کد خبر: ۳۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
«محمد جواد ایروانی» سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: در قوه قضائیه فعالیت های خوبی برای شفافیت در حوزه اقتصاد صورت گرفته اما باید بی رحمانه با مفسدان اقتصادی نیز برخورد كند.
محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از خطبه های نمازجمعه تهران به تبیین دیدگاههای خود در خصوص اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: در قوه قضائیه كارهایی كه به شفافیت می انجامد مثل طرح كاداستر در حال انجام است كه این موضوع سو استفاده در نقل و انتقالات و تصرفات منابع طبیعی را كاهش می دهد و باید در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز سازمان یافته عمل كرد.
وی با بیان اینكه در قوه قضائیه قضات پاكدامن بسیاری فعالیت می كنند، اظهار داشت: مفسدان اقتصادی شكردها و تكنیك هایی دارند كه می گویند ما با بالا وصل هستیم كه این موضوع در دستور كار قوه قضاییه است و باید بی رحمانه با آنها برخورد كند چون به هیچ جا وصل نیستند و فقط به پولشان وصل هستند و باید چون یك منكر بزرگ است با آنها برخورد شود.

** اقتصاد تحت تاثیر بانك ها نباشد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود اصلاح عملكرد سیستم بانكی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را یك ضرورت دانست و گفت: قانون بانكداری بدون ربا قانون خوبی است.
وی با بیان اینكه وام با نرخ های بالا برای تولید صرفه دار نیست، گفت: طبیعی است كه 60 درصد منابع مالی بانكها صرف امور غیر تولیدی می شود ، اظهارداشت: باید تلاش شود بانكداری غیر ربا اجرایی شود، چرا كه بانكداران می گویند باید سود متناسب با بازدهی فعالیتی شود كه به آن وام داده می شود نه اینكه رقمی را تعیین كند كه تولید را تحت الشعاع قرار دهد.
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی گفت: بانك ها باید در خدمت اقتصاد باشد نه اینكه اقتصاد تحت تاثیر بانك ها باشد.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینكه در موضوع نقدینگی باید بخش تولید و غیرتولید از هم مشخص شود، خاطرنشان كرد: الزامی كردن بخشی از تسهیلات برای تولید در رشته های مختلف كه اكنون این موضوع رها شده است، باید عملیاتی شود، پس زمان جنگ اقتصاد چگونه روی پای خودش مقاومت كرد، به خاطر این كه به تولید كمك می شد.

وی در ادامه با بیان اینكه ما باید در فعالیت های اقتصادمان واكنش سریع داشته باشیم، گفت: اقتصادگران و تولیدكنندگان با این موضوع دلگرم می شوند و شاهد رونق اقتصادی در كشور خواهیم شد.
وی با تاكید بر ضرورت اصلاح سیاست های تجاری كشور افزود: باید برای صادرات محصولات خام و نیمه ساخته، عوارض لحاظ شود و اینها اقدامات روشنی است كه باید مدنظر داشته باشیم.

** 54 درصد كسب و كار خرد در كشور غیررسمی است
ایروانی تسهیل در كسب و كار خرد و متوسط را نیز ضروری دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب روی این موضوع تاكید جدی دارند چرا كه در دنیا كسب و كار خرد جایگاه بالایی دارد و اقتصاد منظم آلمان، ژاپن و سوئد و اقتصاد باز مانند آمریكا و اقتصاد چین و هند نیز جهش هایی در این عرصه دارند، اما ما در این حوزه بسیاری ضابطه های دست و پا گیر داریم.
وی با بیان اینكه 54 درصد كسب و كارهای خرد در كشور غیررسمی است، افزود: باید این فعالیت ها نیز رسمی شود و فعالان در این عرصه بدانند كه این نوع كار برای آنها منفعتی در پی خواهد داشت چرا كه درصد تولیدات در این عرصه در كشور 17 درصد است اما در كشورهای دیگر بیش از دو برابر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید تامین مالی كسب و كارهای خرد در بانك ها صورت گیرد البته برخی بانك ها در بانكداری مقاومتی كارهای خوبی در این زمینه انجام داده اند.
وی در ادامه با بیان اینكه برای تامین روغن در كشور خیلی مشكل داریم خاطرنشان كرد: اخیرا دستگاههایی به روش مدرن ماشین آلاتی با مبلغ 25 میلیون تومان تهیه كرده اند كه از كنجد به صورت لحظه ای روغن كنجد می گیرند به همین منظور باید اقتصادهایی كه رشد جهشی دارند تسهیل شوند.

** تعیین مشوق برای تولید كننده ها
ایروانی با بیان اینكه مبارزه با قاچاق كالا نیز بسیار ضروری است، افزود: دولت در این زمینه می تواند شفاف سازی كند چجرا كه هرچه این موضوع شفاف تر باشد، به نفع همه است.
وی ادامه داد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده روی شفاف كردن اقتصاد خیلی مهم است و می توان در این زمینه تولیدكننده ها را تشویق كرد، اگرچه این مسیر از كشورهای مختلف جهان شروع شده اما در ایران خیلی طول كشیده است.
وزیر اسبق امور اقتصاد و دارایی به عرصه بین المللی و سیاست های پولی اشاره كرد و گفت: اكنون كشور ایران تنها با روسیه ارتباطاتی دارد و اگر چه روسیه بازار عظیم بی نظیر تاریخی برای ما دارد اما باید بین كشورهای جهان مطابق منافع ملی خودمان عمل كنیم و با تركیه، عراق، ژاپن، كره جنوبی، هند و برزیل نیز ارتباط داشته باشیم.

** اصلاح الگوی مصرف مطالبه عمومی شود
وی در خصوص نقش آفرینی نقش آفرینان حوزه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: می بایست برخی نقش آفرینی ها تغییر پیدا كند و مردم باید اصلاح الگوی مصرف را همچنان در برنامه خود داشته باشد و این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شود و مردم تعصب نسبت به كالای ایرانی داشته باشند.
ایروانی از مردم خواست تا به برندهای ایرانی توجه خاص داشته باشند و فقط دنبال سرمایه گذاری بی دردسر و تضمین شده نباشند.
به گفته وی، تولیدكنندگان ایرانی افق نگاهشان می بایست بلندمدت باشد و به خدمات پس از فروش خیلی توجه كنند، اگر توجه شود كالای باكیفیت تبدیل به برند می شود.
وی تاكید كرد: كالاهای ایرانی رقابت نابرابری با هزینه تبلیغاتی كالاهای خارجی دارند اما باید تولیدكننده خودش را در این رقابت ببیند.
ایروانی گفت: اینكه برخی از فروشندگان هنگام خرید كالا «خارجی اش را دارم، را به كار می برند» درست نیست و عرضه كنندگان در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند.
وی همچنین نقش قوه مقننه را به خاطر داشتن شرایط تاریخی تصویب احكام دائمی برنامه ششم و بودجه سال 95 بسیار موثر دانست و گفت: انطباق این موضوعات با سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی یك نكته مهم است و امیدوارم بیشتر وقت شان را برای نظارت بر تحقق و اجرایی قوانین بگذارند.

** اقتصاد با پایداری انقلاب رابطه قوی دارد
وزیر اسبق امور اقتصاد و دارایی گفت: موضوع اقتصاد با پایداری انقلاب اسلامی رابطه خیلی قوی و وثیقی دارد چرا كه تئوری قدرت در روابط بین الملل دستور كار استكبار جهانی است یعنی همه كشورهای دیگر را استهاله كند و بعد هضمشان كند اما اگر نتوانست كشور را هضم كند سیاست آنها سازگارسازی می شود نظیر آنچه در چین اتفاق افتاد.
وی تصریح كرد: آنها یك روز راجع به مشكلات اقتصادی، تحریم و روز دیگر راجع به نقل و انتقالات ارزی صحبت می كنند راههایی كه ما را مستحكم می كند راه جلوگیری از این كارهای ایضایی است و اگر مهمات ما كامل باشد دشمن به راحتی دست به جنگ با آن كشور نمی زند.
ایروانی با بیان اینكه در اقتصاد برای تضمین استقلال مالی ما نیاز به این داریم كه اقتصادان مقاوم باشد، افزود: سیاست های اقتصادی مقاومتی یك اقتصاد ریاضتی نیست.
وی با اشاره به اینكه پس از برجام نیز ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم، اضافه كرد: مدیریت نقدینگی و منابع ارزی كه رهبر معظم انقلاب روی آن تاكید جدی دارد، اهمیت پیدا می كند و ما باید به صورت ویژه منابع را مدیریت كنیم.
ایروانی داشتن اقتصاد دانش بنیان را یك ضرورت دانست و گفت: این دانش باعث می شود كیفیت و رقابت پذیری بالا برود و این رمز و راز یك اقتصاد پویا است.
وی افزود: تمامی سیاست های تجاری، پولی، بانكی، ارزی و فرهنگی باید در راستای تولید همراستا شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رهبر انقلاب فرموده اند كه اعتقاد من به مبارزه با فساد مثل اعتقاد من به دین اسلام است یعنی مبارزه با فساد نمی تواند فقط در بیان و گفتار باشد و امیدواریم 10 اقدام اساسی را كه رهبر از سیاست های ملی اقتصاد مقاومتی مطرح كرده اند مورد عمل قرار گیرد.
وی بر استفاده از خیل عظیم كارآفرینان و استفاده از فكر و اندیشه آنها برای تولید درآمد تاكید كرد.
** چالش اقتصاد ایران سیاست های تجاری است
ایروانی چالش مهم دیگر در حوزه اقتصاد ایران را سیاست های تجاری عنوان كرد و افزود: سیاست های ما در این حوزه اگر منصفانه نیست و واردات محور است و دروازهای باز وارداتی داریم، اما سیاست می بایست به صادرات محور تبدیل شود.
وی خاطرنشان كرد: در دنیا پدیده حمایت گری نوین در تجارت راه افتاده است و به صورت غیرملموس محدودیت برای واردات می گذارند تا تولید داخل را رونق دهند مانند كشور آلمان كه مراقب تولیدات خودشان بوده اند و بازی تام و جری نبوده كه جنس انبار شود.
وی ادامه داد: اخیرا انجمن های صنفی،رئیس مجمع واردات و اتاق بازرگانی توجه ویژه ای به موضوع تولید ملی دارند، اما نباید تعرفه های ما برای تولیدكننده ناامید كننده باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار