کد خبر: ۲۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز ذخیره سازی سیب و پرتقال شب عید خبر داد و نبود کانتینرهای سردخانه دار دومداره را بزرگ ترین مانع بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه دانست.
«حسین صفایی» یکشنبه در نشست خبری در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تاکید کرد بازار کشور روسیه برای صادرات میوه و سبزی بسیار مناسب است اما نبود کانتینرهای سردخانه دار دومداره، بزرگ ترین مانع بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی ایران است.
به گفته وی، بازرگانان به همین دلیل ناگزیرند محصول ها را پس از انتقال به سردخانه های آذربایجان، به کشور روسیه صادر کنند که سبب افزایش هزینه و تضعیف ایران در عرصه رقابت می شود.
صفایی افزود: در سال آتی با شناسایی انبارهای راکد و سرمایه گذاری، آنها را به سردخانه های تخصصی تبدیل می کنیم.

** آغاز ذخیره سازی سیب و پرتقال برای شب عید
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد امسال به دلیل برداشت میزان مناسبی سیب و پرتقال، دغدغه چندانی برای تنظیم بازار شب عید وجود نخواهد داشت.
وی افزود: با این همه، دولت به سازمان مرکزی تعاون و روستایی ماموریت داده است برای تعادل بازار، سیب و پرتقال را ذخیره سازی کند؛ بنابراین پیش از موعد همیشگی که اسفندماه هر سال بود، از هم اکنون انتقال این محصول ها به سردخانه ها و انبارهای همه استان ها آغاز شده است.
صفایی اصلاح نظام بازار و کاهش ضایعات و حاشیه ها را نیازمند رفع خلاءهای زیرساختی و لجستیک تخصصی کشاورزی دانست.
به گفته وی، لجستیک کشاورزی به جمع آوری محصول با ابزارهای لازم، انبارسازی در مبادی تولید و سردخانه، امکانات بسته بندی و انتقال تخصصی به بازارهای مصرف و توانایی نگهداری محصول گویند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد شکلگیری و تقویت لجستیک تخصصی کشاوزی به سبب نیاز به سرمایه گذاری های کلان، کار شبکه های تعاونی نیست بنابراین در برنامه ششم توسعه برای گسترش سردخانه های تخصصی کشاورزی در کشور از منابع معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، صندوق توسعه ملی و حتی بودجه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران استفاده می شود.

** کارخانه های شکر بر پایه متوسط عملکرد سه ساله سهم واردات دریافت کردند
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره واگذاری واردات شکر به کارخانه های خریدار چغندر برای جبران 30 درصد نیاز داخلی، گفت: کارخانه های شکر بر پایه متوسط عملکرد سه ساله خود سهم واردات را دریافت کرده اند.
صفایی افزود: در دانه های روغنی و پنبه نیز موضع وزارتخانه حرکت به این سو و اعمال قانون خرید تضمینی محصول است.

** اجرای طرح های گلخانه ای به روش بی.او.تی
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری به داخل را از بایسته های بخش کشاورزی در دوران پساتحریم دانست و گفت: در شبکه تعاونی های روستایی کشور برای سرمایه گذاری های خارجی، بسته هایی مانند ایجاد شهرک های گلخانه ای تدارک دیده شده است.
به گفته وی، این طرح های گلخانه ای به روش ساخت، بهره برداری و واگذاری (بی.او.تی) اجرا می شود.
روش ساخت، بهره برداری و واگذاری (بی.او.تی)، به قراردادهایی گفته می شود که در آن شرکت یا شرکت ها در قبال برخی امتیازها، به اجرای پروژه های سنگین مالی اقدام می کنند.
این شرکت ها در مدت محدودی از پروژه اجرا شده، سود می برند و سپس ساختمان های نوساخته پروژه را به گونه ای که امکان فعالیت کامل داشته باشد، به طور بلاعوض به طرف دیگر که به طور معمول دولت ها یا شرکت های وابسته به دولتند، انتقال می دهند.
صفایی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با تمرکز به دنبال این است که از شرایط پسا برجام برای انتقال سرمایه، تکنولوژی فنی، ماشین آلات مناسب و واردات کودهای شیمیایی و بذرهای مناسب اقلیمی کشور استفاده کند.
وی از برگزاری همایش تشکل های کشاورزی با محور بررسی زمینه های سرمایه گذاری پس از برجام در آینده نزدیک خبر داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: