
ميانگين عملکرد توليد گندم آبي در کشور در هر هکتار ۳۷۰۰  كيلوگرم است در حالي‌که اين کشاورز نمونه رکورد توليد ۱۳ تن را به نام خود ثبت کرده است.
 
در بخش باغباني نيز باغ‌دار نمونه ملي موفق شده است با آبياري قطره‌اي، افزايش بهره وري آب و مديريت تغذيه درهر هکتار ۱۶۷ تن سيب درختي استاندارد و سالم توليد کند.

منبع: مهر

نام:
ایمیل:
* نظر: