کد خبر: ۲۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، اصلاح نژاد ماهیان پرورشی و تولید ماهی ها با سرعت رشد بالا و گونه های مقاوم به بیماری را از اولویت های این سازمان در برنامه ششم توسعه و سال آینده خواند.
به گزارش ایرنا محمد پورکاظمی سه شنبه در آیین افتتاحیه همایش بین المللی آبزی پروری ماهیان دریایی در تالار امام رضا علیه السلام شهرک نفت اهواز، بر استفاده از تمامی ظرفیت های ملی در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت:اخیرا جشنواره معرفی 30 گونه بیوتکنیک پرورش و بازسازی ذخایر آبزی برگزار شد که پژوهشکده جنوب کشور نقش موثری در برگزاری آن ایفا کرد.
وی برخی از گونه های آبزی را نیازمند بومی سازی و تجاری سازی دانست و افزود:اولویت برنامه ششم و سال آینده اصلاح نژاد ماهیان پرورشی و تولید ماهیان سریع رشد و گونه های مقاوم به بیماری است که اساتید دانشگاه، محققان و دانشجویان باید در این راه کمک کنند.
پورکاظمی طرح پرورش ماهی در قفس را از دیگر راهبردهای این سازمان در برنامه ششم با رویکرد اقتصاد مقاومتی خواند و افزود:هم اکنون در حال استفاده از تجربه های سایر کشورها هستیم و اگر ترویج و بومی سازی انجام نشود تولید آبزیان در وضعیت پایدار نخواهد بود.
وی اظهار کرد:این سازمان همچنین برای سال آینده در حال تدوین برنامه مشترک با کشور مجارستان است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور در بخش دیگری از سخنانش هدف از برگزاری این همایش را انتقال دانش فنی و دستاوردهای پژوهشی برای افزایش بهره وری و تولید پایدار عنوان کرد و گفت:بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) صید جهانی رو به کاهش است به طوری که به دلیل تخریب رودخانه ها و دریاچه ها در گذشته پنج برابر آبزی پروری بوده و اکنون به 50 درصد آبزی پروری کاهش یافته است.
به گفته وی، هم اکنون تولید آبزی پروری کشور 370 هزار تن در سال است که برای 208 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و 300 میلیون دلار ارزش صادرات آن است.

** آب ها هفت درجه گرم تر می شود
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور همچنین چالش اصلی آبزی پروری در سال های آتی را تغییر اقلیم و گرمایش کره زمین عنوان کرد و افزود:طی دهه های آینده درجه حرارت آب بین یک تا هفت درجه افزایش می یابد که این مساله روی آبزی پروری و گونه های آبزیان تاثیر می گذارد.
وی مقابله با چالش تغییر اقلیم و گرمایش آب ها را نیازمند برنامه ریزی دانست.
پورکاظمی همچنین از تشکیل کارگروه 'جلبک' در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت:یکی ازمحصولات استراتژیک و محورهایی که مور توجه قرار نگرفته جلبک ها و گیاهان آبزی است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود:شش سند ملی با عنوان کاربرد جلبک و گیاهان آبزی تدوین شده که شامل غذا، دارو، مواد بهداشتی، کاربردهای صنعتی، پالایش و مونیتورینگ است.
همایش سه روزه ملی منطقه ای آبزی پروری ماهیان دریایی از 11 تا 13 اسفند در اهواز برگزار می شود.
مهمانانی از کشورهای عراق، کویت و عمان در این همایش شرکت کردند و 180 مقاله از داخل و خارج از کشور به این همایش راه یافته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: