کد خبر: ۲۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
معاون اتاق بازرگانی مونته نگرو در نشستی با سفیر آکرودیته جمهوری اسلامی ایران در پودگوریتسا برعلاقمندی کشورش برای همکاری با اتاق بازرگانی ایران به منظور گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
ایوان ساویلیویچ و مجید فهیم پور روز سه شنبه در این نشست همکاری های آتی اقتصادی مونته نگرو و ایران و راه های گسترش این همکاری ها را پس از لغو تحریم های بین المللی و اجرای برجام مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
ساویلیویچ در این ملاقات سفیر ایران را با اقتصاد مونته نگرو و همچنین نقش اتاق بازرگانی این کشور در گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی بخصوص فعالیت ها و همکاری های تجاری و اقتصادی شرکت های مونته نگرویی با شرکای خارجی آشنا کرد.
وی به تاسیس اتاق بازرگانی مونته نگرو از سال 1928 و گسترش ارتباط و همکاری اتحاد اروپا با ایران پس از لغو تحریم ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه عضویت در اتحادیه اروپا از اولویت های مونته نگرو است، گفت که مونته نگرو به همین دلیل از قوانین این اتحادیه پیروی می کند.
ساویلیوویچ در ادامه این دیدار به همکاری مونته نگرو در زمان یوگسلاوی سابق با ایران اشاره و با ابراز خوشحالی از لغو تحریم ها علیه ایران گفت: مونته نگرو کشور کوچکی است و توان اقتصادی کشور بزرگی مانند ایران را ندارد و اقدام های اقتصادی ایران درسطح جهانی قابل توجه است، اما مونته نگرو در حد توان خود به همکاری با ایران علاقمند است.
وی با تاکید بر اینکه امکان همکاری با ایران در زمینه های مختلف برای مونته نگرو وجود دارد، گفت که اتاق بازرگانی این کشور می تواند در گسترش همکاری بین کشور مفید و موثر باشد.
این مقام مونته نگرویی سفر مقامات مونته نگرو به همراه هیات اقتصادی به ایران و یا سفر هیات های اقتصادی از ایران به مونته نگرو را برای آشنایی طرفین با امکانات یکدیگر امری بسیار مهم دانست و آمادگی اتاق بازرگانی مونته نگرو را درخصوص سازماندهی هیات های اقتصادی دو کشور و همچنین تبادل اطلاعات اقتصادی برای همکاری دو جانبه اعلام کرد.
اتاق بازرگانی مونته نگرو عضو اتاق های بازرگانی اروپا ، حوزه دریای مدیترانه، دریای آدریاتیک و اتحادیه اتاق های بازرگانی بین المللی و همچنین بالکان است.
سفیر غیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در مونته نگرو نیز میزبان خود را در این نشست با تحولات کشورمان پس از لغو تحریم ها آشنا کرد و به سفرهای اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه و همچنین سفر مقامات کشورهای خارجی به ایران به منظور گسترش روابط دو جانبه آگاه ساخت.
مجید فهیم پور همچنین با ابراز علاقه برای همکاری با مونته نگرو در زمینه های مختلف از تجار و بازرگانان مونته نگرویی خواست که از این فرصت جهت گسترش روابط و همکاری های اقتصادی با ایران استفاده کنند.
فهیم پور در این دیدار با اشاره به فضای خوب و مشترکات فرهنگی بین ایران و مونته نگرو ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ارتقاء یابد.
وی همچنین طرح همکاری 3 جانبه بین ایران، مونته نگرو و صربستان را مطرح کرد و گفت که با توجه به امکانات بندر بار در مونته نگرو این سه کشور می توانند همکاری های بسیار گسترده ای را در زمینه های مختلف داشته باشند.
سفیر کشورمان نیز به مساله انرژی اشاره کرد و گفت که ایران و مونته نگرو می توانند در این زمینه همکاری بسیار خوبی را ارائه بدهند.
طرفین همچنین در این نشست پیرامون امکانات سفر هیات های اقتصادی دو کشور که توسط اتاق های بازرگانی مونته نگرو و ایران برگزار می شود، تاکید کرده و امضای تفاهم نامه هایی را در زمینه های مختلف از جمله فرهنگی، گردشگری و انرژی برای گسترش همکاری های دو جانبه مهم خواندند.
نام:
ایمیل:
* نظر: