کد خبر: ۲۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
وزیر ارتباطات خبرداد
در آستانه دهه فجر و با حضور وزیر ارتباطات پروژه‌های حوزه اطلاعات و فناوری ارتباطات با نام «فجر» با سرمایه‌گذاری معادل 100 هزار میلیارد ریال افتتاح شد که شامل افزایش پهنای باند اینترنت و تاسیس بیش از 2500 سایت نسل چهارم تلفن همراه است.
به گزارش تجارت آنلاین،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز پروژه‌هایی مانند افزایش 4 برابری پهنای باند و توسعه فناوری‌های ارتباطات را افتتاح کرد.
محمود واعظی پروژه «فجر» را ترکیبی از پروژه‌های «تلاش» و «تجمیع» خواند و گفت: این پروژه در زمان بسیار کوتاه انجام شد و به این خاطر باید نه تنها از مدیران بلکه همه کسانی که در انجام این پروژه همراه بودند، تشکر کرد.
وی افزود: این پروژه مانند امتحانی برای دست‌اندرکاران بود و ثابت کرد که توانایی انجام وجود دارد و باید آن‌را شروعی برای کارهای بزرگتر دانست.
واعظی ادامه داد: قول می‌دهیم که سال آینده هرآنچه را که داریم 2 برابر کنیم، چرا که نمی‌توان جلوی حرکت چرخ توسعه را گرفت و از پیشرفت عقب ماند.
توسعه کشور بدون ICT ممکن نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نگاه دولت‌های پیشین به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا پیش از این نگاه به این حوزه فانتزی بوده ولی دولت کنونی ضرورت پیشرفت این حوزه را درک کرده است و می‌داند توسعه کشور، بدون ICT ممکن نیست.
وی همچنین نسبت به ضرورت عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: بهتر است هرچه زودتر پروژه‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات را عملیاتی کنیم و مشکلات آن را در طول زمان حل کنیم.
واعظی همچنین نسبت به ضرورت دوام و استمرار توسعه تاکید کرد: با وجود اینکه دستاورد‌های این پروژه برای ما بسیار زیاد است اما باید توسعه مان تا سال آینده بسیار بیش‌تر شود چرا که سلیقه کاربران از متون مکتوب به تصویر و ویدئو تغییر کرده است.
وی با اشاره به اینکه اپراتورهای مجازی نه تنها ضرری به اپراتورها نخواهد زد، بلکه باعث سودآوری بیشتر آنها خواهد شد، گفت: پروانه‌های زیادی مانند پروانه‌های FCP و پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه صادر شده است که باید زیر ساخت لازم برای سرویس دهی به این شرکت‌ها بیشتر شود و پهنای باند برای ارائه خدمات به این پروانه‌ها فراهم شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ابراز امیدواری از اینکه رونمایی بعدی در هفته دولت انجام خواهد گرفت، گفت: یک سال و نیم از عمر ما باقی است و در این مدت قصد داریم از شرایط بین‌المللی جدیدی که دولت برای ما ایجاد کرده‌ استفاده کنیم.
واعظی ادامه داد: شرکت‌های خارجی برای همکاری با ما ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند و برنامه ما برای استفاده از این فرصت، انتقال تکنولوژی و بومی کردن دانش است.
وی به اهمیت ایده و فکر در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما باید روی ایجاد محتوا و تولید شغل تمرکز کرده و فضا را برای استفاده جوانان از ایده‌هایشان فراهم کنیم.
باید شرایط راه‌اندازی کسب‌وکار فراهم شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: باید کاری کنیم که راه تعامل با بیرون و انتقال با شرکت‌های خارجی آسان شود تا جوانان بتوانند از طریق تولید محتوایی مانند اپلیکیشن برای خود کسب و کاری را فراهم کنند.
واعظی در پایان گفت: با دیدن این نمودارها فکر نکنیم کارمان تمام شده است، بلکه این فقط امتحانی بود تا بدانیم برای انجام کارهای بزرگ‌تر آماده هستیم.
گفتنی است، این پروژه‌ها شامل توسعه 6000 کیلومتر شبکه فیبر نوری، تامین اینترنت برای 18 هزار روستا و آبادی، افزایش قابلیت پایش فضای فرکانسی از 5/26 گیگاهرتز به 110 گیگاهرتز، راه اندازی 1000 دستگاه ATM پست بانک در کشور، مرکز یک پارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های ماهواره‌ای و افزایش بیش از 4 برابر پهنای باند اینترنت بین‌الملل از 72 گیگابیت بر ثانیه به 276 گیگابیت بر ثانیه است.
همچنین در این افتتاحیه، پروژه تلاش 2 که افزایش پهنای باند داخل کشور در حوزه انتقال از 2100 گیگابیت بر ثانیه به 2900 گیگابیت بر ثانیه و پروژه فجر که شامل افزایش 5 برابر ظرفیت دسترسی شبکه دیتای کشور، افتتاح بیش از 8000 سایت نسل سوم و 2500 سایت نسل چهارم توسط اپراتورهای تلفن همراه است.
این سایت‌ها شامل 2807 سایت 3G و 42 سایت 4G برای همراه اول، 5500 سایت 3G و 2500 سایت 4G برای ایرانسل و 110 سایت 3G برای رایتل در سراسر کشور می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: