کد خبر: ۲۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
یک مقام مسئول اعلام کرد:
رئیس اداره فنی مرتع و بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران گفت: در برنامه پنجم توسعه سالانه ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان تهران تحت عملیات بهبود و اصلاح قرار گرفته است.
به گزارش مهر، پیمان شفیعی ثابت با بیان اینکه طی برنامه پنجم توسعه سالانه به طور متوسط ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی استان تهران مورد عملیات حفاظتی، اصلاحی و احیایی قرار گرفته است، اظهار داشت: این عملیات شامل حفاظت و قرق مراتع، ساماندهی چرای دام، پخش آب و غیره بوده است.

وی افزود: استان تهران دارای اراضی مرتعی با مساحتی بالغ بر ۹۱۹ هزار هکتار است که این اراضی از لحاظ اکولوژیکی و اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

رئیس اداره فنی مرتع و بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران با اشاره به اینکه سیاست‌های اجرایی بخش مرتع استان تهران برای برنامه ششم توسعه تدوین شده است، اظهارداشت: حفاظت و بهبود وضعیت منابع پایه تولیدی، افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی، بهبود شرایط زیست محیطی و افزایش پتانسیل‌های تولیدی بویژه تولید علوفه مستمر، جلوگیری از پر شدن سدها و بروز سیلاب‌ها، نفوذ پذیری و افزایش منابع آبهای زیرزمینی، رونق دادن به شغل دامداری و افزایش تولیدات دامی، از مهم‌ترین اهداف پیش بینی شده این اداره کل در سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله است.

شفیعی با تاکید بر اینکه نقش مردم و مشارکت بهره برداران در عرصه‌های مرتعی ضامن موفقیت اجرای پروژه‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: اقداماتی همچون مدیریت چرا و کنترل پروانه‌های مرتع‌داری، تغییر شیوه دامداری سنتی متکی به مراتع، کاهش جمعیت دام سبک مازاد، ایجاد شرایط مناسب برای مرتعداری از طریق تشکل‌ها  و ارتقای دانش بهره برداران از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی از مهمترین اقدامات مدیریتی و هدایتی هستند که تاکنون در بخش مرتع انجام شده است.

رئیس اداره فنی مرتع و بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: تجدیدنظر در ظرفیت بهره‌برداری مراتع حوزه سدهای لار، لتیان و ماملو در راستای بهبود کیفیت آب شرب تهران به عنوان یکی از اقدامات مهم در دستور کار سال آینده این اداره کل قرار گرفته که در قالب برنامه ششم تدوین شده و پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبار و اجرای پروژه‌های مرتبط با آن در حال انجام است.
نام:
ایمیل:
* نظر: