کد خبر: ۲۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
کارشناسان وفعالان بازار مسکن درگفتگو با «تجارت» تاکیدکردند:
بازار مسکن در حالی سومین زمستان خود را در ركود پشت سرمی گذارد که هنوز رکود در خرید وفروش در این بازار حرف اول وآخر را می زند.به نظر می رسد استمرار رکود حاکم بربازار مسکن بسیار طولانی شده باشد وتداوم این موضوع برای بسیاری از فعالان وکارشناسان حوزه مسکن در کشور بسیار غیرمنتظره است.
از طرفی نظام‌های پولی وبانکی وبه خصوص نرخ بالای سود بانکی موجب شده است تا رغبتی برای سازندگان به منظور حضور در بازار مسکن باقی نماند.
اما به منظور بررسی بیشتر راهکارهای خروج بازار مسکن از شرایط کنونی به سراغ دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور رفته ایم ونظرات وی را در این زمینه جویا شده‌ایم.فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه اجرای لیزینگ مسکن  در شرایطی که رکود حاکم بربازار مسکن روز به روز سنگین تر می شود می تواند بسیار موثر وراهگشا باشد.
وی به تجارت گفت:یکی از عوامل ایجادکننده رکود در بازار مسکن کمبودنقدینگی ومنابع مالی در دست مردم برای خرید مسکن است که با اجرای لیزینگ مسکن وفروش قسطی خانه به مردم می توان مجددا رونق را به بازار خرید وفروش مسکن به صورت تدریجی باز گرداند.
پورحاجت با بیان اینکه یکی از عواملی که موجب می شود اجرای طرح لیزینگ مسکن در کشوربا استقبال مردم همراه نباشد بالابودن نرخ سود تسهیلات بانکی در طرح لیزینگ مسکن است می افزاید: دولت وبانکها باید با کمک به مردم وکاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در طرح لیزینگ مسکن قشرهای مختلف جامعه را به خرید قسطی مسکن تشویق کنند.
دبیرکانون سراسری کانون انبوه سازان تصریح كرد:اجرای لیزینگ مسکن تنها در کوتاه مدت می تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند وبرای دائمی شدن رونق حاکم بربازار مسکن باید نرخ سود بانکی برای سپرده‌ها را کاهش داد.ازطرفی اصغر پور متین کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با رونق گرفتن بازار مسکن بیش از 140 شغل در این بازار مجددا برای فعالان حوزه مسکن ایجاد خواهد شد به تجارت گفت:درشرایط کنونی تنها واحدهای مسکونی کوچک که متراژ آنها بین 50 تا 70 مترمربع درپایتخت است بازار خرید وفروش داغی دارند وخرید وفروش در سایر واحدهای مسکونی با رکودی نسبی همراه شده است.
وی افزود: در شرایطی که رکود حاکم بربازار مسکن روز به روز عمیق تر می شود اجرای لیزینگ مسکن می تواند در کوتاه مدت برای خروج بازار مسکن از رکود تاثیرگذار باشد.
وی افزود: اینکه مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است که پیش نویس اجرای طرح لیزینگ مسکن به شورای پول واعتبار رفته است
می تواند یک گام مثبت برای اجرای این طرح باشد ودولت باید برای آغاز این طرح به کمک شورای پول واعتبار بیاید.
پورمتین خواستارکاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اعطایی از طرف دولت در اجرای طرح لیزینگ مسکن شد.
وی تصریح كرد:بسیاری ازانبوه سازان وسازندگان تا زمانی که بسیاری از واحدهای مسکونی را که تا به حال ساخته اند وفروش نرفته است را تا نفروشند مجددا اقدام به ساخت وساز در بازار مسکن نمی کنند.
پورمتین می افزاید: اجرای طرح لیزینگ مسکن می تواند به تدریج موجب فروش واحدهای مسکونی انبوه سازان وسازندگان به صورت قسطی به قشرهای مختلف مردم شود.
وی می گوید: لیزینگ مسکن در اعطای وامها به مردم اگر با نرخ سود تسهیلات پایینی همراه باشد قطعا با استقبال بیشتراقشار جامعه همراه خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی اشاره ای هم به روند نزولی قیمت مسکن در شرایط کنونی دارد ومی‌گوید:درحال حاضر قیمت مسکن به کف وپایین ترین حد خود درچندسال گذشته رسیده است.
پورمتین می گوید:بازارمسکن درشرایط رکود نیازمند کمک بانک‌ها ودولت به منظوررونق گرفتن مجدد است واجرای طرح لیزینگ مسکن می تواند در کوتاه مدت آثار مثبتی بربازار مسکن داشته باشد.
بنابراین در شرایطی که بازار مسکن رکودی بی سابقه را پشت سر می گذارد به نظر می رسد اجرای طرح لیزینگ مسکن که پیش نویس آن به شورای پول واعتبار رفته است می تواند درمانی کوتاه مدت برای خروج بازار مسکن از رکود را به همراه داشته باشد اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که راه درمان قطعی بازار مسکن که دچاررکودها ورونق‌های غیرقابل پیش بینی شده است را باید در اصلاح اساسی نظامات پولی وبانکی جستجوکرد.

*** احمدرضا صباغي
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار