کد خبر: ۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران:
عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی تهران گفت: کشوری که سالانه تا 150 میلیارد دلار گردش تجاری دارد باید بازرگانان بین المللی داشته باشد اما در ایران اندک است.
به گزارش روزنامه تجارت، اين در حالي بود كه اواسط هفته گذشته رییس سازمان توسعه تجارت ایران، میزان صادرات کالا در شش ماه اول امسال از گمرکات کشور را، 23 میلیارد و 700 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 22 درصد رشد داشته است. ولیا... افخمی راد' افزود: وزن کالاهای صادراتی 48 میلیون تن بوده که از این نظر 10 درصد رشد را نشان می دهد. به گفته وی، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 444 دلار بوده که این رقم به دلیل افزایش کیفیت و نوع کالاهای صادراتی نسبت به پارسال 13 درصد افزایش داشته است. همچنين افخمی، میزان واردات کالا را در این مدت از سال 19.6 میلیون تن به ارزش 26 میلیارد دلار ذکر کرد که 29.5 درصد از نظر ارزش و 46 درصد از نظر وزنی رشد داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی نیز یک هزار و 328 دلار بوده که با 11.4 درصد کاهش، در مقایسه با کالاهای صادراتی اختلاف بسیاری دیده می شود.

به گزارش تجارت؛ سیدحمید حسینی  با بیان اینکه در حوزه های هنری، علمی، پزشکی و ورزشی افراد شناخته شده در سطح جهانی داریم ، افزود: به اندازه انگشتان دست بازرگان شناخته شده بین المللی نداریم و اگر از صادرات سنتی چشم پوشی کنیم در بقیه اقلام، بازرگان شناخته شده بین المللی نداریم. وی گفت: ما بازرگان بین المللی خوبی نیستیم و سقف ما بزرگان منطقه ای خوب است و کمتر افرادی داریم که بتوانند در عرصه بین المللی در حوزه تجارت رقابت کنند. حسینی با بیان اینکه بیش از 60 درصد صادرات چین، مالزی و ترکیه را شرکت های چندملیتی در اختیار دارند ، افزود : در ایران شرکت های چند ملیتی حضور ندارند و شرکت های ایرانی کالاها را صادر می کنند اما ضعف ما این است که صادرات ما با واسطه شرکت های خارجی صورت می گیرد بطور نمونه شرکت های چینی که برای فروش کالا به ایران آمدند به صادرکننده کالای ایرانی تبدیل شدند و بازرگانان افغانی، عراقی و ترک نیز با حضور بازار ایران، کالای ایرانی را صادر می کنند در حالیکه ما به عنوان بازرگان کمتر توانستیم در بازارهای هدف حضور یابیم و بازاریابی و کالای خود را معرفی کنیم. عضو اتاق بازرگانی ایران در این باره که چرا نمی توانیم دربازارهای منطقه ای حضور فعال داشته باشیم ، افزود: در تجارت بین الملل اصل این است که باید اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم و بتوانیم پیگیری کنیم که ما در برخی موارد اطلاعات خوبی نداریم و بازرگانان ما بین المللی نیستند و با سیستم های بازاریابی آشنایی ندارند، همچنین از موضوع های مهم پرداخت ها است که محدودیت ایجاد کرده است یعنی اگر به چین کالا بفروشیم دریافت پول مشکل است. حسینی گفت: جذاب بودن بازار داخلی و بسنده کردن به این بازار و ریسک موجود در بازار بین الملل موجب شده است بازرگانان ایرانی، انگیزه ای برای حضور در بازارهای بین المللی نداشته باشند که نقطه ضعف است. وی افزود: کشوری مانند ایران که در افق 1404 باید به صادرات 200 میلیارد دلاری برسد با نداشتن بازرگانان شناخته بین المللی و آموزش دیده در درازمدت به مشکل برخواهد خورد. رئیس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در صنایع پتروشیمی، فرآورده های نفتی و معدنی، عمده کالاهای ما صادراتی است ، گفت: فقط از مزیت های نسبی کشور استفاده نکنیم بلکه باید بتوانیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم. حسینی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات هیچ مزیت نسبی نداریم زیرا آرد، روغن و شکر وارداتی است اما تبریز قطب کشور در صنعت شیرینی و شکلات شده و صادرات زیادی از این محل داریم بنابراین در بقیه صنایع هم که مزیت نسبی نداریم می توانیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم. وی درباره اینکه چرا در این سال ها اتاق بازرگانی نتوانست بازرگانان بین المللی پرورش دهد ، گفت: اتاق بازرگانی تلاش کرده است با دوره های آموزشی مانند mba نسل جوان بازرگان را پرورش دهد اما قطعا اتاق بازرگانی هم در این عرصه موفق نبوده است،اگر بازرگان بین المللی نداریم از آنجا که همه بازرگانان عضو اتاق بازرگانی هستند بخشی از این ضعف قطعا به کارکرد اتاق بازرگانی مربوط می شود. حسینی با اشاره به اینکه محدودیت های سیاسی ایجاد شده برای کشور در مجامع بین المللی در فعالیت اقتصادی ما تاثیر داشته است ، گفت: این محدودیت ها راه ما را برای حضور در بازارهای بین المللی و حضور خارجی ها در بازار ما محدود کرده است ، بنابراین محدودیت ها ، دایره فعالیت افراد را در محیط های بین المللی کاهش می دهد. رئیس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی ایران گفت: به تعداد انگشتان دست بازرگانی که بیش از یک زبان بداند ، نداریم و با کمبود رایزن اقتصادی مواجه هستیم به طور نمونه در عراق که ما یک رایزن بازرگانی داریم ترکیه 14 رایزن بازرگانی دارد. حسینی بابیان اینکه در انتخاب رایزنان بازرگانی کشورها شایسته سالاری و تجربه افراد در بخش خصوصی مدنظر قرار می گیرد ، افزود: بعضی از کارهای ما نمایش است و وقتی می بینیم دیگران رایزن بازرگانی می گمارند ما هم رایزن بازرگانی می فرستیم که باید برای نتیجه بخش بودن اقدامات، در انتخاب رایزن بازرگانی نیز تجدید نظر شود. وی با انتقاد از تداوم نداشتن حضور بازرگانان ایرانی در بازارهای بین المللی گفت: در ابتدای کار سریع به بازارها وارد می شویم اما در طولانی مدت در بازارها حضور پایدار نداریم که بعضا نبود بسترها و حمایت های دولتی، انگیزه های تداوم در بازارهای بین المللی را کاهش می دهد. حسینی درباره شرایط جدید بازارهای روسیه و اقدام اتاق بازرگانی برای استفاده از این بازار گفت: توافقنامه ای که اخیرا میان دو دولت ایران و روسیه امضا شد. باید میان اتاق های بازرگانی در کشور امضا می شد و بازار روسیه فرصتی برای ماست که اگر بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم می توانیم به حضورمان در بازار روسیه تداوم بخشیم، زیرا در گذشته به علت حضور غربی ها در بازار روسیه ، فرصت حضور در این بازار را نداشتیم. حسینی افزود: دولت باید زیرساخت های حضور در بازار روسیه را فراهم و موضوع پرداخت ها با را روسیه حل کند و همچنین اتاق های بازرگانی نیز تلاش کنند. وی گفت: پیشنهاد قبلی ما تهاتر با روسیه بود که اعتقاد داریم باید فعال شود و اگر دولت موضوع پرداخت ها را به شکل تهاتر، ریال - روبل و قرارداد دو جانبه حل کند و در زیرساخت هایی مانند حمل و نقل بهبود حاصل شود می توان از این فرصت استفاده کرد و در بازار روسیه حضور مداوم داشت. حسینی افزود: در شرایط امروزی با استخدام بازاریاب نمی توان در بازارهای بین المللی حضور یافت بلکه مدیران باید خود با زبان بین المللی و ارتباطات آشنا باشند و کالای خود را معرفی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار