کد خبر: ۲۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
برای شرکت دراجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی
« آلان حکیم » وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان ظهر یکشنبه و در راس هیاتی 32 نفری از دو بخش دولتی و خصوصی این کشور با هدف دیدار وگفت وگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و شرکت در هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران ولبنان عازم تهران شد.
 « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان ، وزیر اقتصاد و بازرگانی این کشور را بدرقه کرد.
دو طرف در دیداری کوتاه در سالن تشریفات فرودگاه بین المللی بیروت در باره راه های گسترش و تقویت همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور در دوره رفع تحریم های اقتصادی ایران و با توجه به برگزاری اجلاس کمیسیون همکاری های اقتصادی مشترک تبادل نظر و ابراز امیدواری کردند که تهران و بیروت مرحله جدیدی از همکاری ها و روابط را در این زمینه ها تجربه کنند.
وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان که عضو حزب الکتائب از احزاب گروه 14 مارس است، در آستانه سفر به ایران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت که برای افزایش مبادلات بازرگانی و توسعه همکاری های اقتصادی و کشاورزی بین دو بخش دولتی و خصوصی در تهران گفت وگو خواهیم کرد.
وی با توصیه به کشورهای عربی برای استفاده از فرصت بازگشت « اقتصاد بزرگ ایران »به میدان منطقه وجهان برای تقویت اقتصاد خود، تاکید کرد که « افتخار دارم در دوران وزارتم با بزرگترین هیات اقتصادی و بازرگانی لبنان به ایران سفر می کنم تا سنگ بنای همکاری ها و روابط جدید در این زمینه ها را بگذاریم و مسیر را هموار کنیم.
یک هیات بزرگ اقتصادی و بازرگانی متشکل از نمایندگان بیشتر وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی و نمایندگان بخش خصوصی لبنان در حوزه های اقتصادی و بازرگانی ، آلان حکیم را در سفر به ایران همراهی می کند.
وزیر مسکن وشهرسازی ایران و وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان ریاست طرف های ایران و لبنانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور را برعهده دارند که آخرین دوره آن 22 اسفندماه 1387 در بیروت برگزار شده است.
سفر هیات بزرگ اقتصادی و بازرگانی لبنان به تهران و برگزاری نشست های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بعداز اجرای توافق هسته ای و رفع تحریم های ایران ، رنگ و بوی خاصی دارد و حتی فشارهای آل سعود بر همپیمانان خود در لبنان هم نتوانسته است در عزم و اراده این وزیر عضو گروه 14 مارس برای رفتن به ایران خللی ایجاد کند.
این نخستین سفر یک مقام ارشد لبنانی به جمهوری اسلامی ایران بعداز رفع تحریم هاست و ناظران احتمال فعال و اجرائی شدن توافق ها و یاداشت تفاهم های گذشته بین تهران و بیروت و گشوده شدن افقی جدید در همکاری های اقتصادی و بازرگانی بین دو طرف را دور از انتظار ندانسته اند.
وزیر اقتصاد لبنان گفت که هدف از این سفر احیای روابط لبنان با ایران و نهادن سنگ بنای همکاری های تجاری و اقتصادی جدید بین دو کشور است. افزایش مبادلات تجاری بین ایران و لبنان که در زمان حاضر از یکصد میلیون دلار در سال فراتر نمی رود و انعقاد قراردادهائی برای صادرات و واردات کالاها بین دو کشور در دستور کار سفر آلان حکیم به تهران قرار گرفته است.
ایجاد مناطق آزاد تجاری و تبادل تجربیات در حوزه های مالی و بانکی، و نیز گفت وگو درباره راه های تشویق سرمایه گذاری های متقابل هم در دستور کار این سفر قرار دارد. 
آلان حکیم با وجود این که دو قرار قبلی اش برای سفر به ایران به خاطر مشکلات غیرارادی لغو شده بود، اکنون اشتیاق خود را برای تحقق این سفر پنهان نمی کند و ضمن تاکید بر پاسخ مثبت خود به این دعوت و استقبال از آن، امیدهای بسیاری به نتایج سفرش دارد. 
وی ابراز امیدواری کرد که در این سفر کارگروهی برای ایجاد مرحله نوینی از روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور تشکیل شود.
وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان به محبت های دولت و ملت ایران و کمک های ایران به لبنان قبل و بعد تحریم ها استناد کرد و لبنان را از لحاظ « فکری و اقتصادی» متمایل به ایران خواند. 
آلان حکیم ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و لبنان به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شود. 
وی با بیان این که ، این سفر، برای اکتشاف و اطلاع یافتن نیست، ما در این سفر به دنبال ایجاد راه هایی برای گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور هستیم، گفت که بعداز ما بازرگانان لبنانی به ایران می روند و کار را ادامه می دهند. 
حکیم خاطرنشان کرد:ما به عنوان وزارت اقتصاد و بازرگانی، حداقل شروع روابط جدید را بین دو کشور کلید می زنیم و من از این مسئله بسیار خرسندم و امیدهای بسیاری به نتایج این سفر دارم. 
وی گفت که خانم « عالیا عباس » مدیرکل وزارت اقتصاد و همه مشاوران وزارت خانه و تعدادی از بازرگانان و متخصصان امور فنی با ما خواهند بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: