کد خبر: ۲۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی خواهیم تجربه های گذشته را در ساخت سدهایی مانند گتوند و میان گذر ارومیه تکرار کنیم.
«حمید گشتاسب» شنبه در دومین گردهمایی سازمان های مردم نهاد محیط زیست خوزستان در آمفی تئاتر سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بحران های زیست محیطی اظهار کرد: در شرایطی زندگی می کنیم که در هر ثانیه 350 مترمربع جنگل و مرتع در حال نابودی است و اینها آثار اقدامات گذشته است.
وی با بیان اینکه هرگز نمی توانیم جز با تبعیت از قانون طبیعت از مزایای آن بهره مند شویم تاکید کرد: سدسازی ، توسعه شتابان بی رویه و نابخردانه و تخریب اراضی خوزستان باعث شده اثرات زیست محیطی به صورت بارزتر در این استان و به صورت گرد و غبار خودنمایی کند که این مساله نشان می دهد مسیر حرکت ما خلاف توسعه پایدار است.
گشتاسب اضافه کرد: هدف این است که نسل بعد از ما قضاوت های درستی نسبت به تصمیمات کنونی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بهره مندی از 17 میلیون هکتار عرصه تحت پوشش محیط زیست را برعهده داریم، گفت: اعتقاد داریم که سمن ها و نیروهای مردمی بازوان پرتوان تصمیم گیران هستند و هیچ دولتی نمی تواند کار حفاظت را بدون حمایت مردم محلی انجام دهد این در حالیست که حضور مردم در سال های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود.
گشتاسب اظهار کرد: بر اساس مطالعات جهانی هر هکتار تالاب حدود 20 هزار دلار برای دولت ها ارزش دارد که در صورت آگاهی نسبت به این ارزش در بهره برداری از تالاب ها رفتار بهتری خواهیم داشت.
در حاشیه این گردهمایی نمایشگاه عکس محیط زیست و مراسم گلریزان برای آزادی غلامحسین خالدی یکی از محیط بانان محکوم به اعدام نیز برگزار شد.
نخستین گردهمایی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان 28 بهمن امسال در اهواز برگزار شد.
این گردهمایی ها در راستای تحقق تفاهم نامه ای است که مهر امسال میان سازمان آب و برق خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای احیای پنج تالاب خوزستان امضا شد.
استفاده از نقش جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد محیط زیستی برای مهار بحران های زیست محیطی در خوزستان هدف اصلی این تفاهم نامه است.
نام:
ایمیل:
* نظر: